Tävla i landsväg?!?!?!

Gusthoren

Medlem
Tävla i landsväg?!?!?!
Hejhej,
Jag är intresserad av landsvägstävlingar nu i år, inte motionslopp utan tävlingar, försöker hitta på swecycling... men där hittar ja inte, vet ni vart jag hittar tävlingar. Kanske liknande dom här loppen man sdr på youtube, "amatörgrejjer" där man kör många var på en kortare bana?
Alla tipps mottages gladeligen
//Gustav

Tävla i landsväg?!?!?!
william lewis sa:
http://indta.se (du måste filtrera fram själv)

Gå in på den länken, där hittar du alla tävlingar. Observera, det dröjer innan alla dyker upp.

Tävling på kortare bana med flera varv hittar du under ”landsväg” -> ”kortbana”. Tyvärr är dessa tävlingar oftast reserverade för eliten, men det brukar finnas seniorklasser i Uppsala och Vänersborg exempelvis.

Tävla i landsväg?!?!?!
bellasoda sa:
william lewis sa:

Gå in på den länken, där hittar du alla tävlingar. Observera, det dröjer innan alla dyker upp.

Tävling på kortare bana med flera varv hittar du under ”landsväg” -> ”kortbana”. Tyvärr är dessa tävlingar oftast reserverade för eliten, men det brukar finnas seniorklasser i Uppsala och Vänersborg exempelvis.
Men många enklare/lokala (kvälls)tävlingar är ofta av den karaktären, tex de flesta lopp i den redan omnämnda Stockholmscupen.

Tävla i landsväg?!?!?!
Bor man i Stockholm så finns även SMACK-serien som håller till strax norr om Sthlm mest. Är väl ett 20-tal tävlingar jämnt fördelat mellan landsväg och tempo med ungefär samma upplägg som Sthlm landsvägs cup.

Tävla i landsväg?!?!?!
bellasoda sa:
william lewis sa:

En kan ju sakna till exempel Melbourne där vi hade 4 olika crits varje vecka, tisdag-onsdag-söndag inom 20-30km från varandra. Med 4 klasser varje gång.

Senast ändrad:
Tävla i landsväg?!?!?!
Tänk vad roligt det hade varit med en blomstrande crit-scen i Sverige. Det lär nog tyvärr aldrig ske är jag rädd.

Tävla i landsväg?!?!?!
Eapea sa:
bellasoda sa:
william lewis sa:

En kan ju sakna till exempel Melbourne där vi hade 3 olika crits varje vecka, tisdag-onsdag-söndag inom 20-30km från varandra. Med 4 klasser varje gång.
I Sverige kissar folk på sig när vägen till pizzerian är avstängd 45 min så att ett GP kan genomföras.

Tävla i landsväg?!?!?!
i Göteborg körs det ett gäng GP-lopp på Volvos testbana. Jag har bara varit med en gång men det va sjukt kul! Vill minnas att det fanns 2- klasser en för licenserade och en för olicensierade.

Tävla i landsväg?!?!?!
lundatok sa:
Eapea sa:
bellasoda sa:
william lewis sa:

En kan ju sakna till exempel Melbourne där vi hade 3 olika crits varje vecka, tisdag-onsdag-söndag inom 20-30km från varandra. Med 4 klasser varje gång.
I Sverige kissar folk på sig när vägen till pizzerian är avstängd 45 min så att ett GP kan genomföras.

Ja tyvärr :/
Gemensamt med dessa lopp utomlands var att de hölls på "industriområden eller liknande" och som inte blockerade vägen till något annat ställe en de grejer som låg utmed banan. Eller ja, 2 på industriområde/butiksområde, 1 på en avskild helt avstängd före detta väg och 1 på en racingbana.

Och i och med att samtliga var 1km långa varv så berördes inte sååå många verksamheter och de var stängda ändå.
Problemet om det skulle göras i Sverige blir väl konkurrensen med alla nya övningskörare på öde industriområden om helgerna...

Senast ändrad:
Tävla i landsväg?!?!?!
Arrangerar en hel del inom en annan sportgren där vi behöver stänga av betydligt längre tid.
Förr var industriområde lugnt men idag är där ofta butiker som gömmer sig och de ska alltid ha söndagsöppet. Ofta har ortens bussar sitt garage där och då måste de in och ut. Bak i tiden så hade boende inga problem med att parkera en bit bort ifall de behövde köra iväg under avstängningstiden, men att förslå det idag faller sällan så väl.

