Tätningsvätska 2018

Principia

Aktiv medlem
Tätningsvätska 2018
Drömmer om våren och fixar lite med däck. Vad gäller för tubelessvätska nu för tiden? Har kört stans förut men har ju kommit mycket annat. Däcken är cx/gravel. Helst nåt man kan köpa i butik i sthlm

Tätningsvätska 2018
Jag köpte Peatys. Väldigt tjockflytande så det var lite svårt att få det att rinna ut och täta. Nu jag kör ändå med större volym än rekommenderat för att slippa fylla på så ofta men jag har svårt att se hur man skulle lyckas med rekommenderad volym faktiskt - och hur det skulle kunna rinna ut och täta hål sen.

I övrigt har jag inte kört mycket nog på den att kunna recensera funktionen.

Tätningsvätska 2018
Samma som Rattnalle, och samma observationer. Har kört främst Stans när jag kladdat själv tidigare. Min LBS kör med Orange Seal som de verkar nöjda med.

Senast ändrad:
Tätningsvätska 2018
Peatys vinner dock på det blåa glittret och den fräcka effekten som skapas när det kladdas ut i kontakt med luft :)

(att den säljs som biologiskt nedbrytbar snarare var iofs faktiskt det som fick mig att köpa den)

Tätningsvätska 2018
Tätningsvätska 2018
med mina 29plus tretumsdäck kör jag hittills sedan ett par år utan tätvätska. om det är bra i längden eller inte återstår att se, men hittillls är det misärfritt.

har ett par flaskor stans vanlig och race på lut.

Tätningsvätska 2018
Rattnalle sa:
glitch sa:
Jag har samma fundering som några av de som kommenterat där: Visst det låter ju gött men att det torkar är ju en del av hur de andra sorterna tätar ett däck långsiktigt så att man bara kan cykla vidare med hålen tills däcket är slut. Hur ska kevlar-pluggen fastna i hålet på lång sikt utan "lim"?

Precis min tanke. Plus att de ju skriver i texten att det ändå fortsatte läcka lite, men bara lite. Låter ju inte som superbra funktion. Låter som om tanken ä att det räcker me att det håller tills man kommer i mål/hem. Sen byter man ändå däcket. Vilket man ju inte behöver med de silikonbasserade

Tätningsvätska 2018
Det blir klet i ventilerna men tre år med stans på samma ventiler har inte gjort någon synlig åverkan i övrigt på mina.

Race ska väl vara typ samma med större partiklar i. Borde vara bra. Det var den andra jag hade som kandidat.

Tätningsvätska 2018
Vilken sida säljer vätska till bra pris?
Tänkte ladda ny inför säsongen.
Peatys med glitter har jag f.ö vart väldigt nöjd med.

Tätningsvätska 2018
Jag har efter ett år med stans inte märkt någon större inverkan på ventiler, däremot ett pumphuvud som blivit rätt kinkigt.

Men det kan man egentligen undvika genom att ha hjulet vridet med ventilen uppåt, och släppa ut lite luft innan man kopplar på pumpen. Vilket jag alltid glömmer.

Tätningsvätska 2018
Lutar åt Orange Seal från Scs. Hoppas dom har det hemma. Tänkte använda hjulen i april kanske så gäller ju att hetsa klart nu så dom kan hänga oanvända ett tag.

Tätningsvätska 2018
Jag har kört Caffelatex, Stans och Orange Seal Endurance.
I mitt fal har det dock varit grus- och landsvägsdäck med lite högre tryck. Erfarenheten är att Caffelatex inte tätade alls med tryck över 2-3 bar, Stans tätar bra men torkar fort och att Orange Seal håller sig flytande länge.
Jag är osäker på hur bra Orange Seal tätar då jag inte med säkerhet vet att jag haft några punkteringar så länge jag använt den.

Orange Seal kommer med glitter från fabrik, det skimrar fint om insidan på däcken när man monterat av dom och restguckan torkat ut.

Jag har även kört en del med Tune OneShot, känns som en lite tunnare Stans.

Tätningsvätska 2018
Mycketvillhamer sa:
Köpt en flaska orange men inte hunnit testa. Köpte den då den ska vara utan ammoniak vilket tydligen Maxxisdäck inte ska gilla. Kört doc blue innan.
Å andra sidan kör ju typ alla med ammoniak och det funkar utmärkt ändå. Det är nog mest friskrivning.

Tätningsvätska 2018
Mycketvillhamer sa:
Köpt en flaska orange men inte hunnit testa. Köpte den då den ska vara utan ammoniak vilket tydligen Maxxisdäck inte ska gilla. Kört doc blue innan.

Kört med stans o maxxis i 3 säsonger utan problem. Men stans innehåller kanske inte ammoniak?

Även kört med stans i säkert 12-13 år. Eller sen de kom. Ännu inte haft något problem med ergade ventiler som nån skriver.

Kör notube race. Tätar stora hål. Enda negativa jag kan komma på ä att den inte går att fylla på via ventilen. Men ”gamla” metoden me att öppna däcksidan ä ju inte direkt svår heller.

Tätningsvätska 2018
Jensen sa:
Mycketvillhamer sa:

Kört med stans o maxxis i 3 säsonger utan problem. Men stans innehåller kanske inte ammoniak?

Även kört med stans i säkert 12-13 år. Eller sen de kom. Ännu inte haft något problem med ergade ventiler som nån skriver.

Kör notube race. Tätar stora hål. Enda negativa jag kan komma på ä att den inte går att fylla på via ventilen. Men ”gamla” metoden me att öppna däcksidan ä ju inte direkt svår heller.
Har du sett några andra nackdelar förutom priset och påfyllningsmetoden med race?

Tätningsvätska 2018
Jensen sa:

Jo Stan's innehåller ammoniak, men jag kör oxå Maxxis med det utan problem. Teoretiskt ingen möjlighet att få ett nytt däck om det skulle hastigt delaminera, verkar vara en ok risk.

För mig går det bra att fylla på Stan's Race genom ventilen. Skruvar ur kärnan och fyller med en gammal Conti RevoSealant-flaska som passar bra mellan ekrarna och ner i ventilen.

Tätningsvätska 2018
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Mycketvillhamer sa:

Har du sett några andra nackdelar förutom priset och påfyllningsmetoden med race?

Personligen nej. Inte upplevt nå annat ”problem”. Vet vänner som testat funktionen med mattkniv. Inga problem för vätskan att täta ett stick med sådant blad.

Tätningsvätska 2018
qma sa:
Jensen sa:

Jo Stan's innehåller ammoniak, men jag kör oxå Maxxis med det utan problem. Teoretiskt ingen möjlighet att få ett nytt däck om det skulle hastigt delaminera, verkar vara en ok risk.

För mig går det bra att fylla på Stan's Race genom ventilen. Skruvar ur kärnan och fyller med en gammal Conti RevoSealant-flaska som passar bra mellan ekrarna och ner i ventilen.

Oki. Har bara gått på vad notubes säger själva att det inte går. Och har sen inte försökt med sprutan notubes har. Har ju samtidigt inte funnit det svårt stt öppna på sidan heller. Maxxis däcken ploppar upp så lätt mot fälgkanten ändå. Käglan tar man ju alltid ur om man ska fylla via ventilen

Tätningsvätska 2018
Tätningsvätska 2018
qma sa:
Jensen sa:

Kör samma metod med en liten flaska och fyller genom ventilen. Både med stans och stans race. Upplever att race sätter igen ventilerna efter ett tag så man får göra rent då och då.

Tillbaka
Topp