Tappat känseln av kön

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tappat känseln av kön
Hej!
Cyklade i helgen Sthlm-Gbg. Kul resa! Aldrig cyklat sån lång sträcka förut. Men det har uppstått ett problem förutom skavsår i röven som gått över och det är att min vänstra ringfinger och lillfinger har tappat känseln samt min snopp?.
Har inte haft känseln sen i lördaskväll och undrar om det något jag borde kolla upp? Är det vanligt att något sånt händer?

Cykelbyxor hade jag på mig!

Tappat känseln av kön
En polare tappade känseln i familjelyckan efter eller under Vätternrundan för många år sen, tror den kom tillbaka på några veckor.
Vad läkarvetenskapen tycker har jag ingen aning om.

Tappat känseln av kön
Vänster ringfinger och lillfinger har jag också tappat känseln i efter nån Vätternrunda, men det brukar gradvis komma tillbaka på ett par veckor även om det kan fortsätta kännas diffust ett tag.
”Där nere” har jag klarat mig, men en polare som fick napp på Stadshotellet i Motala kvällen efter Vätternrundan fick inte igång maskineriet i sängen. Såvitt jag vet kom det dock igång efter ett par dagar.

Tappat känseln av kön
Det kan väl inte vara fel att höra med 1177 eller nån vård-app. Det vore ju surt om det inte går över och sen skulle visa sig vara för sent att göra nått.

Tappat känseln av kön
Det kan väl inte vara fel att höra med 1177 eller nån vård-app. Det vore ju surt om det inte går över och sen skulle visa sig vara för sent att göra nått.
Ja, iaf för det ”där nere” kan det nog vara dags att höra sig för om det inte blir nån förbättring inom nån dag.

Tappat känseln av kön
Jag råkade ut för samma sak för nästan exakt på dagen 31 år sedan. Det gick över på några dagar utan men. Har sedan dess vinklat ner sadeln någon grad och problemet har aldrig mer åternommit.

Edit.
Fast kan vara klokt att kolla med vården som per76 säger.

Tappat känseln av kön
Det är inte så ovanligt. Det bör komma tillbaks efter några dagar. Till nästa gång kan du kolla över din sittställning och sadelvinkeln eller byta till en sadel som är delad på mitten eller har en utskärning. Det är ännu viktigare om man kör med tempopinnar eftersom man är mer framåtvinklad då.

Tappat känseln av kön
Tiden det tar för känsel att komma tillbaka kan variera kraftigt. För cirka tio år sedan behövde jag från augusti till november för att det sista i fingrarna skulle komma tillbaka. Då besökte jag inte läkare, men hade det gällt snoppen hade jag nog kollar upp det efter max en vecka.

Tappat känseln av kön
Brukar ju vara nerver som kommit i kläm. Ta ett varmt bad eller bastu och sträck ut och stretcha ignom hela kroppen, speciellt hela ryggen och axlar. Lite yoga-poser kan nog funka.

Sedan kan jag tipsa om att jag är 180cm lång, 82 kilo tung, mer hår på armarna än på huvudet, någorlunda små bröst och kör med damsadel. Har avverkat typ 20 sadlar genom åren och den bästa sadel jag någonsin haft är den här: https://www.jibo.se/sadlar/speciali...7OEQ2ELvUudQw3_M38y1bH0Zc9HpDKNBoCftMQAvD_BwE

Go figure

Senast ändrad:
Tappat känseln av kön
Jag brukar nypa mig i snoppen någon gång då och då under längre färder. Då upptäcker jag det tidigt, och kan rätta till sittpositionen, eller ställa mig och trampa några tag. Oftast är det under de tre första milen jag kan få problem, sen hittar jag kanske rätt position.

Första gången jag upptäckte att snoppen hade domnat, klämde jag och klämde, och undrade om det var en bit padding från bibsen som hade lossnat ?

