Tar jag i för hårt?

joakim_v

Ny medlem
Tar jag i för hårt?
Jag började köra MTB för ca 1 år sedan och har tränat ca 3-4 dagar i veckan sedan dess. Visst känner jag stora förbättringar, men, när jag kör som hårdast (för mina förutsättningar) så brukar jag bli lätt illamående. Och väl hemma är jag helt slutkörd (vill gärna ligga och titta på TV, tur att Girot går just nu) och matlusten är väll inte helt på topp. Kör jag för hårt, eller är det normalt? Tacksam för råd.

Tar jag i för hårt?
Att du blir illamående när du kör som allra hårdast låter helt normalt. Däremot ska det ju inte behöva hända efter varje pass, alltså även om du kör lugnare.

Att inte vara sugen på mat direkt efter ett hårt pass är också normalt.

Tar jag i för hårt?
Låter precis som mig. Tar jag i mycket så kan jag bli rätt sömnig resten av dagen, det är lite jobbigt om man inte kan vila. Jag skall experimentera lite med ätandet och se om jag kan bli piggare.

Tar jag i för hårt?
köp en pulsmätare om du vill ha större kontroll.. lättare att lägga in återhämtning och strukturera upp passen lite.
men, att du har dålig aptit verkar faktiskt lite konstigt..

Tar jag i för hårt?
Jag upplever också den där utmattningen och bristande aptit etc efter ett långpass, dock blir jag sällan illamående. Efter 12 mil i lördags sprutade mjölksyran i minsta uppförbacke, och jag var helt snurrig i bollen när jag kom hem. Jag funderar nu på hur jag kan unvika den här utmattningen, en sak att undersöka är väl vad man äter och dricker under passet och huruvida man får tillräckligt med energi och vätska (för min del kör jag bara vatten samt energibars). En annan mer konkret sak jag nu jobbar på är att få upp kadensen när jag cyklar vilket ska öka effektiviteten. Jag köpte en kadenssensor och kom fram till att jag ligger i snitt mellan 60 och 70 vilket vad jag förstått är lite lågt, det är inga större problem att öka men man faller så himla lätt tillbaka när det börjar bli lite jobbigt, istället för att växla ner, det kommer nog och kräva lite övning det där.

Sen har jag iofs aldrig kört 12 mil förut i mitt liv så ren ovana kan ju spela in, men det känns helt klart som att teknik blir viktigare ju längre pass man kör.

/P

Tar jag i för hårt?
mtbräven skrev:
-------------------------------------------------------
> men, att du har dålig aptit verkar faktiskt lite
> konstigt..

Jag har alltid usel aptit efter hårda pass och framförallt tävlingar. Kommer ihåg efter ett långt MTB-pass på Cypern ifjol och då tog det två timmar att äta upp sallad och moussaka på haket vid strandpromenaden. Kroppen skrek efter energi men någon matlust infann sig inte...

Tar jag i för hårt?
Jag har förgyllt blåbärsris ett flertal ggr med diverse maginnehåll i skogen.
Kör jag ett 1-1.30 långt pass på 80-90% av maxpuls snurrar det bra i kupan när jag "landar" hemma igen.
En dusch brukar trolla fram aptit samt trolla bort yrsel.
Men jag tror att det är ganska så normalt.

Kan säga att efter nu ca 8 månader i skogen har det blivit bättre, känns som att jag höjt tröskel för magtömning i samband med fysisk ansträngning i alla fall.

Borde kanske hålla lägre träningspuls, men det är ju hastigheten i skogen som skapar adrenalinet som i sin tur gör denna träning så asball så det kommer liksom av sig själv!

K

Tar jag i för hårt?
bara så ni vet så är det lite som att elda för kråkorna att köra så hårt varje pass. Träningen blir inte mer effektiv för det... Det ger inte mer att ligga långt över mjölksyratröskeln jämfört med på eller strax under.

Då höjer det nog effekten mer att hålla en sådan ansträngningsnivå att du kan äta en näringsrik måltid direkt efter passet för att tillgodogöra dig träningen och bättra på återhämtningen.

Självklart skall man även köra "må-dåligt-pass" också t.ex. intervaller, men inte varje gång.

Tar jag i för hårt?
Låter väl inte helt sunt att köra 3-4 sådana pass i veckan... Att bli illamående, sakna matlust och däcka framför TV:n efter varje pass skulle nog inte funka socialt för mig. Frun skulle nog inte acceptera det. Som sagt, att vila kroppen i form ibland är nog en bra idé.

Tar jag i för hårt?
Jag känner igen mig till viss del.
Men har lärt mig att alltid ta med ngt matnyttigt på de längre turerna typ banan, bar eller likande.
De gånger jag slarvat med just detta så kan jag bli helt groggy på slutet kommer hem och är helt skakig yr och lätt illamående.
Men matlusten brukar det inte vara något problem med snarare tvärt om även om jag mår lite illa så kan jag gå loss på vad om finns tillhands.
Vid ett tillfälle åt jag t.ex en hel leverpastej rätt upp och ner då det var det enda som fanns i kylskåpet =)..
Men om jag kör får hårt ett antal pass i rad så brukar kroppen säga till och fökylning etc kommer som ett brev på posten.
Tror att det är bäst ta det lite lugnt ibland vill man absolut ut så kan man ju köra ett rent lekpass eller varava men lite löpning etc.

/Micke.

Tar jag i för hårt?
Självklart mår jag inte dåligt efter varje pass, utan mer någon gång i veckan, oftast efter något helgpass. Jag dricker och äter med förnuft både före, under och efter (trots dålig aptit) och är mycket noggrann med vad jag stoppar i mig. Men jag ska erkänna att jag ligger nära maxpulsen (mellan 95%-97% av maxpulsen) under delar av träningspassen jag mår dåligt efter.

Tar jag i för hårt?
Har du gjort expriment att tillföra bara vatten för att känna hur det känns när energin tar slut.
Och det andra exprimentet, dricka för lite och bara peta i sig gel/annan energi.

För lite vätska ger försämrad prestationsförmåga, lättare att få kramp och sen apati håglöshet, illamånde.

För lite energi tycker jag bara resulterar i kraftlöshet att man bara inte orkar men längtar efter att peta i sig gainer eller nåt liknande.

För lita vätska och för mycket gel/kolhydrater tycker jag ger en kväljande känsla, kräklust typ.

Men exprimentera och se hur du själv reagerar och lär dig känna igen dina egna signaler.

/kör hårt ;-)

/Z

Tar jag i för hårt?
joakim_v skrev:
> så brukar jag bli lätt illamående. Och väl
> hemma är jag helt slutkörd (vill gärna ligga
> och titta på TV, tur att Girot går just nu) och
> matlusten är väll inte helt på topp.

Alltså, det där låter väl som en klockren beskrivning av hur det känns efter att man har tränat? Fast jag minns inte riktigt så noga, det var rätt länge sen jag gjorde det...

Tar jag i för hårt?
jansson99 skrev:
> Men öijer och Micke S, är ni säkra på att han
> inte käkar för lite under passet?

det beror väl på syftet med passet, men som frågan är ställd - är det normalt att jag blir trött när jag tränar väldigt hårt - då är mitt svar att det är helt normalt.

klart att man mår dålig om man tar i mycket, och ju otränad person, desto värre känns det. att försöka undvika dessa känslor med anpassning av tempo eller med energiintag kan vara rent kontraproduktivt för syftet med passet, om nu inte syftet är att må bra dvs...

Tar jag i för hårt?
Micke S skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men öijer och Micke S, är ni säkra på att
> han
> > inte käkar för lite under passet?
>
>
> det beror väl på syftet med passet, men som
> frågan är ställd - är det normalt att jag blir
> trött när jag tränar väldigt hårt - då är
> mitt svar att det är helt normalt.
>
> klart att man mår dålig om man tar i mycket, och
> ju otränad person, desto värre känns det. att
> försöka undvika dessa känslor med anpassning av
> tempo eller med energiintag kan vara rent
> kontraproduktivt för syftet med passet, om nu
> inte syftet är att må bra dvs...

