Tappade pedalen - Behöver ny vevarm

PH.

Medlem
Godkväll!

Köpte nya pedaler för ett tag sen, ett par Oneup alu. Trevliga pedaler, framförallt den tunna profilen som gör att jag slår i pedalerna mer sällan än tidigare.

Hur som helst, efter ett par rundor lossnade höger pedal plötsligt. När jag kikade på vevarmen såg gängorna lite slitna ut och när jag sen kikade närmare på pedalen har en liten del av vevarmens gänga lossnat och fastnat mellan gängorna på pedalen. Kunde sedan pilla bort den.

Nu går det alltså inte längre att fästa pedalen i vevarmen mer än några mm. Rätt störigt!

Pedalerna ser inte ut att vara felaktiga och jag märkte inte av något när jag installerade dem.

Vad jag la märke till när jag skruvat åt pedalerna var att de roterade väldigt trögt runt sin egen axel. Tänkte inte mer på det, men så här i efterhand är jag osäker på om det är i sin ordning. Nån som vet?
Kanske inte har något med detta att göra alls...

Vill gärna veta vad orsaken är innan jag skruvar fast pedalerna i en ny vevarm utan att riskera en repris...

Ang. ny vevarm, vilken variant ska jag leta efter när det i specen för vevarmarna står "SRAM GX, XSYNC direct mount 30T, Boost 11 Speed"? Hittar inte på nåt som ser ut som den jag har.

Det bästa vore om det enbart gick att köpa den högra amen, men har inte lyckats hitta på det heller. Hojta till om du har några tips!

moros

Aktiv medlem
Pedaler skall snurra ganska trögt men mjukt, runt sin egen axel. Svårt att i text beskriva vad som är normalt. Om de inte drogs fast ordentligt så kan de ha lossnat lite och sen glappat sönder gängorna.

Din beskrivning verkar bara handla om klingan, kolla specen för vevlagret, det berättar nog vilken infästning du har. Alternativt ange vad det är för cykel eller ta en bild. Med tanke på att det är en SRAM klinga men inte boost eller 12 del så gissar jag på att det är GXP

glitch

Aktiv medlem
Dina pedaler var inte tillräckligt hårt dragna så de "glappade upp" gradvis = nöter på veven så gängorna ger sig till slut.
Har tyvärr råkat ut för samma sak en gång i tiden. Vanligtvis brukar pedalerna "sätta sig" så de snarare blir svåra att ta bort men ibland om man inte dragit så hårt så kan det gå så här.

PH.

Medlem
Pedaler skall snurra ganska trögt men mjukt, runt sin egen axel. Svårt att i text beskriva vad som är normalt. Om de inte drogs fast ordentligt så kan de ha lossnat lite och sen glappat sönder gängorna.

Din beskrivning verkar bara handla om klingan, kolla specen för vevlagret, det berättar nog vilken infästning du har. Alternativt ange vad det är för cykel eller ta en bild. Med tanke på att det är en SRAM klinga men inte boost eller 12 del så gissar jag på att det är GXP
Ok. Jag tyckte jag drog åt pedalerna tillräckligt hårt, men tydligen inte då... 😑

Beskrivningen stod under "Crankset"
Under "Bottom Bracket" står det "SRAM GXP, 73mm". Så du har rätt. Men boost är det väl ändå. Iaf enligt specen.

PH.

Medlem
Dina pedaler var inte tillräckligt hårt dragna så de "glappade upp" gradvis = nöter på veven så gängorna ger sig till slut.
Har tyvärr råkat ut för samma sak en gång i tiden. Vanligtvis brukar pedalerna "sätta sig" så de snarare blir svåra att ta bort men ibland om man inte dragit så hårt så kan det gå så här.
Jag måste ha gängor av smör med tanke på att det bara tog två rundor innan den for av 😆

PH.

Medlem
Fråga då, går det att få tag på en(1) höger vevarm eller måste jag köpa hela kitet med vevarmar och klinga?

kais01

Aktiv medlem
det är alltid bra att ha ett vevparti i reserv, bättre än att snåla och försöka hitta en vevarm.

kan ju vara en snabb lösning i väntan på recoiling. varje affär som kallar sig lbs bör klara sådant, men just nu har de världens högkonjunktur, och svårt att hinna med.

annars finns det säkert någon att hitta här på happy som kan hjälpa dig:)

Berk

Aktiv medlem
Sram vev är bilig (hos tysken). Om du köper hela vevparti kan du också byte till DUB vevlager som är mycket bättre än GXP.

Berk

Aktiv medlem
Är GXP och DUB alltid kompatibla med varandra?

Nyfiken också på hur de är bättre. 🙂
Nej, dom är inte kompatibla med varandra. Därför är det bättre att köpa en DUB vevparti och vevlager nu, man kan inte byta bara vevlager till DUB. GXP har en flytande och en fästa lager som är en dålig, assymetrikst konstruktion som går sönder snabbt. DUB har en bra lager konstruktion och har också en större axel, 29.98 mm isf 24 mm, som är lättare.

weldion

Aktiv medlem
Det låter som folk inte får ut 20 mil från sina GXP-lager.
Har i alla fall 400 mil på samma GXP-lager på min ena MTB utan några problem. Plockar bort veven var hundrade mil för att kika så lagret roterar riktigt.

PH.

Medlem
Nej, dom är inte kompatibla med varandra. Därför är det bättre att köpa en DUB vevparti och vevlager nu, man kan inte byta bara vevlager till DUB. GXP har en flytande och en fästa lager som är en dålig, assymetrikst konstruktion som går sönder snabbt. DUB har en bra lager konstruktion och har också en större axel, 29.98 mm isf 24 mm, som är lättare.

Ah! Låter vettigt.
Inga kompatibilitetsproblem med olika ramar?

PH.

Medlem
Det låter som folk inte får ut 20 mil från sina GXP-lager.
Har i alla fall 400 mil på samma GXP-lager på min ena MTB utan några problem. Plockar bort veven var hundrade mil för att kika så lagret roterar riktigt.
Mitt har hållt i drygt tre år också och munkar fortfarande. Har aldrig rört det... 😶

kais01

Aktiv medlem
mina gxp på mtbn som används mest är från 2012-13. senast igår när jag gjorde omslipning av lillklingan, smorde jag om yttre tätbrickan med propelleraxelfett, och allt var ok.

undviker man högtryckstvätt är mycket vunnet.

moros

Aktiv medlem
Ok. Jag tyckte jag drog åt pedalerna tillräckligt hårt, men tydligen inte då... 😑

Beskrivningen stod under "Crankset"
Under "Bottom Bracket" står det "SRAM GXP, 73mm". Så du har rätt. Men boost är det väl ändå. Iaf enligt specen.
Ja jag vet inte hur jag fick det till att inte vara boost 🤔

Hasse#7

Aktiv medlem
mina gxp på mtbn som används mest är från 2012-13. senast igår när jag gjorde omslipning av lillklingan, smorde jag om yttre tätbrickan med propelleraxelfett, och allt var ok.

undviker man högtryckstvätt är mycket vunnet.
Jag har aldrig bytt på min Dinousaurpendlare sen jag gjorde om vevpartiet för ett antal år sen. Hemligheten ligger nog i de frästa vevlagersätena och ett allmänt undvikande av onödigt vatten.

Berk

Aktiv medlem
Finns en annan tråd där många skriver att dom har kört GXP utan problem och några som har haft problem ofta.

Men glömde att valet är mycket enklare. Nuförtiden finns Sram mtb vevpartier bara att köpa med DUB, förutom några gamlare modeller.

PH.

Medlem
Och det är bara att montera ett DUB- vevparti i ramen där det nu sitter GXP-diton?
Behövs inga adaptrar eller annat?

Berk

Aktiv medlem
Och det är bara att montera ett DUB- vevparti i ramen där det nu sitter GXP-diton?
Behövs inga adaptrar eller annat?
Det behövs en DUB vevlager, men det kostar inte mycket.

EDIT: och en vevlager tool som passar, jag köpte en plast verktyg som passar DUB, kostade 9 euro och funkar bra.

Miracle

Aktiv medlem
Kolla att du tog rätt pedal till rätt sida. Det är nämligen lättare än man kan tro att gänga in dem åt fel håll, å göra gängsallad, eftersom pedalaxeln är i stål å vevarnen i mjuk aluminium. Det är alltid bäst att gänga in dem för hand innan man tar fram verktyget. :)

frid!

PH.

Medlem
Kolla att du tog rätt pedal till rätt sida. Det är nämligen lättare än man kan tro att gänga in dem åt fel håll, å göra gängsallad, eftersom pedalaxeln är i stål å vevarnen i mjuk aluminium. Det är alltid bäst att gänga in dem för hand innan man tar fram verktyget. :)

frid!
Inga problem, den satt där den skulle. På andra sitter den fortfarande där den ska. 🙂

PH.

Medlem
Det behövs en DUB vevlager, men det kostar inte mycket.

EDIT: och en vevlager tool som passar, jag köpte en plast verktyg som passar DUB, kostade 9 euro och funkar bra.
Yes, det är jag med på. Tänkte om det behövs något speciellt för att DUB-vevlagret ska kunna fästas i ramen. Det sitter ju ett GXP där nu.

yonsson

Aktiv medlem
Lite krångligt är det faktiskt. Har du Boost så du se till att få framdrev för BOOST om du byter vevlager. Till DUB-vevlagret får du även med olika distansbrickor samt en beskrivning om vad ramen med dina mått behöver för brickor.

