Taskig kvalite Sram X.0?

wilmerx

Ny medlem
Taskig kvalite Sram X.0?
Var ute med min Canyon Lux MR och testade starten på nya Finnmarksturen då det plötsligt rasslade till. Turen tog slut eftersom min bakväxel SRAM X.0 helt oförklarligt hade gått av i infästningen. Detta hände helt oprovocerat. Är det någon som haft liknande problem med Sram x.0?

Som lök på laxen så när växeln gick av kastades den in i bakhjulet och gjorde så att ramen sprack. Vilken erfarenhet har ni av Canyons service vid denna typ av problem? Har haft cykeln sedan slutet av juli 2010.

Taskig kvalite Sram X.0?
måndagsexemplar eller kort kedja säger jag, shit happends.

är inne på mitt 11 år med min x.0 :D'

vadå, gick ramen av för att växeln åkte in i bakhjulet? låter ju lite underligt.

Taskig kvalite Sram X.0?
Det kan inte bero på att ditt växelöra var något böjt? Har inne flera reparationer i veckan där kunden kört med ett böjt växelöra och och när han sedan befunnit sig på en väldigt låg växel och trampat till så har kraften kantrat växeln så att den gått in i bakhjulet, observera att detta endast kan inträffa om växelörat redan var böjt... inga skrapmärken på växeln sedan tidigare?

Taskig kvalite Sram X.0?
verkar ju lite otroligt med otur, happy:iterna skulle nog kunna hjälpa dig bättre om du visa en bild på liket ehh rambrottet =)

Taskig kvalite Sram X.0?
Här kommer bilder på liket... När fästet gick itu kastades växeln i i hjulet och orsakade sprickan i ramen. Finns inga märken på växeln efter någon vurpa eler dylikt. Surt!
P1020438.JPG
P1020443.JPG
P1020445.JPG

Taskig kvalite Sram X.0?
Finns ett skäl för att en del ram leverantörer skickar med ett extra öre, eller man brukar få råd om och alltid ha med ett extra när man är ute och *cuklar*....

Är inne på mitt 4 på min Lodur

Taskig kvalite Sram X.0?
Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad jag kan se på bilderna verkar växeln vara i
> perfekt skick dock. X.0 Win!

+1 ;)

Taskig kvalite Sram X.0?
Sernevi skrev:
> Vad jag kan se på bilderna verkar växeln vara i
> perfekt skick dock. X.0 Win!

+1 :D

ett extra växelöra är alltid bra att ha hemma, även om jag själv bara kört av ett genom alla år :D

undrar lite hur växeln lyckats knäcka ramen :D brukar vara hjulet som får ge sig först

Taskig kvalite Sram X.0?
Jensen skrev:
> Sernevi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad jag kan se på bilderna verkar växeln vara
> i
> > perfekt skick dock. X.0 Win!
>
>
> +1 :D
>
> ett extra växelöra är alltid bra att ha hemma,
> även om jag själv bara kört av ett genom alla
> år :D
>
> undrar lite hur växeln lyckats knäcka ramen :D
> brukar vara hjulet som får ge sig först

Det är för att det är en XO dom går efter ramen först, vore det en XTR är det hjulet som lider

Taskig kvalite Sram X.0?
När SRAM-växlarna kom var de poppis för att de inte hade Shimanos två skramliga fjädrande delar som balanserade varandra, utan bara en, som pivoterade runt den övre halvan av växeln, som var fastlåst mot växelörat. Mycket tyst och rappt och bra.

Tyvärr fanns det en anledning till att Shimano gjort som de gjort senaste 20 åren, vilket visade sig när SRAM-växlarna började gå av eller käka växelöron på löpande band. SRAM-växlarna gick av precis under bulten som fäster i växelörat. Alla som kört SRAM till AM eller DH har väl råkat ut för det till slut?

Själv gjorde jag av med en packe växelöron och sedan bakväxel, bakhjul, kedja, kedjestyrare och lite annat när växeln till slut lämnade in.

Har de designat bort det nuförtiden eller gäller det fortfarande?

Taskig kvalite Sram X.0?
Tack Erik H! Det måste vara en design skillnad mellan Sram och Shimano, har haft shimano sedan 2004 fram till förra året när det blev Sram... Har cyklat ca 200-225 mil per år utan att ett enda växelöra spruckit när jag cyklade shimano!

Taskig kvalite Sram X.0?
erik h skrev:
> Tyvärr fanns det en anledning till att Shimano
> gjort som de gjort senaste 20 åren, vilket visade
> sig när SRAM-växlarna började gå av eller
> käka växelöron på löpande band.
> SRAM-växlarna gick av precis under bulten som
> fäster i växelörat. Alla som kört SRAM till AM
> eller DH har väl råkat ut för det till slut?
>
> Själv gjorde jag av med en packe växelöron och
> sedan bakväxel, bakhjul, kedja, kedjestyrare och
> lite annat när växeln till slut lämnade in.
>
> Har de designat bort det nuförtiden eller gäller
> det fortfarande?

Jag tror du behöver jobba på dina mekkunskaper, det har aldrig hänt mig. Har kört med samma X.7-växel på xc-cykeln sedan jag började cykla mtb 2006 och samma X.9 på DH-cykeln sedan 2007. Böjt ett växelöra på xc-cykeln när jag dunkade i växeln i en sten, men växeln funkar fortfarande. Har fått böja till dem nån gång för att de rasslat lite, men efter såhär länge tycker jag det är helt ok..

Taskig kvalite Sram X.0?
Sram Vs. Canyon 1-0
jag visste att det finns nån anledning till att de där fultyskarna är så jävla billiga!

men växelörat har ju gjort sitt jobb och räddat växeln. synd bara att växeln var otacksam och mördade cykeln. Hedersmord måhända? Jag ser bara fler anledningar till att använda Shimano framför Sram.

Taskig kvalite Sram X.0?
Lägger in en åsikt. Om du köpt en komplett cykel av canyon och detta inte skedde pga oaktsamhet/krasch etc så tycker jag de borde ersätta dig. De har levererat komplett cykel (med delar från olika lev) men det är ju canyon som sålt detta till dig. eller har du bytt ut delar?

Tillbaka
Topp