Jag upplever också den där utmattningen och bristande aptit etc efter ett långpass, dock blir jag sällan illamående. Efter 12 mil i lördags sprutade mjölksyran i minsta uppförbacke, och jag var helt snurrig i bollen när jag kom hem. Jag funderar nu på hur jag kan unvika den här utmattningen, en sak att undersöka är väl vad man äter och dricker under passet och huruvida man får tillräckligt med energi och vätska (för min del kör jag bara vatten samt energibars). En annan mer konkret sak jag nu jobbar på är att få upp kadensen när jag cyklar vilket ska öka effektiviteten. Jag köpte en kadenssensor och kom fram till att jag ligger i snitt mellan 60 och 70 vilket vad jag förstått är lite lågt, det är inga större problem att öka men man faller så himla lätt tillbaka när det börjar bli lite jobbigt, istället för att växla ner, det kommer nog och kräva lite övning det där.
Sen har jag iofs aldrig kört 12 mil förut i mitt liv så ren ovana kan ju spela in, men det känns helt klart som att teknik blir viktigare ju längre pass man kör.
/P