Tappat tryck i XT skrivbroms

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Gorg skrev:
-------------------------------------------------------
> Man har väl tre års reklamationsrätt?
> Garanti tiden brukar vara 1-2 år men
> reklamationsrätten är väl tre år?

Ere så? Ja det är möjligt.

Tänk på att aldrig lägga din cykel upp & ner länge ifall ni har hydraulbromsar.
Då måste man lufta om dem.
Man lär av sina misstag...

Jag lägger ofta cykeln upp och ner, inga problem med Juicy 5, Elixir, eller XT- bromsar! Detta läge intas då endast vid tvätt, kanske skulle bli problem om cyklarna stod upp och ner en längre tid!?

Nja det är generellt ingen fara. Har hänt mig en gång att jag tappat lite bromskraft efter att ha haft cykeln uppochner och samtidigt tryckt på bromsen. Några pumptag senare är den sig lik igen.

Jag gissar att mitt problem är samma som många andras, nämligen att minusgraderna gör att oken läcker.
Jag har BR-M775. Innan varje vintertur har jag tvättat skivorna, ugnsbakat beläggen och justerat oken.
De första minuterna utomhus känns bromsarna som de ska. Mjuka reglage, lätta att dosera, tysta.
Efter ca tio minuter är reglagen stumma och går knappt att röra inåt, bromsarna tjuter utav bara helvete och bromskraften är nästan obefintlig.
Jag har provat att sätta på nya belägg, med samma resultat som innan. Nu tänker jag inte sätta på nya belägg igen, eftersom jag är rädd att de ska bli oljeindränkta också.

Jag köpte bromsarna begagnade och har såklart varken kvitto eller garanti. Men ni som har skickat in era bromsar till Shimano, har det löst problemen? Har de tagit fram nån ny sorts tätning som funkar i Svensk vinter?
Eller ska jag köpa något annat fabrikat?
Bromsar som inte funkar i minsta kyla, nej tack.
Tjut och något försämrad bromsverkan kan jag acceptera, men inte det som händer med de här bromsarna.

Låter mer som om du har vatten i systemet. töm ut all olja och fyll på med ny. Se till att du tömmer neråt så att det itne blir nått vatten kvar i systemet.

mina shimano (XT,XTR,Saint) bryr sig inte om temperaturen öht utan bara går och går.

Jag kanske skulle reklamera mina Saint, antar det är '08:or. I minusgrader läcker de olja på beläggen, inte så kul att köra DH utan bromsar faktiskt.

Sommartid är det inga problem.

the_TnT skrev:
> Jag kanske skulle reklamera mina Saint, antar det
> är '08:or. I minusgrader läcker de olja på
> beläggen, inte så kul att köra DH utan bromsar
> faktiskt.
>
> Sommartid är det inga problem.

Skickade in mina xt-bromsar som läckte till Cyclecomponents där jag köpt dom som skickade vidare bromsarna till Shimano som packade om dom, tog ca 6 dagar och är sen dess täta. Cc tog det som rklamation och för min del kostade det ingeting att få problemen åtgärdade :-) T

the_TnT skrev:
> inte så kul att köra DH utan bromsar
> faktiskt.

Vad kinkig du är...

Mårten skrev:
> Vad kinkig du är...

Önskar jag också kunde vara lika kinky som du, men jag fick en tidigare vokal istället. :(

Tänkte låna den här tråden lite för en egen fråga.

Min Juicy Ultimate bakbroms är ny luftad och allt e fint på den. Men ja vill att bromsen skall ta lite tidigare.

Den tar relativt tidigt nu men ja gillar när man bara behöver toucha med pekfingret, lättare när man streetar =)

Min ide var att slå på en Hayes skiva som verkar vara lite tjockare? Nej or jay?

Better to learn a man how to fish: Fundera en stund hur det hydrauliska systemet i bromsen fungerar. Speciellt med avseende på olika slitna bromsbelägg (nya respektive slut). Fundera sedan ett varv till om en tjockare skiva skulle hjälpa.

Jag märkte under gårdagens runda att min bakbroms var rätt slö...
Jag har inte pratat med min cykeldoktor med den visar alla symptom av en nerkyld XT BR-M775, dvs läckage vid oken. Den handlades tyvärr under sommaren 2008 så att jag kan glömma garanti! :(

Jag undrar om man kan byta bara oket...
Är Shimano oken kompatibla men varandra? Jag har för mig att jag läste det nånstans...
Kan man köpa lösa ok? och var?
Finns det andra alternativ, förutom byta hela bromsen?

/E

Ja, man kan byta bara oken och flera av shimanos ok är kompatibla. Dock inte dom nya som kom förra året.
Fast det är kanske bättre att byta till något som håller?

Tack för svaret!
Vet man vilka skivbromsar klarar kyla?
Jag har Formula RX på den andra cykel, är dem ok för minus grader?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp