tänker köpa beg

• Trådstartare Trådstartare anton
  • Start datum Start datum
tänker köpa beg
Det är kanske ett OK köp. Går nog att pruta lite till på. Men jag undrar om inte en 20 tums ram är lite för stor för dig. Det är iofs jättsvårt att veta om man är nybörjare, men generellt bör du kanske ligga runt ca 18 tum. Detta kan dock variera mellan olika märken. En för stor ram är aldrig kul i långa loppet...

tänker köpa beg
Ska du köpa en hoj är ramstorleken viktigast att tänka på.
Komponenter kommer och går (sönder;)

Jag är 183 cm och kör på 18,5 tums ram.
Med stor sannolikhet är en 20" tummare för stor för dig.

Kör du på en för stor ram känns det som om hojjen är ute och åker med dig, och inte som att du är ute och åker på hojjen.
Den trista känslan kan inga fina komponenter uppväga.

Leta hellre efter en hojj runt 18 tum

Lycka till
PÄLLÄ.S

tänker köpa beg
Hoppsan!
Vi var vist två som tryckte på "sänd" nästan samtidigt.
Tur då att vi hade samma synpunkt :)

/PÄLLÄ.S

tänker köpa beg
tackså mycke. e inte så bra på det där med ramstorlekar så jag ville bara höra vad ni trodde

tänker köpa beg
Ja gaffeln är säkert inte den bästa, men hade det varit en 17 eller 18 tummare hade det nog varit ett OK köp. Kanske pruta en tusing till. Som sagt komponenter (inkl. gaffel) kan man alltid komplettera med i efterhand. Men ramen skall kännas rätt från början.

Här är ett bra tips Anton. Gå in till din lokala cykelhandlare och säg att du är intresserad av en mtb och att du är "ny" på det här. Be dom hjälpa dig med att hitta någonting lämpligt, både storleksmässigt och inte allt för dyrt.

Efter denna övning har du nu bättre koll på dels prisläget (lättare att avgöra om ett begagnatköp är prisvärt då) och dels har du med hjälp av cykelhandlaren provat ut en för dig lämplig storlek.

Lycka till

tänker köpa beg
Så ädelt av dig att helt utan baktankar förslå den cykeln... Sportson i Borås, jag anar en konspiration :) Men det ärsäkert en bra cykel.

tänker köpa beg
oxr: Hur kan du tro det???? ;-)

Sportson är faktiskt inte inblandade i den här försäljningen alls.
Jag säljer cykeln åt en kompis, och jag ställde den där eftersom jag jobbar extra där, så ser fler potensiella kunder den där , än i kompisens garage.

Anki: Du vet inte om det finns någon i klubben som är sugen på en FS?

/S

tänker köpa beg
Varför inte testa cyklen?? det beror ju på hur långa ben man har vilken storllek man ska ha...jag e 1,85 lång och har en 21" och det är inte stort för mig....(har rätt långa ben)

tänker köpa beg
Själv vill jag nog påstå att det snarare beror på hur lång överkropp och hur långa armar man har som avgör storleken, än benlängden.

tänker köpa beg
oxr har rätt!

Jag har inte hittat en hojj utan höj och sänkbar sadel, men ännu ingen hojj med justerbart överrör ;)
Lite kan man mickla med längden på styrstammen. Men hjulbasen kan man inte göra särskilt mycket åt.

tänker köpa beg
Nä det är fan SKANDAL att cykeltilverkare fortfarande förvirras oss stackars köpare med att mäta cyklar i sadelrörslängd. Det är HELT J-LA ointressant. Fattar inte varför. Jag vet att det är nån sorts gammal gammal racer tradition..

Tillbaka
Topp