Tala om för mig vilka däck jag ska köpa

BeyondEvil

Aktiv medlem
Har en Allebike MB31 Deore Dropper med uppgraderad framgaffel SID Select.

Ska precis till att gå över till tubeless och har tänkt köpa mig ett par DT Swiss XM 1700 Spline (29") fälgar.

Men har inte den blekaste vilka däck jag ska köpa.

Väger 100kg utan utrustning och cyklar mest stig. Är långsam uppför men snabb nerför. Är glad amatör och nybörjare.

Kommer nog inte cykla särskilt mycket vinter (dvs. minusgrader) utan mer vår, sommar, höst.

Så, vilka däck ska jag köpa?

Ska tillägga att eftersom jag hatar kladd och är extremt mån om min tid, så kommer jag med stor sannolikhet aldrig byta gucka i däcken utan bara toppa upp när det behövs. Det gör att jag kommer köpa nya däck inför varje säsong.

Är du så tung så kan du ta ett par lite rejälare däck (styva/tjocka sidewalls) eller köra inserts. Fram spelar nog mindre roll men bak ska du välja ett par som inte viker sig när du kör lägre tryck.

Lycka till att undvika kladd med tubeless. Men oroa dig inte, det är som bajsiga blöjor, man vänjer sig.

Jag tycker att det är bättre att börja i andra änden. Behöver man inte kralligaste casingen eller inserts så är det ett onödigt vikttillägg. Jag ligger runt 95 pannor och klarar mig utan punkteringar med Specializeds enkla grid-casing på hardtailen. Sen håller jag med om stor luftkammare till hardtail och då desto större anledning att inte åka runt med för tunga däck. Purgatory T7 bak och Butcher T7 fram i grid-casing ligger på runt 950 resp 1000 g. Spesh tycker jag är bättre än Maxxis på 2.6 när syftet primärt är att få stor luftkammare.

Sen skulle jag välja E1700 före XM1700, de ska vara snäppet tåligare. Jag har båda och båda är helt suveräna, men skulle jag behöva välja så går E1700 före med hänsyn till min vikt.

Michelin Wild am2 fram och force am2 bak! Grymt trevlig kombo för stig . Rullar fint och har bra grepp samt "lagom" tuff casing iaf för mina 95kg. Dom väger in på ca 930 rep 1000gram i 29x2.4 i competion line.
Låter som nåt att prova på Spuren. Med Newmen kolfälgar så känner jag ingen anledning att snåla på däckvikten ?

Låter som att du ska ha ett par välmönstrade däck med greppigt gummi, stor luftkammare och insert bak. Maxxis Dissector 29x2.6 är mitt förslag.

PS: Tubeless är bara kladdigt och tidskrävande när man klantar sig.
Hur bör man tänka kring 2.4 kontra 2.6 vs bak och fram?

Förlåt dum fråga, vad är insert?

Förlåt dum fråga, vad är insert?
Cyklar man för att ha roligt och utan fartambitioner så är det nog roligare med de bredare däcken.

Inserts är prylar man har mellan däck och fälg för att (primärt) inte slå sönder fälgen vid genomslag. Har man padding så vågar man köra med lägre lufttryck och belönas med bättre grepp.
#gubbförklaring

Har en Allebike MB31 Deore Dropper med uppgraderad framgaffel SID Select.

Ska precis till att gå över till tubeless och har tänkt köpa mig ett par DT Swiss XM 1700 Spline (29") fälgar.

Men har inte den blekaste vilka däck jag ska köpa.

Väger 100kg utan utrustning och cyklar mest stig. Är långsam uppför men snabb nerför. Är glad amatör och nybörjare.

Kommer nog inte cykla särskilt mycket vinter (dvs. minusgrader) utan mer vår, sommar, höst.

Så, vilka däck ska jag köpa?

Ska tillägga att eftersom jag hatar kladd och är extremt mån om min tid, så kommer jag med stor sannolikhet aldrig byta gucka i däcken utan bara toppa upp när det behövs. Det gör att jag kommer köpa nya däck inför varje säsong.
Du ska åka på Wolfpack! Cross fram och Race bak. Så, nu vet du det! (att dom både är bra och billiga gör ju inget)

Behövs inga nya däck varje säsong, om du inte sliter ut dem förstås. Jag är på tredje säsongen med mina som jag bara toppat upp. Men det är klart, det innebär säkert att jag släpar med mig lite extra gummi. Inget för tävlingscyklisten men jag ser det som extra träning :-).

Normalt har man större och/eller lite greppigare fram och något mer snabbrullat bak. På en hardtail är det däremot smuckt med lite extra volym bak. Är du nybörjare rekommenderar jag att du maximerar grepp/komfort/kontroll framför vikt och rullmotstånd, det kan man satsa på sen när man är varm i kläderna.

Discovery kommer väl med M1900 så det finns väl ingen större anledning att uppgradera dem? (om det inte är för att få tåligare fälgar då)

Tillbaka
Topp