Tankar kring att köpa nytt ..

Malina

Medlem
Här kommer ännu en tråd om att köpa nytt ..

Om man funderar på en ny mtb finns det några aspekter att väga in vad gäller NÄR man köper ?

Är det alltid så att årets modeller reas ut på hösten och att det på så vis kan vara förmånligt att köpa då ?

Om man istället väljer att köpa en 2005:a får man betala en massa extra då bara för att det är nytt nytt och "det senaste" ? (Jag betalar ju gärna för senaste/nyare delar och komponenter men jag vill inte betala extra bara för att det råkar vara 2005 års modell.)

Är lite i valet och kvalet, men så tänker jag också att det kanske är dummt att köpa en sprillans nu när höst och vinter närmar sig, visst sliter det mycket på cykeln att vinterköra ?

Kanske är det dummt att då påbörja sitt cyklande på sin nya över vintern? Kanske är det då bäst att ha kvar sin "gammla" över vintern och sedan titta på en ny i vår ?

Men jag vill ju inte heller betala massa extra bara för att det då dessutom är hög-säsong för cykelköp?

Ja hur ska man göra, hur skulle ni ha resonerat ?

// Malin

Se det så här:
Förra (eller förrförra) årets modell fungerade alldeles utmärkt. Dessutom är det mängder med folk som cyklat på den modellen och du kan säkert hitta gott om omdömmen så att du vet vad du köper innan du köper.

Största anledningen till varför tillverkarna ändrar komponenter och delar är sourcingrelaterat, dvs hur billigt dom kan få tag på delarna. Det är ytterst sällan som dom tvingas byta delar bara för att det fungerar mindre bra.

En 2004 modell blir inte sämre bara för att den nya modellen har kommit.

Men en 2005:a är ju språjlans ny och glittrande och fin :)

Personligen har jag svårt att inte köpa det senaste och värsta, men man kan ju råda andra och agera annorlunda *hehe*

Hittar du ett 'fynd' som passar bra och har den utrustningen du vill ha så tycker jag att du skall slå till.

Hade du tänkt sälja den gamla cykeln eller behålla den? Ifall du behåller den så kan du ju använda den som vintercykel.

Bara några åsikter. :)

Hej

Mina tre senaste cyklar har jag köpt som fjolårs eller utgående års modell. Här finns pengar att tjäna och förändrnigarna brukar vara små. Som exempel kan nämnas att jag köpte min Trek Fuel 90 Disc modell -01 år 2002 i juni. Betalade för denna 17.800kr ordpriset föregående år och för 2002'orna var ca 27.000kr, en nätt slant att tjäna alltså. Köpte så sent som för en månad sen en racer modell 2004 på rea, visserligen inte så hemskt mkt billigare än ordpris men några tusingar blev det allt.

Köp på rea om du hittar nåt du verkligen vill ha. Eller som jag brukar resonera, köp inget på rea du inte skulle betalt fullpris för! Se mao till att storlek mm är den rätta och köp inte bara för att det är billigt.

//jns

Var höst-vinter är det rea på fjolårsmodeller, både bland cyklar, prylar och kläder.

Så är det i alla prylbögsporter. Jämför med mellandagsrean.

Ingen butik vill stå i början av året med en massa osålda produkter från fjolåret, då vill man ha både kapital och utrymme att ta in de senaste modellerna.

De flesta köper nog sina cyklar om våren, så då kan det tom vara svårt att få tag i vissa populära modeller.

Har man is i magen och ingen brådska alternativt inte är helt säker på vad man vill ha, då ska man vänta till reorna (dvs. nu och månaderna som kommer). Klart bättre prisläge.

Var noga med storleken bara! Fastnar du för en modell där din storlek är slutsåld, fall inte för frestelsen att köpa en intilliggande storlek. Leta upp en ny modell/tillverkare istället.

Det är inte ovanligt att priserna dumpas med 20% på fjolårsmodeller (i skrivande stund 2004:or) och kanske tom 50% på de som är äldre ändå (2003:or och äldre).

Nackdelen med att vänta är att man:

- Måste vänta, duh!
- Får ett sämre utbud, ibland kan butiker ta hem andra storlekar till samma låga pris, men oftast är de bara intresserade av att sälja ut lagret.
- En fjorlårsmodell känns inte lika sexig och risken är stor att man sneglar för mycket på den nya årsmodellen av sin inköpta cykel.
- Kan få flänga land och rike runt tills man hittar pärlan, men det kan vara en del av nöjet!

Fördelen med att ha en ny leksak stående är att vinterträningen på den gamla cykeln kan gå lättare, längtan efter att få köra nya fina cykeln med motorn i bra trim till våren är stor. Det finns dock en risk att man fokuserar mer och mer på den gamla cykelns brister och helt tappar lusten att använda den. Kom ihåg att även en vintercykel förtjänar omvårdnad och nya prylar ibland.

