Tankar om nytt styre till min racer.

XTRMNTR

Aktiv medlem
Jag är lite inne på att byta till ett aerostyre på min Emonda (jag vet att det inte ger så stor effekt, men tycker det är jäkligt snyggt.). Nu till mina funderingar:

Mitt nuvarande styre är 42cm brett och har en reach på 100mm. Styret jag kikat på har en reach på 70mm och jag funderar på om man skulle ha endast 40cm brett för att få en mer aero sittposition. Jag fattar ju att reachen kommer bli 30mm kortare men hur kommer detta påverka cykeln? Jag har tänkt att sänka styret en del då jag idag sitter för upprätt. Bör jag byta stam för att kompensera de 30mm?

Det är mer kroppen än cykeln det handlar om. 42 cm är en vanlig bredd, och är den rätt för dig tycker jag inte du ska byta. Axlar, armbågar och handleder...

Vill du sitta aero så köp så smalt styre du vågar. Jag kör 38 på en av mina hojar, det är bara en vanesak. Och ja, kort reach på styret kan du kompensera med längre stam.

Om du vill sitta mer aero så är ju smalare styre självklart. Som redan nämnts så tycker jag det mest är vanesak (jag kör 36 mm sen länge, jag tycker nu 42 mm känns väldigt konstigt.)
Styrstam kan du ju prova med den gamla först och sen se hur mycket längre du tror blir lagom.

Förändringar i styrets reach påverkar händernas position när du håller på vissa delar på styret, men inte på andra (beror lite på hur aerostyret är utformat). Det är därför inte helt självklart att du ska kompensera genom att byta styrstam för att styrets reach blir kortare. Det är något du får testa och känna efter.

Det kan vara svårt att räkna ut i huvudet hur det blir då det är så många olika parametrar du ändrar. Mitt tips är att testa en sak i taget så att du kan fokusera på en förändring i taget. Börja med att byta styre så att du kan känna efter hur det nya styret känns och därefter sänka styret och slutligen byta styrstam.

Om du sänker styret kommer axlarna/överkroppen att hamna längre fram. Ju mer du sänker desto större skillnad. Av den anledningen vill du kanske eventuellt ha en lite längre styrstam, men det går inte att avgöra innan du A) har testat nya styret och B) har sänkt styret.

Förändringar i styrets reach påverkar händernas position när du håller på vissa delar på styret, men inte på andra (beror lite på hur aerostyret är utformat). Det är därför inte helt självklart att du ska kompensera genom att byta styrstam för att styrets reach blir kortare. Det är något du får testa och känna efter.

Det kan vara svårt att räkna ut i huvudet hur det blir då det är så många olika parametrar du ändrar. Mitt tips är att testa en sak i taget så att du kan fokusera på en förändring i taget. Börja med att byta styre så att du kan känna efter hur det nya styret känns och därefter sänka styret och slutligen byta styrstam.

Om du sänker styret kommer axlarna/överkroppen att hamna längre fram. Ju mer du sänker desto större skillnad. Av den anledningen vill du kanske eventuellt ha en lite längre styrstam, men det går inte att avgöra innan du A) har testat nya styret och B) har sänkt styret.
Skulle en bikefit kunna ge dessa svar på en gång? Jag står och funderar en del på detta för att slippa strunt med intern kabeldragning i styre och stam allt för många gånger. Samtidigt känns en bikefit som lite bortkastade pengar.

Som sagt, detta är mest något jag funderar på när det är tråkigt på jobbet eller dylikt. ? Men stort tack för input.

Det är VÄLDIGT små styren.
Jo, det kan tyckas så, men jag är ganska kort och har en liten cykel.
1692078686893.jpeg

Intressant frågeställning, följer tråden.

Vissa planer på att byta styre på min lättare racer (eventuellt för pendlaren också, dock ej nödvändigt).

Ska försöka göra lite research på vad det finns för lätta, aero samt någorlunda budget alternativ.

Tror att aerodynamik och sittposition är en ganska viktig del i att försöka bli lite snabbare om man nu vill det. Sänkt mitt drop lite för några veckor sedan och det känns väl ok, ryggen pallar det åtminstone men man får skaka händer lite oftare för att hålla domningar borta (möjligen är min corestyrka som snart 53 åring ej helt hundra ?). Tänkt att jag också ska försöka lätta min racer något, jag är för snål för att köpa en ny och det ska ej behövas. (Har man redan en cykel designad av the goat, Merckx själv behöver man ju aldrig byta cykel. ?) Styre, sadelstolpe, kanske sadeln, eventuellt ett lättare hjulpar om jag kan fynda något nu när många försöker sälja sina fälgbromsade lyxhjul, många bäckar små.