Tappat känseln av kön
Hej!
Cyklade i helgen Sthlm-Gbg. Kul resa! Aldrig cyklat sån lång sträcka förut. Men det har uppstått ett problem förutom skavsår i röven som gått över och det är att min vänstra ringfinger och lillfinger har tappat känseln samt min snopp?.
Har inte haft känseln sen i lördaskväll och undrar om det något jag borde kolla upp? Är det vanligt att något sånt händer?

Cykelbyxor hade jag på mig!
Ni läser slarvigt, TS har tappat känseln SAMT sin snopp. Jag föreslår att du först letar i cykelbyxorna och sen längs vägen mellan Sthlm-Gbg för snoppen. Titta extra noga där du tagit kisspaus, där är risken störst att tappa den.

Angående ulnar-nerven så har jag själv börjat känna av den efter att ha bytt cykel till en modern mer aero hoj med smalare [bock]styre, då belastar jag nerven mycket mer när händerna är ovanpå hoodsen.

Senast ändrad:
Tappat känseln av kön
Håll utkik efter en snopp på vägen mellan Stockholm - Göteborg alltså.

Har du någon beskrivning på den? Färg och storlek?

Sämt å sido.

Jag förlorade känseln i min snorre efter min motsvarande resa 2008. Det ordnade sig efter någon vecka.
Nu mer brukar även jag nypa lite i min och ändra lite sittställning på längre rundor.

Har en SLR Flow med skåra. Fungerar hyfsat.

Tappat känseln av kön
Ni läser slarvigt, TS har tappat känseln SAMT sin snopp. Jag föreslår att du först letar i cykelbyxorna och sen längs vägen mellan Sthlm-Gbg för snoppen. Titta extra noga där du tagit kisspaus, där är risken störst att tappa den.

Angående ulnar-nerven så har jag själv börjat känna av den efter att ha bytt cykel till en modern mer aero hoj med smalare [bock]styre, då belastar jag nerven mycket mer när händerna är ovanpå hoodsen.
Om man läser riktigt noga så är det dessutom vänstra lill- och ringfingret som stått för tappande av könsorganet. Måste vara lite jobbigt att bära omkring det med dessa två fingrar så jag är inte överraskad över tappet.

Tappat känseln av kön
Om man läser ännu riktigt noga ser man på ts namn att det förmodligen är en kvinnas fingrar som stått för tappandet .
Alltså en snopptjuv som tappat sin stulna snopp vilket innebär att det borde även finnas en man där ute , förmodligen mellan sthlm-göte som saknar sin egodel .

Tappat känseln av kön

"

What the research shows​

Over the past 10 to 15 years, several studies have linked bicycle riding with sexual problems. Here are a few examples.

Norwegian researchers evaluated 160 men who filled in a questionnaire after they participated in a bike tour of some 324 miles. One in five of the men had numbness of the penis, which lasted more than a week in some. Thirteen percent (21 men) developed erectile dysfunction that generally lasted more than a week.

Researchers from the National Institute for Occupational Safety and Health(NIOSH) evaluated 17 members of a bicycling police patrol unit in Cincinnati, Ohio. The men averaged nearly 5½ hours in the saddle each workday. Almost all of them experienced genital numbness from time to time. Those who rode the most were at the highest risk for erectile dysfunction, and the men who exerted the most pressure on their bike seats had the most problems. In a follow-up study, the NIOSH researchers found that bike-riding patrol officers who used a no-nose saddle reported penile numbness far less often than those using a standard saddle.

A team from NIOSH also looked at bike riding and sexual function in women who rode for an average of two hours several days a week. These women experienced decreased genital sensation compared to women to ran several days a week. In a later study, the team found that narrow seats and so-called cut-out seats increased pressure on the perineum."

Tappat känseln av kön
Hej vill tacka dom seriösa svaren. Är ny inom cykling och tror inte min hållning varit bra. Har ingen lutning på sadeln så det ska jag se över! Tack för det tipset :)

Ska ge det några dagar till innan jag kollar upp! Skönt att andra vart med om liknande så känner mig inte lika orolig längre.

Ni som skrev sexistiska skämt. Långfinger till er.

Tappat känseln av kön
Hade samma problem ett tag. Körde på lite för hög sadelhöjd, efter lite justering släppte det både i snorren och händerna!

Tappat känseln av kön
"Har inte haft känseln sen i lördaskväll och undrar om det något jag borde kolla upp?"

Det låter ju ändå som att han har hittat den tappade snoppen och att det nu bara är känseln som fattas?

@Livet.baby Ang tappad känsel i fingrarna så kan det handla om en "inklämningsskada" som påverkar dina nerver. Får ibland samma sak och då kommer det ofta från nacken. Ett besök hos sjukgymnast eller naprapat kan vara en bra idé. Be om råd för stretching etc. Visa inte snoppen för hen bara.

Tappat känseln av kön
Hej vill tacka dom seriösa svaren. Är ny inom cykling och tror inte min hållning varit bra. Har ingen lutning på sadeln så det ska jag se över! Tack för det tipset :)

Ska ge det några dagar till innan jag kollar upp! Skönt att andra vart med om liknande så känner mig inte lika orolig längre.

Välkommen till Happyride! Vill du ha 100% seriösa svar ang dina besvär så är det nog hit du ska vända dig i första hand: https://www.1177.se/

Tappat känseln av kön
Mmm, många avsnoppande svar i den här tråden.

Tappat känseln av kön

Oavsett vem som skrev vad, så bör du inte vänta med att kontakta sjukvården om du verkligen har tappat känseln. Det KAN vara så att du är på gång att förvärra nervskadan som från början var temporär.

Tappat känseln av kön
Seriöst!
Jag hade problem med domnande högerhand tidigare, fick bort det med posturala övningar, även molnandet i ryggslutet är borta. Lätta övningar att göra och iaf för mig snabbt resultat. Exempel finns på tuben!

Tappat känseln av kön
Har haft liknande symtom (vid två separata tillfällen). Domningen i fingrarna (cykelsemester) försvann inom två veckor och den partiella domningen nertill (cyklade med ryggsäck) försvann efter mindre än en vecka. Så det verkar ju ofta lösa sig på egen hand, men kan vara värt att kolla upp om det inte ger med sig snabbt.

Och ja, det är lite märkligt. Vill man på ett cykelforum fråga hundra/tusentals cyklister efter cykelrelaterade problem ska man istället ringa nån stackare på 1177 för råd (som senare ska få skit på, samma forum, för att 1177 inte har koll på hundra/tusentals cyklisters erfarenheter). Det är inte alltid logiskt på detta forum.

Tappat känseln av kön
Har haft liknande symtom (vid två separata tillfällen). Domningen i fingrarna (cykelsemester) försvann inom två veckor och den partiella domningen nertill (cyklade med ryggsäck) försvann efter mindre än en vecka. Så det verkar ju ofta lösa sig på egen hand, men kan vara värt att kolla upp om det inte ger med sig snabbt.

Och ja, det är lite märkligt. Vill man på ett cykelforum fråga hundra/tusentals cyklister efter cykelrelaterade problem ska man istället ringa nån stackare på 1177 för råd (som senare ska få skit på, samma forum, för att 1177 inte har koll på hundra/tusentals cyklisters erfarenheter). Det är inte alltid logiskt på detta forum.
Ingen vill ta ansvaret genom att säga att det är ofarligt om det skulle visa sig vara något värre.

Och hänvisar man till vården så är det ju TS och vårdens ansvar.

Tappat känseln av kön
Ingen vill ta ansvaret genom att säga att det är ofarligt om det skulle visa sig vara något värre.

Och hänvisar man till vården så är det ju TS och vårdens ansvar.
Och är man orolig över en hälsofråga, och frågar efter andras erfarenheter, vill man knappast höra snoppskämt. Det är iaf min teori.

• Gilla
Reactions: BJS
Tappat känseln av kön
Och är man orolig över en hälsofråga, och frågar efter andras erfarenheter, vill man knappast höra snoppskämt. Det är iaf min teori.
Nja, man kanske inte är orolig när man ställer frågan på forum. Men det KAN bero på att man inte känner till det faktum att nervskador kan förvärras om det vill sig illa.

Det man inte vet, kan man inte oroa sig för.

Tappat känseln av kön

En annan sak. Sikta inte bara in dig på sadelns vinkel. Titta över hela sittställningen. Det kan vara så att du har för lång cykel så du sitter för framåtlutad. Det kan du lösa genom att byta till en kortare styrstam eller testa att flytta fram sadeln. Sittställningen kan kännas bra i 10 mil men när bålen blir trött så kan bäckenbenet rotera framåt och vips så har du mer tryck på biljarddelarna som domnar.
Alltså, titta över allt. Sittställning, sadel, vinklar och rubbet. Hoppas det löser sig.

Tappat känseln av kön
Jag trodde det handlade om fotproblem, och så börjar alla prata snopp!?!
41ABBB62-9E23-410E-B502-470A5A76E11A.jpeg

Tappat känseln av kön
Det finns många skador, både i själ och kropp, där det är bättre att vända sig till folk med relevant utbildning än till idioterna som uppmanat till det skadliga beteendet från början.
Bara för att 1000 personer vet hur man klämmer ut tandkrämen från tuben så ska man inte räkna med att de vet hur man får tillbaks den.

Gäller troligen även om det är annat än tandkräm som klämts.

Tappat känseln av kön
Nja, man kanske inte är orolig när man ställer frågan på forum. Men det KAN bero på att man inte känner till det faktum att nervskador kan förvärras om det vill sig illa.

Det man inte vet, kan man inte oroa sig för.
Om man inte är orolig, varför skulle man då ställa frågan? Jag tycker det är fullt naturligt att oroa sig över känselbortfall (som kommit av cykling) och jag tycker det är logiskt att fråga andra cyklister (som också cyklar) över deras erfarenheter. Att inte vara ensam om sin upplevelse, och kanske få några tips och rekommendationer, kan nog kännas bättre än att bara ringa 1177 (som knappast har samma samlade cykelupplevelser). Det baserar jag på logik och trådskaparens: "Skönt att andra vart med om liknande så känner mig inte lika orolig längre."

Tappat känseln av kön
Vill man enbart ha 100%! seriösa svar i någon som helst fråga är inte Happyride rätt hörn av internet att besöka. Det känner nog alla till som spenderat mer än 10 minuter på forumet.
Kan man däremot acceptera att man ibland behöver sålla lite bland svaren kan nog Happyride vara rätt ställe för de flesta frågor.

Tappat känseln av kön
Det finns många skador, både i själ och kropp, där det är bättre att vända sig till folk med relevant utbildning än till idioterna som uppmanat till det skadliga beteendet från början.
Bara för att 1000 personer vet hur man klämmer ut tandkrämen från tuben så ska man inte räkna med att de vet hur man får tillbaks den.

Gäller troligen även om det är annat än tandkräm som klämts.
Fast om tandkrämen oftast återvänder av sig själv behöver man inte oroa sig för hur man får in den. Trådskaparen skrev: "Skönt att andra vart med om liknande så känner mig inte lika orolig längre." Det är kanske fel att känna så?

Tappat känseln av kön
Fast om tandkrämen oftast återvänder av sig själv behöver man inte oroa sig för hur man får in den. Trådskaparen skrev: "Skönt att andra vart med om liknande så känner mig inte lika orolig längre." Det är kanske fel att känna så?
Det beror på om det utlovad inträffar eller inte. Tycker att det är rimligt att komplettera med ett "man bör kontakta läkare". Sen kan det säkert trösta att veta att det finns en liten chans att få tillbaka funktionen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp