tänka på köp av fälg till cyclocross

Knasen00

Ny medlem
hej jag har sökt lite här och där och svårt att hitta fälgar till min cyclocross som har skivbroms. så jag funderar på om men ska bygga egna fälgar så som jag vill ha dom och vad sak men tänka på då?

eller har ni några bra sidor som säljer sånt och har hel del olika sorter?

Tack för alla svar och frågar jag glömde svara på men tänkte bygga helt nya hjul som men kör runt 100mil med cykel som men pendlar med så kanske det är rätt gott att få lätta som snurrar gått och är lite lättare och snyggare jag gillar hög kantiga fälgar så det är not åt det hållet kg funderar på och som jag köra några motionslopp med på den med så kan det vara en bra investering men helst köpa klara är ju än klart att göra och troligen billigare med och är inte det viktigaste att bygga själv verka vara lättast att göra så som det är svårt att hitta tycker jag sona fälgar men ni bevisa precis att det finns rätt gott om dom nu för tiden

Senast ändrad:
Bidrar med lite skiljetecken:
.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,.,

Stumpy sa:
.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,.,.,.,

Kränkt?
TS kan ju ha dyslexi eller skrivsvårigheter.

Kassler sa:
Stumpy sa:

Kränkt?
TS kan ju ha dyslexi eller skrivsvårigheter.

Brukar ju inte yttra sig i form av avsaknad av skiljetecken.
Men du som fixart kan väl ordna till hans inlägg så vi andra begriper vad han vill?
(Vad phan betyder "är lite lättare och snyggare jag gillar hög kantiga fälgar så det är not åt det hållet kg funderar på" exempelvis?)

Bike24, Wiggle, m.m.
Egentligen behöver du bara ett par moderna lite bredare landsvägsfälgar, De kan ta breda däck och hårt tryck.
H plus Son Archetype (finns i silver eller svart) eller Dt Swiss 460 om du vill spara pengar.

Sorry för vissa stav fel satt på på mobilen och skrev på rasten därför kg i stället för jag tror jag det skulle stå och skriver på mobil och den ändra automatisk men tack än då för dom som inte kriterier mina stav fel men tack för mig på denna tråd har faktiskt dyslexi och skrivsvårigheter som emmer säger och sorry för att jag har svårt med grammatiken. Men ska aldrig mer skriva här på mtbhappy men kanske läsa om men får utan att bli dum förklarad tack för min korta tid

Senast ändrad:
Knasen00 sa:
Sorry för vissa stav fel satt på på mobilen och skrev på rasten därför kg i stället för jag tror jag det skulle stå och skriver på mobil och den ändra automatisk men tack än då för dom som inte kriterier mina stav fel men tack för mig på denna tråd har faktiskt dyslexi och skrivsvårigheter som emmer säger och sorry för att jag har svårt med grammatiken. Men ska aldrig mer skriva här på mtbhappy men kanske läsa om men får utan att bli dum förklarad tack för min korta tid

Jag kan tipsa om att beställa hjul från Kina:

http://www.ebay.co.uk/itm/Road-Disc...190246?hash=item33901d9666:g:Y3UAAOxyIv5TlYCL

Det blir relativt billigt, och de som jag beställt håller hittills bra kvalitet. Det är nog dessutom billigare att beställa färdiga hjul än att beställa delar och bygga själv.

Jag lånar tråden lite.
Jag är på jakt efter nya hjul till min White cx PRO 2015. Tanken är att smidigt kunna skifta mellan lvg och cx/vinterdäck.
Lvg däcken jag har nu är 25mm. Om jag förstått det rätt så kan jag inte köpa vilka Lvg hjul med discfäste och qr som helst pga av att bredden på navet ofta skiljer mellan Lvg och cx.
Kan happy hjälpa mig med förslag på hjul för runt 2000-2500sek. Gärna med 6 bult till skivorna då jag har några liggande hemma.

Henrik_E sa:
Dabib sa:
Om jag förstått det rätt så kan jag inte köpa vilka Lvg hjul med discfäste och qr som helst pga av att bredden på navet ofta skiljer mellan Lvg och cx.
Du har inte förstått det rätt. CX och LVG är kompatibla.

Är du säker på det? Finns ju numer både QR och thru-axle att välja på och alla nav är inte konverterbara (även om det i princip alltid är samma bredd på naven).

Dabib sa:
Jag lånar tråden lite.
Jag är på jakt efter nya hjul till min White cx PRO 2015. Tanken är att smidigt kunna skifta mellan lvg och cx/vinterdäck.
Lvg däcken jag har nu är 25mm. Om jag förstått det rätt så kan jag inte köpa vilka Lvg hjul med discfäste och qr som helst pga av att bredden på navet ofta skiljer mellan Lvg och cx.
Kan happy hjälpa mig med förslag på hjul för runt 2000-2500sek. Gärna med 6 bult till skivorna då jag har några liggande hemma.

Utan att ha kollat så gissar jag att Actionsports eller liknande kan sätta ihop något. Bredare lansdvägsfälg o passande nav, klart.

Dabib sa:
skulle dessa passa. Känns om ett hyffsat hjul för pengarna.
http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-24-spline-qr-11s-shimano-wheelset-502768/wg_id-4728
sorry att det inte blev en länk fattade inte hur jag skulle göra.
Som sagt. Inte skivnav.

Du har QR fram och bak? [Joytech D042DSE/D142DSE]
Då borde något av följande par
https://www.bike24.com/1.php?__qf_p...c[17]=76&pgc[20473]=20474&pgc[17587][17588]=1
funka.

Edit:
Kan du tänka dig att köpa CL till ISO -adapter så finns även dessa
https://www.bike24.com/1.php?conten...c[17]=76&pgc[20473]=20477&pgc[17587][17588]=1

Senast ändrad:
Som vanligt går man förstås omkring och funderar på uppgradering eller nyköp av bättre/lättare.
Min alu cx "behöver" lättas med ett par tubhjul i kolfiber såklart:)

Eftersom crossen inte är ny så har den QR bak och fram 100/135. Så min tanke är att köpa endast fälgar från kina för prisets skull. Och bygga själv med ett nav jag kan välja själv, tex. ett nav som är någorlunda kompatibelt med en eventuellt nyköpt hoj i framtiden med annan standard på ramen (typ TA 12mm fram/bak).
Skulle jag köpa färdiga kinahjul med QR så lär de ju inte passa till min ev. nya hoj. Plus att ingen/få vill ha dem (QR är ju old news) om jag säljer dem.

Så min fråga är varifrån skall jag köpa ett par Kinatubfälgar c.25 eller 35mm höga?
Hur gör jag för att slippa moms och tull?
Och hur många ekrar är det smartast att ha på dessa hjul, för CX tävling och träning? Är 24 för lite?

Jo förresten, Jag har ju disc, spelar det någon roll om fälgen har bromsyta för fälgbroms?

Senast ändrad:
Oj! Här var det dödstyst, det brukar ju alltid komma respons och ofta rätt direkt.
Förlåt om jag kapade tråden!
Kanske det förklarar frånvaron av ytterligare inlägg?

Men jag gör så här, jag gör en ny egen tråd, och hoppas det går bättre.

Tillbaka
Topp