Tält-Vinterjacka-Regnjacka

Nikhi

Ny medlem

Tar mer än gärna emot tips på från er som cyklat under vintern:

1. Ett tält för cykling som kan stå pall för vinter/regn snöblandat och töväder.
Gissar att detta inte räcker, som jag redan har:
https://www.sportgymbutiken.se ... e-north.html

2. En cykel-vinterjacka för långfärdscykling med temepraturer när mot 5-10 minus.

och sista men inte minst:

3. Vilka är de bästa regnkläderna för en långfärdscykling?

tack på förhand för erfarenhetstips!
=)

Jag har pendlat i min Haglöfsjacka när det varit som kallast. Fleecejacka och underställ under. Jackan är vind och vattentät och därmed ganska varm, går dock att öppna upp för ventilation i armhålorna, vilket hjälpte ganska mycket när det var varmare på eftermiddagen.

Jag cyklar hemifrån 05:50 så det är oftast riktigt kallt.

Erfarenhet från mångårig skid och brädåkning säger mig att det viktigaste är att hålla sig torr, oavsett om det är svett eller vatten :) Blir sällan kul att åka när solen börjar gå ned och en är fuktig överallt = iskallt.

Jag kör haglöf-skaljacka. Tusen ventilationsöpöningar (behövs, vattentät plast och andning funkar aldrig tillräckligt bra). Tar mycket plats men känns ok på touring. Skönt att ha när en sitter och äter mat på kvällen osv. Sedan Gore goretex activity-byxor. Funkar fint. Lite stela när de är torra kanske och bökiga att ta av/på.

Bästa är ju en tjock ylletröja, vattentät och oslagbar andning, men tar för lång tid att torka på tur.

Mikva sa:
bompet sa:
...tjänsgjorde i ett helt (och enbart) cykelburet infanterikompani med hela m59 utrustningen...
Respekt!
+1

Jag kan tänka mig hur stridsför man är, efter att ha släpat sig igenom 10 mil dåliga grusvägar med allt det...
Så ska man sova i en perforerad sovsäck dessutom. Gjord av plastbelagd syntetfiber. Låter skönt.

Jag cyklade en vecka i serbien i januari när det var ca 10 minusgrader. Som mest (oftast direkt på morgonen och efter lunch, då kroppen inte hade kommit igång än efter vilan) hade jag 2st ullunderställ, 2st ulltröjor, dunväst, regnjacka. Jag hade dåliga handskar, med bättre handskar hade jag kanske kunnat skippat ett lager ull. Använder man många lager istället för en tjock vinterjacka så kan man lätt justera klädseln efter temperaturen/ansträngning osv.

Om det är långfärdscykling som gäller då tycker jag att man ska välja ffa friluftskläder som även funkar med cykeln, istället för cykelkläder som även funkar på friluftsområdet. Om du förstår hur jag menar!

Regnkläder- regnbyxor, regnjacka (med luva! Absolut med luva!), goretex. Tänk noggrant på hur du ska hålla händerna och fötterna torra, jag är dålig på det och det kan bli misär när det regnar och är kallt.

Shirley sa:
Jag cyklade en vecka i serbien i januari när det var ca 10 minusgrader. Som mest (oftast direkt på morgonen och efter lunch, då kroppen inte hade kommit igång än efter vilan) hade jag 2st ullunderställ, 2st ulltröjor, dunväst, regnjacka. Jag hade dåliga handskar, med bättre handskar hade jag kanske kunnat skippat ett lager ull. Använder man många lager istället för en tjock vinterjacka så kan man lätt justera klädseln efter temperaturen/ansträngning osv.

Om det är långfärdscykling som gäller då tycker jag att man ska välja ffa friluftskläder som även funkar med cykeln, istället för cykelkläder som även funkar på friluftsområdet. Om du förstår hur jag menar!

Regnkläder- regnbyxor, regnjacka (med luva! Absolut med luva!), goretex. Tänk noggrant på hur du ska hålla händerna och fötterna torra, jag är dålig på det och det kan bli misär när det regnar och är kallt.

Jag tycker att du är inne på rätt spår. Men jag skulle använda dunjackan enbart för raster och regnkläder endast när det regnar. Jag använder huvlös regnjacka och en regnkeps under hjälmen och det funkar mycket bra. Jag tycker man lätt blir lite rörelsebegränsad med en huva under hjälmen.
Största problemet lär bli när det regnat dagar i sträck och alla kläder är blöta och även tält och sovsäck börjar bli fuktiga.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Shirley sa:

Jag tycker att du är inne på rätt spår. Men jag skulle använda dunjackan enbart för raster och regnkläder endast när det regnar. Jag använder huvlös regnjacka och en regnkeps under hjälmen och det funkar mycket bra. Jag tycker man lätt blir lite rörelsebegränsad med en huva under hjälmen.
Största problemet lär bli när det regnat dagar i sträck och alla kläder är blöta och även tält och sovsäck börjar bli fuktiga.

Jag kör huva över hjälmen. Fast lite rörelsebehindrad blir man ändå. Regnkeps låter som en mkt smidig lösning!

Varför inte bara slå upp tältet och se om/att det funkar? Ingen tältdiskussion är ju komplett utan en Hillebergian och det fick du ju hyggligt snabbt. Hur ofta/mycket/länge skall tältet användas?

bompet sa:
Svenska försvaret hade en lösning på alla dina problem i ett enda föremål redan på 50 talet:

http://och.nu/thord/Regnskydd/Regnskydd.pdf

Som en av de sista som tjänsgjorde i ett helt (och enbart) cykelburet infanterikompani med hela m59 utrustningen kan jag säga att det funkar bättre i teorin än i praktiken...

Ahh, Knäppetält, hade jag nästan glömt, funkade sådär men det blev blött från marken, tex en K4 fjälltur till Nasa Silvergruva för längesen ! Nu har jag Hilleberg Akto & Nallo istället, eller ett tarptent på sommaren.

Tillbaka
Topp