Jag tror att jag glömde en sån här ;-)

Tar jag i för hårt?
Det låter som att du mjölsyretränar för mycket och helt enkelt tömmer kroppen på energi. Om du sedan fortsätter o pressa dig så är ju inte det så smart om du försöker träna kondition och bli bättre.
Köp en pulsklocka, om du inte har det, och om du redan har en, använd den.

Ska du köra hårda / långa pass ät ordentligt innan, låt det gå ett par timmar efter sista måltiden innan du sticker ut så kroppen hinner med att få ut energin till musklerna. Drick vatten.

Men om vi går rakt på din fråga -

joakim_v skrev:
men, när jag
> kör som hårdast (för mina förutsättningar)
> så brukar jag bli lätt illamående. Och väl
> hemma är jag helt slutkörd (vill gärna ligga
> och titta på TV, tur att Girot går just nu) och
> matlusten är väll inte helt på topp. Kör jag
> för hårt, eller är det normalt?

JA - om du kör som hårdast och som du skriver kör på 95-97% av maxpuls (vilket jag tvivlar på att du gör någon längre period). Så är detta normala symptom.
Bra konditionsträning att ligga på den pulsen: Nä inte alls - men att lägga in Högintensiva intervallpass ibland har ju sin funktion det också.

Tar jag i för hårt?
Det låter kontraproduktivt att träna så hårt; återhämtningstiden blir längre efter en sån dränering av kroppen och nästa pass blir sämre än det borde vara.
+1 på zapiens dessutom, lär känna din kropp.

Tar jag i för hårt?
jansson99 skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > jansson99 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Men öijer och Micke S, är ni säkra på att
> > han
> > > inte käkar för lite under passet?
> >
> >
> > det beror väl på syftet med passet, men som
> > frågan är ställd - är det normalt att jag
> blir
> > trött när jag tränar väldigt hårt - då
> är
> > mitt svar att det är helt normalt.
> >
> > klart att man mår dålig om man tar i mycket,
> och
> > ju otränad person, desto värre känns det.
> att
> > försöka undvika dessa känslor med anpassning
> av
> > tempo eller med energiintag kan vara rent
> > kontraproduktivt för syftet med passet, om nu
> > inte syftet är att må bra dvs...
>
> Jag tror att jag glömde en sån här ;-)

med tanke på alla "goda råd" som finns att läsa här är det inte lätt att veta vad som är allvarligt menat och inte :)

Tar jag i för hårt?
Hmmm, många svar och råd blev det. Jag ska nog experimentera med vätskan som ett svar antydde. Möjligen har jag laddat för dåligt med vätska innan träningspassen. Under träningspasset dricker jag två flaskor (vid längre pass) och väll hemma MYCKET vätska. Men jag inser att det kanske inte hjälper lika mycket som att förebygga med vätska.

Den höga pulsen är under några tillfällen, under en kort tid.

Vilar jag en dag efter en beskriven urladdning så känner jag mig återhämtad. Jag kör varannan dag, därför 3-4 dagar i veckan.

Om jag i fortsättningen, trots att jag fyllt på med vätska innan passen, mår illa, så kanske jag ska ta det lite lugnare? Jag är fullt medveten om att jag eventuellt kan ha ökat träningsdosen/intensiteten för mycket. Men det är ju så kul att ösa på...och jag upplever märkbara förbättringar, vilket inspirerar...

Senast redigerad av en moderator:
Tar jag i för hårt?
Du behöver inte ta det lugnare. Kör stenhårt så kommer du bli tränad för att köra stenhårt och därmed må mindre illa.

Tar jag i för hårt?
Öijer skrev:
> Du behöver inte ta det lugnare. Kör stenhårt
> så kommer du bli tränad för att köra stenhårt
> och därmed må mindre illa.

+1 dvs kör inte lugnare, vänj kroppen vid hård träning i stället :-) T

Tillbaka
Topp