Som Mattias säger, en fjolårsmodell blir inte sämre för att den blir fjolårsmodell. Dessutom får man pengar över till tillbehör och uppgraderingar. Om man inte lägger sig på samma pengasumma varpå man istället får en mycket bättre cykel för pengarna.

Mina två ören.

En av nackdelarna med att köpa ny cykel såhär på höst/vinterkanten är att den nya skönheten kommer få kämpa i snö- och saltslask hela vintern då cykelsuget är så stort. Men det problemet gäller är ju förstås bara aktuellt för som inte har något annat att trampa runt på.

Man får väl se till att färska av hojjen efter varje tur och hålla koll på lager till baksving, naven, vevparti, styrlager osv. så att det inte blir saltsmörja där.

Fråga: Skulle ni ge er ut med Chris King baknav på saltade vintervägar (på väg till skogen)? Eller en ny FS-ram med kullager i lederna?

Mmm .. tackar för bra tankar och synpunkter. Det tåls att fundera på.

Det kan nog bli så att jag behåller min gamla cykel som vintercykel och slår till på en ny inom kort, sen får man väll se vad man hittar och om det blir en 2004:a eller 2005:a.

Alltid kul med det värsta och de senaste men det blir ju en ekonomisk fråga också .. låter som att man kan spara en hel del på att välja fjolårs modell.

Jag ska gå hem och plundra spargrisen :-)

// Malin

ekis Skrev:
-------------------------------------------------------
> Appropå reor: Är det någon som har koll på om
> Cykloteket i Stockholm har dragit igång rea än?

Tror att de drar igång nästa helg i samband med deras Streetshow.

på vintern slits hojen ordentligt. Fälgarna blir snart slut om man har v-broms, kedja och kassett också oavsett hur väl man sköter cykeln (dessutom tröttnar man på att ständigt tvätta och smörja).

Av den anledningen kan det vara bra att ha sin gamla cykel som vintercykel och vänta på våren för att få plocka ut sin nya 03-a.

Det är verkligen ett gyllene tillfälle att köpa cykel nu eller alldeles snart av nämnda orsaker. Det senaste nyheterna är verkligen rykande färskt och riktigt glansigt, samtidigt som fyndarna frossar bland 04:orna som handlarna ligger tjock på.
Det kan dock vara värt att vänta lite lite till för att se resten av 05:orna som ännu inte presenterats efter USA-mässan om det finns något som väcker köplustan. Hittar man då något intressant nytt och dyrt hinner man lungt spara pengar till våren då objektet kan investeras, med förbehållen brasklapp att vissa cyklar faktiskt försvinnande snabbt säljs slut.

Vic Skrev:
> Tror att de drar igång nästa helg i samband med
> deras Streetshow.

Kollade precis Cyklotekets hemsida och rean är igång.

Gary Fisher Sugar 3+ Disc
26,995:- Nu 13,495:-

AARGH!! I need cash, quick!!

Senast redigerad av en moderator:
> Kollade precis Cyklotekets hemsida och rean är
> igång.
>
> Gary Fisher Sugar 3+ Disc
> 26,995:- Nu 13,495:-
>
> AARGH!! I need cash, quick!!

Var inne igår och hörde något om att de är slut... Hittade inte nåt av "superklippen" faktiskt. Själv blev jag lite sugen på en Specialized Rockhopper Comp Disc för 9 papp (ord. pris 13 nånting) istället. Nån som har erfarenhet av såna? Är lite nybörjare och vill byta min gamla odämpade utan att lägga mer än 10000 spänn.

Hmmm... Vet inte något om den, men alla cyklar över 8.000kr duger till XC och är trygga köp. Hur mycket över 8.000kr beror på hur hårt du kör.
Själv hojar jag på en Scott Tampico med MX Comp Air-gaffel. Den är billig och jag är inte snäll mot den, tvärtom. Har inte haft några problem alls.
Du kan nog slå till och bli nöjd tror jag =)

Det är väl av just den anledningen jag skulle vilja ha CK-nav och styrlager.
Vad är det för mening med en cykel som inte klarar av en vinter?

cal Skrev:
> Fråga: Skulle ni ge er ut med Chris King baknav på
> saltade vintervägar (på väg till skogen)? Eller en
> ny FS-ram med kullager i lederna?

Jag har tidigare efterlyst helkapslat kedjeskydd. Spelar ingen roll att det blir klumpigt. Det skulle fylla sin funktion nu snart...

Tänk att stänga till på hösten och ta bort skyddet i vår och kedjan fortfarande är glänsande ren!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp