Tankar kring navdynamo, lampa och USB ström

Fliken

Ny medlem
Har börjat mkt löst fundera på navdynamo med lampa och usb-output. Kan ingenting egentligen.

En tanke är att köra det på en cross som med rätt däck kan vara långcyklingsalternativ.

Tänker jag rätt?

Funkar det med skivbroms?

Är det specialnav för det?

Skall man bygga eget hjul eller köpa färdigt?

Skall man driva på fram o h baklampa med ett framnav eller skall det vara två?

Kan man driva både lyse och en usbladdare med samma? Typ till Garmin Edge.

Vilket nav är bäst respektive mest prisvärt?

Vilken lampa är bäst respektive mest prisvärd?

Vilka siter säljer rätt grejjer?

Kanske det finns bra svar och tankar hos kollektivet?

En liten tanke bara som slagit mig (men kanske inte stämmer)... Släcks inte lampan när man står still, eller finns det kompletterande batteri? I så fall kan det ju vara lite olämpligt om man står och väntar vid rött ljus utan att synas, till exempel.

Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> En liten tanke bara som slagit mig (men kanske
> inte stämmer)... Släcks inte lampan när man
> står still, eller finns det kompletterande
> batteri? I så fall kan det ju vara lite
> olämpligt om man står och väntar vid rött ljus
> utan att synas, till exempel.

Det verkar finnas en kvarvarande belysning ett par minuter för säkerhets skull

De flesta system har en dubbelagerskondensstor eller liknande för att lagra energi till kortare stop.

Det behövs "specialnav", det finns dynamonav med fäste för skivbroms (t.ex. SON28&SON Delux), troligen kommer dynamon inte kunna driva lampor & ladda samtidigt, det behvös dock bara en dynamo för båda fram & bak. Rekommenderad läsning på ämnet är t.ex. http://www.peterwhitecycles.com/lightingsystems.htm, http://cykelsnack.sandborgh.se/#post1 & (hör å häpna) http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/index_en.html

N.B. Det är nya lampor på G med bättre LED:ar (Edelux II, B&M Cyo Premium etc), skulle vänta med att köpa nytt något tills dessa har kommit ut och blivit testade).

Fliken skrev:
> Funkar det med skivbroms?

Ja, det finns navdynamos med skivbromsfäste.
product.image.+media+images+cycling+products+bikecomponents+DH+DH-3D30-popup_v1_m56577569830588510_dot_jpg.bm.512.384.gif

pr_son2815disc.jpg

> Är det specialnav för det?

?
Räknar du ett dynamonav som special

> Skall man bygga eget hjul eller köpa färdigt?

Ja

> Kan man driva både lyse och en usbladdare med
> samma? Typ till Garmin Edge.

Ja, det finns några lampor med inbyggd USB-laddare
och även separata USB-laddare.

> Vilket nav är bäst respektive mest prisvärt?

Bäst: Son http://www.nabendynamo.de
Nästan lika bra, men mkt billigare: Ngt från Shimano http://cycle.shimano-eu.com/publish.../city___comfort_bike/inter-l__hub_dynamo.html
http://cycle.shimano-eu.com/publish...ke/alfine0/product.-code-DH-S501.-type-..html

> Vilken lampa är bäst respektive mest prisvärd?

Med inbyggd USB-laddare: B&M Luxos U http://www.bumm.de/produkte/dynamo-scheinwerfer/lumotec-iq2-luxos.html
Prisvärd, men ändå bra: Philips http://www.rosebikes.se/artikel/philips-led-front-light-bike-light/aid:489003

> Vilka siter säljer rätt grejjer?

-Komplett navdynamohjul för under 690SEK
-Lampa med USB-laddare
-Dynamodriven baklampa med bra ljus

> Kanske det finns bra svar och tankar hos
> kollektivet?

Här finns det många bra svar:
http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/index_en.html

/Håkan

Redigerat: Sen, ännu en gång

Senast ändrad:
Jag har typ det du efterfrågar på min egen pendlarcross. Vet inte hur min Shimano Deore XT DH-T785 navdynamo står sig prestandamässigt mot finare alternativ, men borde vara prisvärt med tanke på att utgångspriset för en SON är typ tre gånger så mycket. Lampan är en Busch & Müller Lumotec IQ2 Luxos U, kostar en slant men har inbyggd USB-laddare och bra ljusbild. Baklampan drar i regel mindre ström och kopplas via framlampan, jag har en B&M Toplight Line Brake Plus 50 med bromsljusfunktion.

Jag kollar också på en lampa från B&M och har mer eller mindre landat på en Cyo. Min fråga är om alla navdynamo kan kopplas till den? Jag har för mig att det står 6w på min navdynamo...

edit: jag kollade, det står 6V 2,5W på navet. Många dynamonav ligger på 3W

Senast ändrad:
Jag köpte ett färdigt hjul från http://www.poison-bikes.de/shopart/...Trekking/Vorderrad/Dynamo-N80-Mavic-A319.html

Från dynamon så har jag möjlighet att koppla in en sådan här http://www.evanscycles.com/products/biologic/reecharge-ec023631 Den har ett inbyggt batteri som kan laddas innan man sticker ut eller på dagen då lampan ej används. Den verkar inte säljas längre, men det borde finns en snarlik produkt.

Sedan har jag en lampa från Busch & Müller. Om både batteriet och lampan är inkopplade så laddas batteriet dåligt.

Dynamolampa är kanon på en pendlarcykel. Man behöver aldrig bekymra sig om att ladda batterier. Om inte lampan är igång så upplever jag att rullet påverkas väldigt lite.

Mitt tips: köp inte en B&M Luxos U, den klarar inte att utsättas för regn! Trots att jag tätade min sladdingång med silikonlim så pajjade den efter några inte alltför regniga pendlarsträckor. Kör med longboards så lampan har inte utsatts för direktbesprutning. Undermåligt! Nu väntar jag på en Edelux II istället...

Kollar man instruktion för BM Cyo lampor så skriver de att man ska skydda lampa i fall man tvättar cykeln upp och ner...

Det mesta är redan sagt i tråden men för att sammanfatta:

1. Ja, det finns navdynamo med skivbromsfäste (SON, Shimano och Supernova, kanske fler som jag inte känner till)
2. Navdynamon kan driva både fram och baklykta.
3. Många kvalitétslampor (B&M, Edelux, Supernova m.fl.) har s.k. standlight/standlicht vilket betyder en inbyggd kondensator som förser lampan med ström en liten stund även efter det att hjulet slutat snurra (ex.vis vid rödljusstopp).
4. B&M Luxos U har USB-uttag i lampan. Supernova har sin top-cap, The Plug heter den, med USB-uttag. Ser riktigt smidig ut, fast lite dyr. Tydligen ska man kunna ladda ex.vis Iphone, dator m.m. och ha lyste på samtidigt. Så har jag förstått det i varje fall.

JKolmo: Det där låter ju inte alls bra. Självklart ska en cykelbelysning vara vattentålig, vilket B&M också säger att Luxos-modellerna är. Måndagsexemplar? Kan det vara så att lampan blev "för tät" efter din tätning och att problemet uppkom pga kondens inne i lamphuset?

Själv har jag kört med shimanos navdynamo (kommer inte ihåg modellbeteckningen men det var då deras "toppmodell") och numera SON Deluxe. Visst är SON dyrare men min högst ovetenskapliga jämförelse visar att SON piskar Shimanos modell vad gäller rullmotstånd, effektivitet och utseende.

Prata med Anders på Veloform i Göteborg, han säljer bl.a. SON. Han påstår att han inte kan så mycket om belysning men jag tror han ljuger :)

En kollega har köp Biltemas hjul med navdynamo. Han klagade på att ljuset var för dåligt plus att det inte gick att ansluta något baklyse. Någon som har erfarenhet av hjulet Biltema säljer? Vad jag har förstått så är det Shimanos billigare 2.4W-nav det handlar om, istället för 3.0W som verkar vara det vanligaste. Själv har jag noll erfarenhet av navdynamos.

En första tanke var att man borde kunna få ut mer ljus om man går från halogen till LED. Någon som kan rekommendera en billig LED-lampa för någon som inte ger cykelinköp högsta prioritet i hushållsbudgeten?

En andra tanke var att om man går över till LED kanske det finns lite kräm över till ett baklyse också? Någon som har lyckats koppla in baklyse till Biltema-hjulet?

JKolmo skrev:
> Mitt tips: köp inte en B&M Luxos U, den klarar
> inte att utsättas för regn!

Har man den första generationen så är det problem med regn. De började precis leverera gen2 som ska ha löst de problemet. Styrknappen går inte längre att koppla ur, tydligen kontakten där som var det stora problemet.

Jag har den nya men har cyklat för lite i regn för att kunna avgöra om den är tillräckligt vattentålig.

trib: Bakljuset ansluts till framlampan, inte navet. Så med rätt framlampa kan du ansluta en baklampa, även med ett hjul från Biltema.

Ett alternativ som ligger mellan Son och Shimano är den här, tror inte den är nämnd tidigare:

http://www.ebay.com/itm/SP-hub-dyna...d=100011&prg=1005&rk=2&rkt=5&sd=271286520875&

Själv pendlar jag med en av Shimanos billigaste navdymano med skivfäste, B&M IQ Cyo RT Plus fram och B&M Toplight Line Brake Plus bak. Båda har standlight, vilket är skönt. Det är riktigt smidigt att slippa knäppa av och på och tjorva med batterier, jag är sjukt nöjd.
Fast när Shimanonavet packar ihop blir det nog ebay-navet ovan.

