Tänk så fel det kan bli:-)

Steelisreal

Ny medlem
Jag började titta annonser.

Skulle köpa en ram för att bygga ihop en cykel till damen.
Det hela slutade med att jag köpte en ny stålram till mig själv:-)

Kunde inte låta bli sista årsmodellen av stålramarnas stålram när det äntligen fanns en till salu.

Kona Explosif -03

Nu är det väntans tider:-)

ha det
Jan

Steelisreal Skrev:

> Skulle köpa en ram för att bygga ihop en cykel till damen. Det hela slutade med att jag köpte en ny stålram till mig själv:-)

Elisabeth skulle strypa mig om jag gjorde ngt liknande.

Per

Låter som du hamnat i en knepig situation, men det är ju iofs självförvållat! Du får väl ge henne något extra fint som plåster på såren, en sprillans ny carbonram -05, med genomgående XTR komponeneter eller något annat dyrt ;-)

Bosse

Lonewolf:
Ja det blir nog till slut något i den storleksordningen.
Men nu sitter jag ju med en extra stålram här hemma.
Lite kortare styrstam på min Kona Hot så funkar den nog för henne på denna ljuva sport:-)
kona01.jpg

ha det
Jan

Men sluta posta bilder på din kona hela tiden, fattar du inte vilka begär du väcker till liv :)
Fast å andra sidan så kan man nog inte se sig mätt på den cykeln, så fortsätt du.

sorry...det kommer bilder på en ny Kona i slutet på veckan.

på denna gula Kona kan det bli nya bilder också
men då blir det
"Kona med kone";-)

ha det
Jan

Ha ha. Det är farligt att kolla på hoj till tjejen! Det var så jag ramlade på min nya. (Cykel alltså) Det slutade med att jag kom hem med en sprillans ny och tjejen fick men gamla.
/Johan

Tänk på att ta bort "Warning"-klistermärket på höger gaffelben. Ser ju fult ut.

Varför måste det finnas sånt som förfular en stilren cykel...

När kommer varningsflagg a lá småbarnscyklar!?
/Fredrik

Steelisreal: Problemet är ju att lappen är överlackad med klarlack. Så vill man ha bort den måste man väl lacka en gång till efter det.

Kan man inte beställa en cykel utan sånt? Har någon amerikansk lag satt stopp för det kanske?

/Fredrik

På min MX comp gaffel så var den inte inlackad men så kostade den inte så mycket som en marathon heller, för det är väl en marathon som sitter på?
Ta annars en vass kniv och pilla bort den bit för bit, det funkar.

Freahl:
om lappen sitter där så kan inte Zocchi bli stämda när någon gör en Magnus Uggla(tappar framhjulet för att man har glömt låsa snabbkopplingen).

Nåja att få bort lappen får bli en del i att lösa nästa världsproblem:-)

ha det
Jan

Steelisreal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kunde inte låta bli sista årsmodellen av
> stålramarnas stålram

Bara en undran, är inte de senare modellerna av Explosif stålramar också? Eller vad är True Temper OX Platinum för material? De ser ut som stålramar i alla fall.

152.jpg

(modell 2004)

Tomaten: Ja den ser ok ut(gaffeln). Har stora förväntningar på att prova den. en har ju fårr fina kovord här:-)

JTE:
Du har så rätt så, jag har blivit lite felupplyst då:-)

Min 03a är också i True Temper OX Platinum .

Vad bra då att Kona inte har slutat med stålramar:-)

Håller på att bygga nu.
Frågan är om jag sk använda Brookessadeln eller inte:-)

ha det
Jan

Senast redigerad av en moderator:
Ok, då är jag med. Det finns så må många olika fantasifulla namn på stålrör... =).

Kommer förstås att bli en kanonhoj av ditt nya projekt. Räknar med bild och rapport om det färdiga resultatet inom några dagar då? Jag är inte det minsta avundsjuk på alla er som skruvar ihop nya hojar i tid och otid ;-). Jag får väl nöja mig med att skruva ihop min gamla som är isärplockad i molekyler (lätt överdrift) för närvarande efter leräventyret i söndags... =)

Brookssadel är kult!

Fin ram Jan, jag förstår frestelsen!

När det gäller stålramar ser det ljusare ut än någonsin. Kona har inte upphört med stål, och On-One har en riktig prisvärd pärla i sin Inbred serie. (Se upp för de udda storlekar, jag känner en som köpte en 18" som skulle blivit mer nöjd med en 16".) Det finns åtminstone en Cotic fan här på Happy, men vi har inte sett någon komplett hoj ännu (har jag missat?) Flera här har köpt Cove Handjob som jag tar in, och Mattias Lundqvist har haft en framgångsrik säsong på sin Salsa. Det finns åtminstone 2 st. tillverkare som har flera modeller i stål - Cycle Components tar in ramar från Surly och jag börjar att importera Gunnar. Surly är mer prisvärda eftersom de är tillverkade på större skala i Asien, medans Gunnar har högre tillverkningskostnader i USA men kanske lite högre ambitioner också. Det finns också naturligtvis custom tillverkare som jobbar i stål i USA, Canada, UK, Spanien och Italien, så man behöver inte känna som möjligheten att köpa en stålram kommer att försvinna.

Stegen skrev:
Var köper man sådana skönheter ?

den gulgröna Konan köpte jag på annons på Velo för några år sedan.

Explosifen i helgen på annons här på Happy. Ibland går det att göra fynd på Köp och Sälj.

Daner: Ja det är skoj att se hur detta ädla material utvecklas.
Skoj att se att Mattias Lundqvist väljer stålramen framför det andra han kan välja från in sponsor.

Ska bli trevligt att se när du får in dina Gunnar ramar. I´m a big fan of Gunnar:-)

Kunde ju inte låta bli att bifoage ett litet snapshot av Explosifen så långt som jag hann i natt.
Fattas pedaler och kedja:-)

explo01.jpg

explo02.jpg

ut i solen
Jan

Är man sponsrad av Jernkontoret så är det nog inte lämpligt att köra på t.ex. en aluminiumram, så något annat än en stålram är nog inte aktuellt.. :)

Första provturen gjord:-)

Och här sitter jag med ett stort leende.:-)

Vilket ord ska man använda...."Schwung" kanske.

Precis som jag vill ha en stålram.
Styv och accelarationssnabb men ändå med komfort!
Märks det att jag är nöjd.:-)

Geometrin (och måtten)är densamma som på min gamla Kona. Så det var i princip bara att flytta över prylar för att få det att funka.

Nu får man bara hoppas att knäckebrödet räcket tills nästa skärv kommer in på bankkontot:-)

ha det
Jan

Tillbaka
Topp