Tält(golv)

Edarion

Aktiv medlem
Tält(golv)
Hej!
Jag har vart ute och tältat en hel del i mitt liv. Då har det så gott som alltid varit ihop med min fru och har jag vandrat själv har jag släpat med vårt tvåmannatält. Nu är jag i en period av livet där det blir 1-3 nätter om året ensam då familj och jobb gör att jag hellre prioriterar annat. Nu vill jag dock göra mina egna resor på cykel. Problemet är att det märks så mycket med lite extra volym på en lvg-cykel. Tältet äter all plats i packningen. Jag gillar dock konceptet "tält", så tapp och liknande är inte aktuellt. Jag funderar istället på att slänga ut innetältet och köpa ett myggnät. Funderar på att köra en enkel byggplast under liggunderlaget. Någon som vet om det är dumt? De väger inte mycket alls och tar liten plats. Lite sköra, men billigt. Då kommer jag undan med det par hundra och får ner tältets volym till nära nog hälften.

Ja, jag kan testa utan att fråga... Men hur kul är det?

Tält(golv)
Du gillar inte tarp, dock så är en tältduk en tarp med några pinnar i?

Vad säger du om hängmatta då?

Annars tror jag att din idé kan fungera utmärkt. Men det jag inte förstår är hur du har plats för sovsäck och kök och motsvarande men inte innertält?

Ett enmanstält kanske skulle vara något?

Tält(golv)
Bifogar denna bild på möjliga tarp-uppsättningar om du skulle ångra dig ;)

Bilagor

• Screenshot_20170124-213944.png
    Screenshot_20170124-213944.png
    409.2 KB · Besök: 136
Tält(golv)
Jag hade nog övervägt tarp eller hängmatta ändå. Du kan köpa en DD-tarp för ett par hundralappar så det kostar inte mycket att testa. Om du hatar det kan du alltid sälja den till någon prepper för någon hundring. Men det känns som den smartaste lösningen på ditt "problem". Om du inte vill köpa en litet enmanstält.

Tält(golv)
Har litet liggunderlag och liten sovsäck. Innertältet är i storlek med dem tillsammans... Innertältet är dessutom bra nog för tre säsonger, men jag siktar bara på sommar. Att banta innertältet är helt enkelt det mest platsbesparande. Byta ut yttertält mot tarp minskar bara packning minimalt och jag gillar att "stänga in" mig på natten. Jag vill ha skydd för regn, skydd för mygg och skydd från markfukt.

Har tittat på hängmatta och överväger det, men de jag testat lägga mig i har jag haft svårt att se att jag kan sova en hel natt i. Enmannatält är intressant först när jag kan köpa det jag vill ha. Det kan jag inte motivera med 1-3 nätter om året. Ökar det kan det nog bli ett fintält i längden.

Myggnät går dessutom använda i vanliga vindskydd om jag väljer sådana turer. Då kan jag ju banta volymen ordentligt, men får sova i vindskydd.

Tält(golv)
Edarion sa:
Har litet liggunderlag och liten sovsäck. Innertältet är i storlek med dem tillsammans... Innertältet är dessutom bra nog för tre säsonger, men jag siktar bara på sommar. Att banta innertältet är helt enkelt det mest platsbesparande. Byta ut yttertält mot tarp minskar bara packning minimalt och jag gillar att "stänga in" mig på natten. Jag vill ha skydd för regn, skydd för mygg och skydd från markfukt.

Har tittat på hängmatta och överväger det, men de jag testat lägga mig i har jag haft svårt att se att jag kan sova en hel natt i. Enmannatält är intressant först när jag kan köpa det jag vill ha. Det kan jag inte motivera med 1-3 nätter om året. Ökar det kan det nog bli ett fintält i längden.

Myggnät går dessutom använda i vanliga vindskydd om jag väljer sådana turer. Då kan jag ju banta volymen ordentligt, men får sova i vindskydd.
Jag har moddat en hängmatta så den har två fästpunkter i vardera änden. Gör det hela betydligt stabilare att sova i (men ärligt talat har det inte blivit så många nätter i den ändå - mitt lilla enmanstält är så väldigt mycket bekvämare).
Annars verkar dessa hängmattor smutta (men dyra): https://m.addnature.com/exped-ergo-...eqrecqid=2f096fa1-1ba9-11e7-a61e-50465d9e24a7

Tält(golv)
Mitt tvåmanna-tält från Alpkit väger 1.3kg och går in under överröret. Tycker att det är väldigt bekvämt sommartid att ha både golv och myggnät i ett. Är det väldigt varmt räcker det ju att spänna upp yttertältet.

Fast jämfört med Tarptent så tar det ju längre tid att slå upp. Har som tur är aldrig behövt slå upp det misärväder än, så det vågar jag inte uttala mig om.

Senast ändrad:
Tält(golv)
Bikzz sa:
Tarptent !! http://www.tarptent.com/double-rainbow.html Har använt mitt i 6 år nu, perfekt. Kom jag såsmåningom fram till efter att ha provat det mesta, från byggplast till Hilleberg Nallo2 och Akto.

Påstår iofs inte att min lösning är den bästa, men sett till kostnaden och hur frekvent det kommer användas är varken tarptent eller fint tält för en person aktuellt.

Jag vill få ner volymen så billigt som möjligt. Frågan är om det är rent dumt att använda vanlig byggplatsen?

Tält(golv)
Jag har använt bara yttertält för att spara lite plats. Det har funkat fint. Jag har nog haft mera problem med mygg än med markfukt. Tyvek är annars toppen om man vill hålla fukt och smuts borta. Väger nästan inget och håller förvånansvärt bra.

Tält(golv)
Jag sover som en stock i min DD Hammock, min rygg tycker verkligen om den. Allt jag har fått tänka på är att spänna den ordentligt så man inte ligger som ett U.

Tält(golv)
Ska det vara billigt, lätt och ta lite utrymme på cykeln så är väl bästa tipset att kura ihop sej under en gran. Finns rätt många av dom i Sverige och dom flesta av dom är gratis att låna en natt eller två.

Tält(golv)
Jag har ett enmanstält som är stort som en större mattermos och väger 1 kg. Kanon är det, sådant får man alltid plats med! Dessutom skyddad mot regn och vind då.

Tält(golv)
Modellen innertält i myggnät är ju standad på de flesta amerikanska tält. Ett myggnät ihopsytt med botten i kombination med tarp blir ju väldigt lätt och kompakt.

Jag har råkat spendera några sekunder för länge i fästing-BB vid ett par tillfällen i livet och blotta minnet ger mig fortfarande äckelrysningar. När man tappar räkningen på parasiterna så har det för länge sedan slutat vara kul. Så för min del vill jag ha myggnät och botten ihopsytt om jag ligger på bara marken och inte i vindskydd eller liknande.

Amerikanerna ligger ju i ärlighetens namn rätt långt före Europa när det handlar om spetsteknologi inom outdoor. Så det finns ju även färdiga tält med allt du behöver. Kolla tex på Tarptent eller z-pack.

Tillbaka
Topp