Bikefit hit och dit. Den lilla skillnad i vinkel på axeln med ett lite smalare styre är väl relevant först vid ~40 mils rundor typ.

Kör man klubbrundor och vanliga linjelopp så slamma ett smalt styre och vänj dig ? - imho.

Börja med att sänk det du har redan nu och ge det några rundor.

Intressant frågeställning, följer tråden.

Vissa planer på att byta styre på min lättare racer (eventuellt för pendlaren också, dock ej nödvändigt).

Ska försöka göra lite research på vad det finns för lätta, aero samt någorlunda budget alternativ.

Tror att aerodynamik och sittposition är en ganska viktig del i att försöka bli lite snabbare om man nu vill det. Sänkt mitt drop lite för några veckor sedan och det känns väl ok, ryggen pallar det åtminstone men man får skaka händer lite oftare för att hålla domningar borta (möjligen är min corestyrka som snart 53 åring ej helt hundra ?). Tänkt att jag också ska försöka lätta min racer något, jag är för snål för att köpa en ny och det ska ej behövas. (Har man redan en cykel designad av the goat, Merckx själv behöver man ju aldrig byta cykel. ?) Styre, sadelstolpe, kanske sadeln, eventuellt ett lättare hjulpar om jag kan fynda något nu när många försöker sälja sina fälgbromsade lyxhjul, många bäckar små.
Här har du två ganska bra (?) alternativ.

Här har du två ganska bra (?) alternativ.
stort tack, uppskattas, ska läsa

Primavera aero i 36 cm köpte jag för några veckor sen. Har inget negativt att säga om det. Jag har dock inte orkat dra om slangarna och vajrarna än, så jag vet inte hur tight det är att få till intern dragning. Styret ser i alla fall "snyggt" ut inuti.

Har sänkt styret lite mer och måste säga att jag vart väldigt nöjd. Men om jag nu ska byta styre. Eftersom att reachen är 30mm kortare på styret. Ska jag ha en en 30mm längre stam än den jag har idag?

Har sänkt styret lite mer och måste säga att jag vart väldigt nöjd. Men om jag nu ska byta styre. Eftersom att reachen är 30mm kortare på styret. Ska jag ha en en 30mm längre stam än den jag har idag?
Förmodligen, men det beror väl också lite på hur stor skillnad det är i bredd på ditt nya och gamla styre.

Beror på om du vill optimera för tops, drops eller hoods, men troligtvis vill du ha 30 mm längre stam.

Styrstammen påverkar enbart avståndet till den bakre delen av styret.

Byter du till ett styre med kortare reach (-30 mm) och förlänger styrstammen (+30 mm) kommer den bakre delen av styret att hamna längre fram, men den främre delen av av styret (hoodsen/bromshandtagen) kommer hamna där den är idag.

Du skulle kunna börja med byta styre och känna efter hur det blir och därefter byta styrstam om det visar sig behövas.

En parantes i denna diskussion är att alla cyklar/ramar klarar inte intern vajerdragning. Ramen måste vara ”försedd” med utrymme för det. Jag blev varse om det när jag bytte till en Styre/styrstam i ett.

Styrstammen påverkar enbart avståndet till den bakre delen av styret.

Byter du till ett styre med kortare reach (-30 mm) och förlänger styrstammen (+30 mm) kommer den bakre delen av styret att hamna längre fram, men den främre delen av av styret (hoodsen/bromshandtagen) kommer hamna där den är idag.

Du skulle kunna börja med byta styre och känna efter hur det blir och därefter byta styrstam om det visar sig behövas.
Intressant, jag har oftast händerna vilandes på hoodsen eller nere i bocken.

Jag har redan intern vajerdragning idag
Risk för att jag upprepar mig.

Intern vajerdragning i form av att växelvajern/bromsen går in i ramen (vid vattenflaskorna) innebär inte per automatik att du kan få in vajrarna genom röret för gaffeln genom styret.

Återigen en parantes som gemene man kan bortse ifrån.

Tillbaka
Topp