Olby skrev:
> Har man den första generationen så är det
> problem med regn. De började precis leverera gen2
> som ska ha löst de problemet. Styrknappen går
> inte längre att koppla ur, tydligen kontakten
> där som var det stora problemet.

Då kanske jag borde se till att cykla lite i regn snart med min lampa av första generationen så man kan få en ny på garantin om den avlider...

Gubbcyklist skrev:
> JKolmo: Det där låter ju inte alls bra.
> Självklart ska en cykelbelysning vara
> vattentålig, vilket B&M också säger att
> Luxos-modellerna är. Måndagsexemplar? Kan det
> vara så att lampan blev "för tät" efter din
> tätning och att problemet uppkom pga kondens inne
> i lamphuset?

Hmmm, en intressant tanke! Hur som helst känns lampan alltför fuktkänslig/driftosäker för att jag skall tycka att det är OK.

Olby skrev:
> JKolmo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mitt tips: köp inte en B&M Luxos U, den klarar
> > inte att utsättas för regn!
>
> Har man den första generationen så är det
> problem med regn. De började precis leverera gen2
> som ska ha löst de problemet. Styrknappen går
> inte längre att koppla ur, tydligen kontakten
> där som var det stora problemet.
>
> Jag har den nya men har cyklat för lite i regn
> för att kunna avgöra om den är tillräckligt
> vattentålig.

Hoppas att det löser problemet! Jag tänker dock gå över till Edelux II. Förstår jag dig rätt att du har den nya varianten med permanent remotesladd?

> > Mitt tips: köp inte en B&M Luxos U, den klarar
> > inte att utsättas för regn!
>
Rätt pinsamt att släppa en modell som folk har sett fram emot och väntat på och så är den inte vädersäkrad. Borde kosta dem rätt mkt good-will, man väntar sig ju mer av en toppmodell from B&M.

> JKolmo skrev:
> Förstår jag dig rätt
> att du har den nya varianten med permanent
> remotesladd?

Jupp, dock inte fullt vädertestad än.

Tack alla för informativa svar. Finns det ngn butik i Stockholm som är bra på detta och som har lite saker man kan klämma på?

Det är Veloform i Göteborg som har det mesta med navdynamo, och lampor.
B&M lampor, Supernova, Schmidt edelux, mm

Det har kommit nya modeller från Schmidt, och B&M som är på gång.
Ska man ladda bör msn välja Schmidt SON 28 före Schmidt SON Edelux, 28 lämnar full styrka vid lägre hastighet.

Nån som vet hur dessa navlösningar fungerar att bygga ett 29" hjul på? Pallar dessa nav mtb åkning?
(Tänker nu inte på nån biltema-dynamo)

willematthews skrev:
> Nån som vet hur dessa navlösningar fungerar att
> bygga ett 29" hjul på? Pallar dessa nav mtb
> åkning?

Med tanke på att flera av Shimanos nav tillhör MTB grupperna kan man tycka att de borde överleva sådan åkning...

JKolmo skrev:
> Mitt tips: köp inte en B&M Luxos U, den klarar
> inte att utsättas för regn! Trots att jag
> tätade min sladdingång med silikonlim så
> pajjade den efter några inte alltför regniga
> pendlarsträckor. Kör med longboards så lampan
> har inte utsatts för direktbesprutning.
> Undermåligt! Nu väntar jag på en Edelux II
> istället...

+1 Luxos U är skräp om man inte är sockercyklist. Testat att byta schladd men nein, nein.

Mayhem skrev:
> willematthews skrev:
> --------------------------------------------------
> Med tanke på att flera av Shimanos nav tillhör
> MTB grupperna kan man tycka att de borde överleva
> sådan åkning...

Det är mer så att Shimano delar samma namn på mtb och touring grupper.

Var förbi Cykloteket för att köpa standardgrejjer (dynamodriven lampa) till fruns hybrid med Shimano dynamo nav. Lite för att träna på så att säga, med syfte att använda den nya lampan för innerstadscykling (d v s synas mer än se och billig om den blir snodd/sabbad).

Jag saknade den där lilla kontakten mellan tråden och navet.

Säljaren kollade att det var en köpbar reservdel, monterade av en sådan från en lagercykel, sålde den (och lampa) till mig för 45 kronor och beställde en ny till sig själv för att sätta tillbaka.

Vilken bra service måste jag säga. Nu skall det monteras en betaversion av navlampa ;-)

Sen skall det riktiga beställas när djungeln är researchad.

Ja, normalt sett följer sladdkontakterna med navet (eftersom det är där de ska passa). För t.ex SON är det vanliga 4,5 mm flatstiftshonor, går att hitta till nästan inga pengar alls.

Tillbaka
Topp