Tapered styrlager - kan någon förklara för mig?

orienteraren

Ny medlem
Jag försöker förstå mig på det här med "tapered" styrlager och blir inte riktigt klok. Jag har läst en massa på internet men blir ändå inte helt säker på om det kommer att funka. Jag har idag en 1 1/8" straight setup med styrlager/gaffel. Kan jag i den setupen byta ut lagret till ett styrlager med 1,5" i nedre skålen och 1 1/8" uppe? Helst skulel jag vilja ha zero stack men det gissar jag blir svårt i nedre skålen, eller? Finns det något styrlager som har "utvidgningen" nedanför själva "head tube"?

Tittar man ex här: http://www.basicbikes.co.nz/product...ated/5385-cane_creek_tapered_headsets_ze.aspx så ser det ut som att man måste ha en ram som är förberedd för tapered (min är för gammal för detta påfund och är gjord för 1 1/8" straight) för att funka? Hur listar man ut det? Tar väck gaffel och lager och mäter innerdiameter i övre resp undre skålen?

Tacksam för klargörande!

Tapered betyder konisk. Ofta har det betytt 1.5" i ena ändan och 1.125" i den andra. Vanligaste "raka" standarden är 1.125" både uppe och nere och då passar ju inte ett 1.5"-lager då det är för brett.

Cane creek (kanske finns andra också...) har styrlager för att montera en tapered gaffel i en ram med 'vanligt' rakt styrrör.

Saxat från deras hemsida:
Cane Creek was the first headset company to offer a tapered solution for 1-1/8" head-tubes. Called XX-44, this bottom assembly enabled the use of 1-1/8" to 1.5" tapered forks on straight, 44mm head-tubes. This gave consumers more options, and frame designers more flexibility when creating the perfect ride.

Due to the popularity of the design, the EC44/40 (External Cup for 44mm head-tube, 40mm crown race seat) Bottom is now available in both the class-leading 40-Series and the premium 110-Series of headsets. This tapered solution fits 44mm head-tubes only; a "traditional" 1-1/8", 34mm version is not available.

Please note: Nominal insertion bore depth for 44mm head-tubes is 9mm. EC44/40 requires an insertion depth of 15mm. Park Tool Reamer 788 should be used with the supplied spacer to reach the 15mm bore depth for EC44/40 Bottoms.

http://www.canecreek.com/component-headsets

Senast ändrad:
Så långt hänger jag med, men iom att det är konsikt borde det väl vara (teoretiskt) möjligt att ha 1,5" delen av skålen nedanför "head tube" och iom att gaffeln sedan smalnar av ha en vanlig 1 1/8"skål uppe? Dvs att man lägger den större diametern av det koniska styrröret nedanför ramen?

Nej, det går ej!

Från Crallans inlägg: This tapered solution fits 44mm head-tubes only; a "traditional" 1-1/8", 34mm version is not available.

/S

orienteraren skrev:
-------------------------------------------------------
> Så långt hänger jag med, men iom att det är
> konsikt borde det väl vara (teoretiskt) möjligt
> att ha 1,5" delen av skålen nedanför "head tube"
> och iom att gaffeln sedan smalnar av ha en vanlig
> 1 1/8"skål uppe? Dvs att man lägger den större
> diametern av det koniska styrröret nedanför
> ramen?

vill du ha en del av styrröret utanför styrhuvudet(den del på ramen där styrröret går igenom)?

det är svårt att få in något som är för stort i ett hål som är för litet.. har du däremot ett styrhuvud för 1.5 så kan du mixa övre och undre lagerdelar hur du vill med olika styrlager.

Tillbaka
Topp