Tätningsvätska 2018

Tätningsvätska 2018
åberg sa:
Hur vet vätskan var den eventuellt behövs? Eller på vilket sätt samlar du ihop vätska och flyttar till det ställe där det gått hål? För det är nog lätt hänt att vätskan råkar vara ganska utspridd i däcket snarare än samlad just där hålet uppstår.
Även med typ en deciliter i däcken brukar svalpandet försvinna efter att ha snurrat lite på hjulet vilket tyder på att inte ens den volymen räcker för att alltid ha en pöl I botten.

Tätningsvätska 2018
Rattnalle sa:
åberg sa:
Hur vet vätskan var den eventuellt behövs? Eller på vilket sätt samlar du ihop vätska och flyttar till det ställe där det gått hål? För det är nog lätt hänt att vätskan råkar vara ganska utspridd i däcket snarare än samlad just där hålet uppstår.
Även med typ en deciliter i däcken brukar svalpandet försvinna efter att ha snurrat lite på hjulet vilket tyder på att inte ens den volymen räcker för att alltid ha en pöl I botten.
Jag tror du behöver en remiss till hörcentralen?

Tätningsvätska 2018
åberg sa:
Slump och rörelse.

Tätningsvätska 2018
Dr_Rydell sa:
Rattnalle sa:
åberg sa:
Jag tror du behöver en remiss till hörcentralen?
Knappast. Men ljudet kommer tillbaks fort om däcket hålls stilla. Vätskan har rätt god klibbighet mot däcksidorna för att kunna göra sitt jobb så det är ganska naturligt att den inte bara rinner med ner till botten direkt.

Tätningsvätska 2018
16 ml för att borsta insidan av ett Race King 2.2 protection. Hade i 10 ml till efter att ha blåst upp det på fälgen. Får se om det håller tätt nu då. Hade ju inga problem att få ett annat sånt här däck tätt i somras, får se om dryga 25 ml räcker när man borstat det på insidan ordentligt.

Senast ändrad:
Tätningsvätska 2018
rydell, vi är nog inte många här som riktigt tror på din metod, men kul att du provar. tacksamt om du efterhand rapporterar hur det gick!

skulle ändå tro det duger ok till att täta de mikrohål som continentaldäcken är så fulla av, men att det sedan inte tätar när nya hål uppstår. men då har du ju alltid fräsch gucka at hälla i.

att pumpa med co2 i det läget brukar det dock varnas för, lär få mjölken att skära sig. man kan ju diskutera om det inte är bättre att ha den i däcket från början.

som sagt har jag med liknande taktik kört helt utan gucka med ett par bomboloni tretums 29or i ett par säsonger helt utan punktering, har alltså hittills inte behövt varken laga eller fylla på. men de däcken är av mer motståndskraftigt slag.

Tätningsvätska 2018
kais01 sa:
rydell, vi är nog inte många här som riktigt tror på din metod, men kul att du provar. tacksamt om du efterhand rapporterar hur det gick!

skulle ändå tro det duger ok till att täta de mikrohål som continentaldäcken är så fulla av, men att det sedan inte tätar när nya hål uppstår. men då har du ju alltid fräsch gucka at hälla i.

att pumpa med co2 i det läget brukar det dock varnas för, lär få mjölken att skära sig. man kan ju diskutera om det inte är bättre att ha den i däcket från början.

som sagt har jag med liknande taktik kört helt utan gucka med ett par bomboloni tretums 29or i ett par säsonger helt utan punktering, har alltså hittills inte behövt varken laga eller fylla på. men de däcken är av mer motståndskraftigt slag.
Bara döda fiskar följer med strömmen?. Jag måste prova detta. Lovar återkoppling. Har en Pit-Stop flaska med på tävling, sahmurai samt co2 pump. Inga haverier utom problem med pys på mörksuggan (1 bar i framdäcket) men det berodde på ventilen. Då körde jag liteskin roro fram och tb snake bak som sagt.

Tätningsvätska 2018
Dr_Rydell sa:
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:
Jag menar att 10-20 ml ska vara för att täta däcket från början. Det kanske går att pusha det ner mot 5-10ml (exkl. pensling). Sen kör man däck som tål lite mer och väger totalt som tunnare däck med vätska. Punkar man så är det så (den risken torde vara mindre än mindre tåliga däck ändå) och då har man backup med sig i form av det jag skrev ovan. 100-150 g vätska snurrandes i 6-7 mil, hur många watt är det??
Men häller du i 6-7 ml, vad har du tänkt att det ska fylla för funktion? Du lär ju inte få ut det på hela däckets insida.
Nu läser du för snabbt. Hela däckets insida smörjs in med stansvästska medelst en diskborste. Sedan handlar det om att använda minimal mängd för att täta däcket. Jag använde 20 ml på X-king. Det kanske hade räckt med 10-15 ml för att täta däcket, där "överflödet" åker till den plats den eventuella plats det behövs. Jag vet inte hur mkt som går åt för borstningen. Får mäta det nästa gång. Men nog är det ett antal milliliter.

Ja jag läste lite fort haha. Men saken kvarstår ju med säg 10 ml tror jag. Tvekar på att du kommer få det att rinna runt. Med så lite tror jag det kommer lägga sig som en hinna på insidan av däcket. O när du får stickhål eller skörsår i däcket så finns det ingen vätska som tätar.

Pitstop på tävling absolut. Men co2 patron o samuraj, du ä ju typ uppe i samma som full mängd notubes bara där :-)

Senast ändrad:
Tätningsvätska 2018
Jensen sa:
Ja jag läste lite fort haha. Men saken kvarstår ju med säg 10 ml tror jag. Tvekar på att du kommer få det att rinna runt. Med så lite tror jag det kommer lägga sig som en hinna på insidan av däcket. O när du får stickhål eller skörsår i däcket så finns det ingen vätska som tätar.

Pitstop på tävling absolut. Men co2 patron o samuraj, du ä ju typ uppe i samma som full mängd notubes bara där :-)
Det ska inte täta, för det ska inte bli ett hål?? 10 ml är endast för det ska täta första gången.

Jag hade då inte åkt med endast en pit stop i alla fall, aldrig använt en ens i lugnt läge. Lite krångel med ventilen och man riskerar få gå flera km till bilen och åka hem. Patron och sahmurai däremot har jag använt. (återigen, vi pratar bara tävlingssituation här).

EDIT: race king håller tätt på tot 26 ml då. Detta blir lite som Kramer i Seinfeld när de åker med bilen och ser hur länge soppan räcker?)
kort version
längre version

Senast ändrad:
Tätningsvätska 2018
Vet ni någon butik som har börjat sälja nya Finish Line vätskan. Jag tänker prova den eftersom jag tycker att den sparar en del jobb om den fungerar som lovat.

Tätningsvätska 2018
Nisanob sa:
Vet ni någon butik som har börjat sälja nya Finish Line vätskan. Jag tänker prova den eftersom jag tycker att den sparar en del jobb om den fungerar som lovat.

Är den bra så är den nog sensationell iaf.
Själv ska jag prova Ritcheys tubeless sealant. Ingen aning om mer info då det verkar vara knapphändigt med det.

Tätningsvätska 2018
Vad tätning beträffar är väl kanske det ett mer marginellt problem i Sverige. Att Stans kommer från ett land/kontinent fullt av taggbuskar, skorpioner och annat vasst man kan punktera däck med kanske inte är nån slump. I Sverige tycker jag att de hål man oftast får är genomslag (vilket är ett betydligt mindre problem med tubeless I sig) eller en rejäl reva I sidoväggen där inte ens tubelessgucka tätar.

Tätningsvätska 2018
AX3L sa:
Vad tätning beträffar är väl kanske det ett mer marginellt problem i Sverige. Att Stans kommer från ett land/kontinent fullt av taggbuskar, skorpioner och annat vasst man kan punktera däck med kanske inte är nån slump. I Sverige tycker jag att de hål man oftast får är genomslag (vilket är ett betydligt mindre problem med tubeless I sig) eller en rejäl reva I sidoväggen där inte ens tubelessgucka tätar.

Fast sett notube race klara ett mattknivstick, så verkar köra rätt breda hål. Men samtidigt kanske en reva inte blir lika tunn.

Tätningsvätska 2018
Köpte ett par beg hjul med till största del intorkad stansvätska. Var en klump som låg på ett ställe. Däcket för övrigt lite kladdigt. Vad ska man använda för att göra rent (efter att mekaniskt tagit bort)? Jag har provat vallaborttägningsmedel men det verkar inte bita. Har det gått för långt och jag får mekaniskt ta bort det mesta, hälla i nytt, tuta och köra?

EDIT:stavfel

Senast ändrad:
Tätningsvätska 2018
Dr_Rydell sa:
Köpte ett par beg hjul med till största del intorkad stansvätska. Var en klump som låg på ett ställe. Däcket för övrigt lite kladdigt. Vad ska man använda för att göra rent (efter att mekaniskt tagit bort)? Jag har provat vällaborttägningsmedel men det verkar inte bita. Har det gått för långt och jag får mekaniskt ta bort det mesta, hälla i nytt, tuta och köra?
Låt det som sitter fast vara. Det tätar. Min erfarenhet är att däck med läckande däcksidor får mer kladd som fastnar väggarna än redan täta däck.

Tätningsvätska 2018
Rattnalle sa:
Dr_Rydell sa:
Köpte ett par beg hjul med till största del intorkad stansvätska. Var en klump som låg på ett ställe. Däcket för övrigt lite kladdigt. Vad ska man använda för att göra rent (efter att mekaniskt tagit bort)? Jag har provat vällaborttägningsmedel men det verkar inte bita. Har det gått för långt och jag får mekaniskt ta bort det mesta, hälla i nytt, tuta och köra?
Låt det som sitter fast vara. Det tätar. Min erfarenhet är att däck med läckande däcksidor får mer kladd som fastnar väggarna än redan täta däck.
Ok. Lite kladdigt var ett understatment, men jag tror det inte är lika kladdigt efter att ha kört med naftan några varv.

Tätningsvätska 2018
Rattnalle sa:
Jag köpte Peatys. Väldigt tjockflytande så det var lite svårt att få det att rinna ut och täta. Nu jag kör ändå med större volym än rekommenderat för att slippa fylla på så ofta men jag har svårt att se hur man skulle lyckas med rekommenderad volym faktiskt - och hur det skulle kunna rinna ut och täta hål sen.

I övrigt har jag inte kört mycket nog på den att kunna recensera funktionen.
Här kommer ett uppdaterat omdöme efter en stunds användning.

Bilagor

• IMG_20180421_184944.jpg
    IMG_20180421_184944.jpg
    147.5 KB · Besök: 108
Tätningsvätska 2018
Rattnalle sa:
Rattnalle sa:
Jag köpte Peatys. Väldigt tjockflytande så det var lite svårt att få det att rinna ut och täta. Nu jag kör ändå med större volym än rekommenderat för att slippa fylla på så ofta men jag har svårt att se hur man skulle lyckas med rekommenderad volym faktiskt - och hur det skulle kunna rinna ut och täta hål sen.

Hahaha

Tätningsvätska 2018
Rattnalle sa:
Rattnalle sa:

Ooops.... :-(

Tätningsvätska 2018
Har försökt sätta 2 däck MED finish line vätskan. Jag brukar aldrig ha problem. Denna vätska är som en smiothie i kontakt konsistensen. Hoppas att få runt i däcket, och tätar den som reklamen? Nope, pyser lite varstans som vilken annan vätska skulle fixat på stört men inte denna.

Dont belive the hype

Tätningsvätska 2018
Jozerof sa:
Har försökt sätta 2 däck MED finish line vätskan. Jag brukar aldrig ha problem. Denna vätska är som en smiothie i kontakt konsistensen. Hoppas att få runt i däcket, och tätar den som reklamen? Nope, pyser lite varstans som vilken annan vätska skulle fixat på stört men inte denna.

Dont belive the hype
Alla recensioner jag läst har gjort ett ganska bra jobb med att krossa hypen.

Jag har en liten flaska Muc Off liggande hos posten. Kunde inte låta bli. Återkommer.

Tillbaka
Topp