Tänker att du borde kunna lösa detta enklare. Du vet att ena pedalen ska dras åt ”fel” håll? En dras alltså åt motsols och en medsols, lätt att glömma. Om det inte är det som är bekymret så kan du ju testa om det går att dra i pedalen från fel håll, alltså från baksidan av vevarmen, det kanske kan fixa till gängan åt dig.

PH.

Medlem
får jag fråga vad är det jag missat i miljötänk kontra funktion här som gör att det funderas på att kassera denna lätt reparerbara vevarm?
Lätt att reparera = Gänga om?
Måste hitta någon som har utrustning för det isf. Och helst någon som kan hantera den också. Är det något annat du tänker på så berätta hemskt gärna. 🙂

Kassett, kedja, och växelns kugghjul kommer behöva bytas inom en inte alltför avlägsen framtid varpå tanken att uppgradera drivlina dök upp om jag ändå ska byta.

yonsson

Aktiv medlem
Lätt att reparera = Gänga om?
Måste hitta någon som har utrustning för det isf. Och helst någon som kan hantera den också. Är det något annat du tänker på så berätta hemskt gärna. 🙂

Kassett, kedja, och växelns kugghjul kommer behöva bytas inom en inte alltför avlägsen framtid varpå tanken att uppgradera drivlina dök upp om jag ändå ska byta.
Som sagt, testa dra i pedalen från baksidan av vevarmen.

kais01

Aktiv medlem
det kan hända att det går bättre med en annan pedal än den som skadat gängan.

håll reda på att det är rätt sida och rätt gängriktning bara! ta hjälp ev någon van hemmamekaniker om du är tveksam, såna här operationer sas utanför boxen kräver en del metallurgisk erfarenhet.

PH.

Medlem
det kan hända att det går bättre med en annan pedal än den som skadat gängan.

håll reda på att det är rätt sida och rätt gängriktning bara! ta hjälp ev någon van hemmamekaniker om du är tveksam, såna här operationer sas utanför boxen kräver en del metallurgisk erfarenhet.
Ok, ska testa en annan pedal.
Den som lossnade kan jag utan problem skruva in hela vägen från insidan av vevarmen, men när jag sen testar som vanligt kommer jag inte längre in än förut, dvs ett par mm

yonsson

Aktiv medlem
Ok, ska testa en annan pedal.
Den som lossnade kan jag utan problem skruva in hela vägen från insidan av vevarmen, men när jag sen testar som vanligt kommer jag inte längre in än förut, dvs ett par mm
Vilket låter som snudd på en omöjlighet. Går det från ena hållet så borde det gå från andra hållet, förutsatt att man snurrar in den åt rätt håll. 😉

kais01

Aktiv medlem
fast pedalen är ju också skadad i sin gänga, den som bröts loss alltså. och den skadade pedaldelen hamnar mitt för den skadade vevdelen om man skruvar i från andra hållet.

med en intakt pedal ökar chansen att få vevens gänga att sas förbättras ända ut.

sen är det nog bra att byta ut den alltså sannolikt skadade pedalen?

annars som sagt bra recoila.

Miracle

Aktiv medlem
Att pedalen i stål har blivit skadad i gängan finner jag osannolikt, om den inte studsat mot några stenar när den lossnade. Aluminium är ju såpass mycket mjukare.
Gör ren gängan med en stålborste så lossnar eventuellt aluklegg.

frid!

kais01

Aktiv medlem
säkert kan det vara så, och man kan defintivt ponera större skador på vevarmens innergänga. men nu bröts ju pedalen loss, så lite speciellt våld; och det blev dessutom inte bra gänga visade det sig när ts skruvade i baklänges. så även pedalens gänga bör kunna ställas ifråga?

PH.

Medlem
Vilket låter som snudd på en omöjlighet. Går det från ena hållet så borde det gå från andra hållet, förutsatt att man snurrar in den åt rätt håll. 😉
Haha, tydligen inte.
För att snurra i den på rätt sätt räcker det med att följa pilen benämnd "tight" på pedalen. 😉

PH.

Medlem
fast pedalen är ju också skadad i sin gänga, den som bröts loss alltså. och den skadade pedaldelen hamnar mitt för den skadade vevdelen om man skruvar i från andra hållet.

med en intakt pedal ökar chansen att få vevens gänga att sas förbättras ända ut.

sen är det nog bra att byta ut den alltså sannolikt skadade pedalen?

annars som sagt bra recoila.
Pedalen ser alltså prima ut, det var en bit av vevarmens gänga som fastnade i pedalen.

Både den och en annan pedal hamnar på samma ställe när jag skruvar i dem, ingen kommer så att säga längre in än den andra.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer