Tänker jag rätt? FOX36 PSI - chart

Healons

Aktiv medlem
Hej

Nördar ner mig lite mer på min gaffel och hade tänkt starta med 15% sag.

Enl tuning guide på Fox hemsida ska man som jag på 80kg ha runt 86 PSI.

Då min 36’a är kort i slaget (bara 140mm) så hamnar jag nu på 105PSI för att få till mina 21mm i SAG (15%)

Visst är det så att ju längre slag desto mindre PSI för samma SAG %… och kortare slag mer PSI?

Isf verkar det ju stämma om rekommendationen på psi förmodligen är till 160mm gaffel.

Nån mer som kör 140mm Fox 36 och på vilket tryck? Min är Grip2 2022. LSC O HSC är öppna

Bilagor

• IMG_3472.jpeg
    IMG_3472.jpeg
    25.5 KB · Besök: 130
Hej

Nördar ner mig lite mer på min gaffel och hade tänkt starta med 15% sag.

Enl tuning guide på Fox hemsida ska man som jag på 80kg ha runt 86 PSI.

Då min 36’a är kort i slaget (bara 140mm) så hamnar jag nu på 105PSI för att få till mina 21mm i SAG (15%)

Visst är det så att ju längre slag desto mindre PSI för samma SAG %… och kortare slag mer PSI?

Isf verkar det ju stämma om rekommendationen på psi förmodligen är till 160mm gaffel.

Nån mer som kör 140mm Fox 36 och på vilket tryck? Min är Grip2 2022. LSC O HSC är öppna
Jag har en 150mm GRIP2 2022:a och väger 73-75 inkl all utrustning och vatten och jag kör med 65psi.

Jag har en 150mm GRIP2 2022:a och väger 73-75 inkl all utrustning och vatten och jag kör med 65psi.
Motsvarande vikt, något mer med heldagspackning, fast en 2020:a så har jag kört 75 men med rätt många klick LSC/HSC påskruvat istället. Jag har hellre lite mer sag och mer dämpning. Verkar skilja en del mellan VVC och utan med.

Sånt här har man ju läst i skolan för 100 år sedan utan att kunna trolla fram kunskaperna när de behövs. Det bör väl vara ett linjärt förhållande, d.v.s. oberoende av slag (luftvolym) om alla andra faktorer är lika.

Jag har 160 mm grip2 2022 och ligger runt 95-100 psi till mina 95-100 kg.
Fox rekommendation är 105-113 psi (plush-firm).
Jag har dragit slutsatsen att min pump inte visar korrekt tryck. Kan det vara samma med din?

Sånt här har man ju läst i skolan för 100 år sedan utan att kunna trolla fram kunskaperna när de behövs. Det bör väl vara ett linjärt förhållande, d.v.s. oberoende av slag (luftvolym) om alla andra faktorer är lika.

Jag har 160 mm grip2 2022 och ligger runt 95-100 psi till mina 95-100 kg.
Fox rekommendation är 105-113 psi (plush-firm).
Jag har dragit slutsatsen att min pump inte visar korrekt tryck. Kan det vara samma med din?
Ingen aning om pumpen visar rätt. Är en dyr digital variant från RockShox så hoppas det ?Bak känns mer rimligt iaf så tror den stämmer

Tänker att det är samma som i däck. Ett traktorhjul har ju mkt lägre psi än ett däck på en gravelbike.

Sen är det ju större skillnad iofs än 140 vs 160mm ?

Tycker att gaffelns tryck- och sag-rekommendation är ganska off på Fox, i alla fall för vanlig svensk stigcykling. Jag brukar sikta på 25-30% sag ståendes i ”attackposition”. Nu är jag ingen avancerad cyklist, men det funkar för min gubbcykling i alla fall ?

Tycker att gaffelns tryck- och sag-rekommendation är ganska off på Fox, i alla fall för vanlig svensk stigcykling. Jag brukar sikta på 25-30% sag ståendes i ”attackposition”. Nu är jag ingen avancerad cyklist, men det funkar för min gubbcykling i alla fall ?
Jag tycker jag får 25% med det som står på min gaffel…

Nu har jag testat 105psi ist för 86psi. Kände ingen skillnad haha. Säger mer om mig än om gaffeln kanske. Tror jag kör vidare på det. Tog även ut en token t 3st. Körde utan LSC HSC och långsammare rebound. Kändes fint ?

Sen kan ju Fox i detta fall rekommendera en siffra, och ramtillverkaren en annan. Flack styrvinkel påverkar en hel del. Canyon rekommenderar 28% till min Spectral så det går jag på. Rätt plush kan jag tycka och ändå bottnar jag den aldrig.

Sen kan ju Fox i detta fall rekommendera en siffra, och ramtillverkaren en annan. Flack styrvinkel påverkar en hel del. Canyon rekommenderar 28% till min Spectral så det går jag på. Rätt plush kan jag tycka och ändå bottnar jag den aldrig.
28% på bakdämparen va? Eller till gaffeln? Då är det ju en del… vart hittar man vad Canyon rekommenderar för sag?

Jämför inte sag på gaffeln. Det är inget bra sätt att avgöra rätt lufttryck. För mycket beror på hur du står på cykeln när du mäter.
Testcykla och justera efter hur den beter sig.

Jämför inte sag på gaffeln. Det är inget bra sätt att avgöra rätt lufttryck. För mycket beror på hur du står på cykeln när du mäter.
Testcykla och justera efter hur den beter sig.
Ja jo de e sant! Men andra sidor pekar på att SAG är steg 1 när man tunear en gaffel, så tänkte prova. Då jag är sämst på att märka skillnader är det skönt med nåt konkret mätbart att börja med.

Står i attackposition med sadeln nere när jag mäter. Först studsar jag cykeln lite upp o ner sen ner med o ringen

Ja jo de e sant! Men andra sidor pekar på att SAG är steg 1 när man tunear en gaffel, så tänkte prova. Då jag är sämst på att märka skillnader är det skönt med nåt konkret mätbart att börja med.

Står i attackposition med sadeln nere när jag mäter. Först studsar jag cykeln lite upp o ner sen ner med o ringen
Ja som första skott behöver man ju nåt och då är såklart sag och/eller trycktabellen utmärkt.

Mest kul att testa… har bara 140mm och enl Fox guide är det 15% (firm) o 20% (plush). Då HSC inte gör så mkt på min med VVC så tänkte jag att 15% är väl bra då.
Om du ändå är ute för att bara testa. Så vet jag inte riktigt vad denna tråd ger dig?
Du kommer väl ändå mest få råd som att "15% är XC hårt" "Ska du verkligen köra så härt" etc?

Om du ändå bestämt dig för att testa så kommer din tur i skogen säger mycket mer än vad random snubbar på internet kan säga dig.

Att testa sig fram är bästa sättet enligt mig.
Så, kör på.
Kom bara ihåg att komma ihåg vilka inställningar du hade när det kändes bra och när det kändes skit.

Om du ändå är ute för att bara testa. Så vet jag inte riktigt vad denna tråd ger dig?
Du kommer väl ändå mest få råd som att "15% är XC hårt" "Ska du verkligen köra så härt" etc?

Om du ändå bestämt dig för att testa så kommer din tur i skogen säger mycket mer än vad random snubbar på internet kan säga dig.

Att testa sig fram är bästa sättet enligt mig.
Så, kör på.
Kom bara ihåg att komma ihåg vilka inställningar du hade när det kändes bra och när det kändes skit.
Ja jo sant. Min fundering var nog om andra Fox Grip2 användare låg så off från Fox egna rekommenderade chart som jag gör. Eller om slaglängden påverkar psi. Från 86 till 105 i en gaffel är ju en del ?

Men testas det skall det göras. Och skriver upp är svinbra. Framförallt för att man tror att det jag hade var ”rätt” men när jag gick tillbaka så märkte jag att det var inte alls så bra. Eller iaf inte så bra det kan bli

Tillbaka
Topp