Tätmjölk med längre intervall än Stans?

Testen i Bike-magazin som också tittade på hur länge vätskan tätt är tyvärr från 2018 och många nyare vätskor var inte med. Stans/Schwalbe håller klart längst.

I en test i Mountainbike-magazin från 2012 var Milkit och Muc-off klart bättre än de sex andra, men den tittade inte på hållbarheten.

Bra info! Jag har funderingar på att gå över till slanglöst för bättre rull men det här säga aldrig och låter inte kul.
det ger ffa tydligt bättre rull i stök, genom möjligheten att där undvika snakebites som gärna uppstår om man kör med de för rollover optimala trycken.

man kan dock få nästan lika bra rull på snällare underlag med latexslang, och jag väljer det systemet för sällan använda hjul. till priset av en och annan punka.

men slanglöst är absolut inte underhållsfritt, vilket denna tråd handlar om att söka minimera. däremot rätt skött slipper man åtgärda punka ute på turen.

jag upplever samma sak, jag får hälla i mer stans race en gång i månaden på mina gamla superslitna tunna xc-däck.

har du några data på hur mycket vikten ökar kais? jag har en känsla, som kan vara helt fel, av att däcken inte blir speciellt mycket tyngre av klägget.
stans race lär polymerisera snabbare än vanlig stans. vi har haft trådar om detta. jag kör själv 50/50 race/vanlig vid poppning och fyller på med vanlig.

nej inte mätt vikten. men sidoväggarna upplevs tjocka kanske stela, killgissat att det är negativt för rullet, när det gäller mtb.

inte testat slanglöst på lvg, men de däcken har ju jämförelsevis tjockare däcksidor från start. går ju med högre tryck, så där tror jag skuldran är mer bromsande än sidan. iaf provat slipa ner en del av skuldran på några asfaltdäck modell träigare, och skillnaden i rull då tydigt märkbar.

min nästa vinterpendare kommer försöksvis bli slanglös, mest för att jag ogillar ta hand om punka roadside vintertid.

vet inte säkert, men stans lär vad jag hört uppge kortare intervall med race, typ några veckor. ska vara en produkt just för race day, när inget punkastopp tolereras

Det fanns en tråd om just detta, tror mig minnas att @Spacekitty har erfarenhet.

Jag har en helt tråd om Stans Race och fiberbollarna som bildas på bara nån vecka i mina hjul.

TL;DR

”From Stans:
The Fuzz balls are expected and normal.
The race sealant has not only extra crystals, but also multiple sizes of crystals in it. While this makes it significantly better at sealing punctures, it also requires more maintenance and oversight to use. We recommend checking our regular sealing every 3 months. With race sealant we recommend inspecting it every 2 weeks, and replacing it if a large number of the balls have formed or if any has evaporated off.
Race sealant requires a lot of maintenance to use continuously. It was designed and introduced as very much a race day product

Senast ändrad:
jag skrev också i den tråden. jag hade fått en batch nästan utan trådar, vi hade viss debatt om det. senare batcher hos mig har haft trådarna, men jag har inte råkat ut för bollarna.

men kör som sagt 50/50: stans/vanlig vid startup. är nog ändå på väg bort från race. fyller inte på med det gärna, utan kör då vanlig

Jag har en skvätt race kvar men lämnar den på hyllan till förmån för en ny flaska vanlig så får vi se. Ska ju till att fylla.

Nu blir det inget mer tätmjölk. Tillverkningen har upphört. Dags att gå tillbaka till slang, kanske?

1683542602507.png

Tillbaka
Topp