Tappat jockeyhjul

Longines

Aktiv medlem
Tappat jockeyhjul
Igår fastnade kedjan för att sedan bli hängande utan att driva. Jag blev mycket förvånad när jag insåg att bakväxeln saknade det yttersta/ nedersta jockeyhjul. Bara att gå hem (tack och lov var det bara 500 meter kvar efter 40 km på hojen. Växeln är Campagnolo Athena och jag behöver rimligtvis köpa en ny sats med trissor men var hittar jag en passande skruv? Lbs eller på nätet?

Tappat jockeyhjul
Har nog aldrig haft isär en campa-bakväxel...
Men på Shimano så sitter trissorna på en bussning, så det går bra att ersätta en tappad skruv med en från järnaffären. Om campa är likadant blir det inga problem.

Tappat jockeyhjul
Hur f-an kan två små skruvar kosta 15 GBP? Shimano är billigt och lätt att hitta reservdelar till. Varför fattade jag inte att om kedjan "sitter fast" är det bättre att stanna och varför fösrtod jag inte att det där lilla missljudet... Förra sommaren hade jag sönder en annan bakväxel och växelörat...

Tappat jockeyhjul
Longines sa:
Hur f-an kan två små skruvar kosta 15 GBP? Shimano är billigt och lätt att hitta reservdelar till. Varför fattade jag inte att om kedjan "sitter fast" är det bättre att stanna och varför fösrtod jag inte att det där lilla missljudet... Förra sommaren hade jag sönder en annan bakväxel och växelörat...

Man lär sig den hårda vägen.... Och att dra fast skruvarna till löphjulen med blå loctite när man bytt hjul - det vibrerar en del i kedjespännaren och risken att skruvarna där gängar upp sig finns. Schimano har gänglåsning där som orginal iaf.

Och att spara på gamla trasiga växlar, reglage och pedaler. Med lite tur kan de donera skruvar och liknande till andra prylar senare.

Tappat jockeyhjul
Bengt-re sa:
Longines sa:

Man lär sig den hårda vägen.... Och att dra fast skruvarna till löphjulen med blå loctite när man bytt hjul - det vibrerar en del i kedjespännaren och risken att skruvarna där gängar upp sig finns. Schimano har gänglåsning där som orginal iaf.

Och att spara på gamla trasiga växlar, reglage och pedaler. Med lite tur kan de donera skruvar och liknande till andra prylar senare.

Exakt, hittade en sats med BBB-hjul (nya) och en gammal Shimano-bakväxel

Tillbaka
Topp