[Tår dô Gôteborg 2007] - Söndag 2:a September, nu med RR o bilder

hakan

Aktiv medlem
I år för tolfte gången.

Detta är numera en av få aktivitet som den numera insomnade MTB-klubben BALL MTBK roddar.
En tradition som vi få kvarvarande i BALL inte vill släppa, men som vi gärna ser att fler andra hakar på. Detta är egentligen som vilken längre Happy-tur som helst...

När:
Söndagen den 2:a september kl 08.00

Var:
Start vid "Skrinnarstugan", Härlandatjärn

Hur:
Gemensam MTB-tur ca 100 km (8-10h), lunchpaus efter ca 60km

Support:
Ingen support. Var och en får bära med sig det som behövs. Dock kommer det erbjudas möjlighet att fylla på vatten och förnödenheter längs rutten

Beskrivning:
Tår dô Gôteborg kördes första gången 1996 och är en tur runt stan där vi kör igenom många av de finaste områdena runt Gôteborg . Vi börjar med Bohusleden söderut, fortsätter med Sisjöområdet och guldkorn på Hisingen där vi även tar en längre paus efter ca 60 km cyklande. Efter rasten väntar Vättlefjäll och Paradiset innan vi åter är tillbaka i Skatåsområdet. Turen är ca 100 km och tar 8-10 h totalt inkl. pauser. Det finns möjlighet att köra en kort variant. Om du tyckar att hela turen blir för mycket av det goda går det bra att vara med på första alternativt andra halvan.

/Håkan

Senast redigerad av en moderator:
Jäklar vilken runda, jag är ny men har ju hela sommaren på att träna upp mig. =)
Ligger jag i kanske jag klarar att hänga med. ^^

Låter grymt kul!

Anmäler mig.
Vore kul om det går och väcka liv i lite fler gamla BALLare.
Det får bli ett sommaruppdrag för dig Håkan.

//Gerry

Tyvärr blir det Bockstenen för mig också ( en ond cirkel när man har kört alla upplagor.( )
Några planer på en BALL grej i år?

/Staffan

Faceplant skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad betyder tår dô?

Göteborgsfranska!!

Och jag måste bita i det sura äpplet och banga... Fasen. Men flyttstöket får gå före. Vi får köra en sen höst/vinter-repris sen istället.

För alla nyfikna kommer här en kort turrapport.

Natten och morgonen hade bjudit på regn av varierande intensitet. När jag rullade hemifrån kl 07.20 var det fortfarande regn i luften, dock inte mer än att jag fortfarande kände mig torr vid utsatt starttid. Några hade hört av sig under dagarna innan och visat intresse. Gissningsvis fick vädret dessa på andra tankar då jag fortfarande bara hade sällskap av mig själv på slaget 8.

Efter att den obligatoriska innanturenbilden var tagen rullade jag iväg på kända stigar söderut. Motivationen för dagen räckte fram till anslutningen till Torrekullaleden vid Kållered. Här valde jag att spara resten av rundan till ett annat tillfälle och körde sedan Torrekullaleden moturs och genom Änggårdsbergen hemmåt. Hade i stortsett uppehållsväder under hela rundan, blötan kom istället underifrån. Lite halt på hällar o rötter, stigarna helt OK i övrigt, många spänger dock snorhala.

Sammanfattningsvis en på det hela taget fin tur trots allt även om det inte blev hela varvet runt den här gången.

/Håkan

Tjenare!
Ja, intresset fanns, men inte tiden. Sen hade ju jag dubbelbokat mig med Mjörn Runt också, som jag fick banga. Hus & hem vann.
Men vi tar och gör en hardcore vintervariant i novemeber-december tycker jag, då blir vi i alla fall två, för det ska jag med på. Kolla ut en helg i november-december så planerar vi in det.

Stisse skrev:
-------------------------------------------------------

> Men vi tar och gör en hardcore vintervariant i
> novemeber-december tycker jag, då blir vi i alla
> fall två, för det ska jag med på. Kolla ut en
> helg i november-december så planerar vi in det.

Och ni tror att ni får leka bara ni två. HAHAHA.

Hehe, intresse finns här också, hoppas nästa gång passar bättre.

Ola

Å så några bilder...

Gruppbild innan start
TdG2007_Start.jpg ht=544

Ödemark...
TdG2007_Mosse.jpg ht=181

...kanske inte...
TdG2007_Hjul.jpg ht=544

/Håkan

Ser ju riktigt fuktigt ut.
Håkan med heldämpat o skivbromsar trodde jag inte jag skulle få uppleva.

//Gerry

När Fan blir gammal blir han religiös... ; )

(Edit: stvaning...)

Senast redigerad av en moderator:
Det låter som en trevlig tur tror du att det går att få en kartbild över denna trevlig men långa tur.
Det verkar som en bra runda för att förbereda sig för långlopp.

Och just hur porrig är hojjen? Vad klockar den in på?

Funkar den så fint som hela mtb-världen tycks tycka, RM är ju insomnat i sverige så inte så många är ju beredda att hosta upp degen härhemma. Häggs?

Väldigt... :-)

Vågen stannar på 11,7 ärliga-kg komplett. Enda förändringarna från fabriksspec är sadel, pedaler och styre. Kör med en Selle Italia SLR XC, Shimano PD-M970 och för tillfället mitt gamla nedkapade Orange Hot Rod...det ska väl bli ett nytt rakt Easton EC70 eller så bara jag får ändan ur vagnen...

Det är min första FS efter 13 år på HT så jag har "inget" att jämföra med. Håller fortfarande på att bli kompis med den och är helt klart nöjd så här långt.

Jo, Häggs plockade hem den osett o oprovat...

/Håkan

Jag slår vad om att ni kommerbli fina kompisar, grattis!
(Häggs fixade min etsx70 oxå, passar mig utmärkt)

Vi har liknande spec och så som jag misshandlat min downhill kan jag ge tumme upp för komponenterna.

Tillbaka
Topp