Men det kvittar vad man vill arrangera om det så är cykel, häst eller motorsport så är många icke-engagerade negativa och man kan inte ta det minsta lilla besvär själv för någon annan ska få hålla på med sin hobby. Om jag får ta en omväg pga en hästtävling jag inte bryr mig ett dugg om är det inte hela världen, de får säkert ta en omväg pga mig nångång.

Tävla i landsväg?!?!?!
Att trafiken står stilla 5 dagar i veckan i centrala Göteborg p.g.a. folk som sitter envisas med att sitta ensamma i en plåtlåda är helt OK, men om ett par bilister får vänta ett par minuter extra vid brudaremossen en gång om året då jävlar.

Tävla i landsväg?!?!?!
nufcerik sa:
i Göteborg körs det ett gäng GP-lopp på Volvos testbana. Jag har bara varit med en gång men det va sjukt kul! Vill minnas att det fanns 2- klasser en för licenserade och en för olicensierade.
Det körs GP på både Arlanda Test Track 2 och Tuvängen Ring (Sö-tälje), men det är ju inte så kul om alla tävlingar skall köras där.

Tävla i landsväg?!?!?!
nufcerik sa:
Enda bizarra i sammanhanget är ju att man inte får cykla dit :-)

Tävla i landsväg?!?!?!
Hmmm. Låter som om allt är centrerat i sthlm, jag bor själv i jönköping, tror ni man kan anordna något slags litet bonnarejs? Med lokala klubben? Vet ni om det finns något i jönköpings närhet annars?

Tävla i landsväg?!?!?!
Singular sa:
Jönköping har ju en fantastisk lokal cykelscen!
Jag är i allra högsta grad del av den och fantastiskt vettefan. Jo, visst vi kan ju bli runt 4-7 cyklister som tränar landsväg på tisdag och torsdag med JCK. På lördagar upp emot 10-15 (om triatleterna kommer) som cyklar lugn distans, fler på vintern än på sommarn.
Måndagar kan det lockas en del folk, kanske 15-30 men det är bara ett par stycken som brukar lockas av att cykla fort eller bli trötta.

Elitcyklisterna/proffsen i stan tränar för sig själva. Oftast solo eller två och två.

På landsväg är det väl inte fler än en handfull som tävlar på senior-nivå. 2018 var deltagandet extremt dåligt.

Men Gustaf, Olika grupper/gäng att hänga på utan medlemskap eller så:
På vintern:
Från Piren 09.00 Lördag (och söndag)

På ljusa halvåret:
Måndagsrundan 18.00 från Mariebo (se laleprestancas sida)
Tisdag 18.00 JCK klubblokal, LVG träning med fart av olika slag
Torsdag 18.00 JCK klubblokal, LVG träning med fart av olika slag
Lördag Piren 09.00 Distans typ 3-4h (kanske ett ryck i en backe då och då, ingen fika)

Senast ändrad:
Tävla i landsväg?!?!?!
Tack så mycket eapea, får kolla dessa, men det finns inte några "tävlingar" tränar mtb i vanliga fall hinner inte riktigt med landsvägs träningar, vill ha dom snabba rejsen:)

Tävla i landsväg?!?!?!
Gusthoren sa:
Tack så mycket eapea, får kolla dessa, men det finns inte några "tävlingar" tränar mtb i vanliga fall hinner inte riktigt med landsvägs träningar, vill ha dom snabba rejsen:)

Nä inga tävlingar i jkpg. Eller ja, i år blir det ju En tävling, Huskvarna GP. Men det är ju något helt annat det.

Jag tänkte väcka igång lite skojrace/intervallträning "ProTour" på onsdagar, kördes förr i tiden i Borås och Jönköping. Känns som det är dags att skaka liv i det igen.

Tävla i landsväg?!?!?!
Gusthoren sa:
Hmmm. Låter som om allt är centrerat i sthlm, jag bor själv i jönköping, tror ni man kan anordna något slags litet bonnarejs? Med lokala klubben? Vet ni om det finns något i jönköpings närhet annars?

Gustav, vi kommer köra på Axamo gokart-bana varje måndag från V.17. Där kommer det bli en del korta rejs för att få lite tävlingsrutin.
Jag tänker även köra en junior/nybörjargrupp på dom vanliga tis/tors-träningarna. Eller så kör du med seniorerna och där körs ofta Jck-varvet ganska tävlingsinriktat.

ProTour som kördes för var uppskattat, kanske går att starta upp igen?

I övrigt ska även Tempo-SM går i jönköping (Lekeryd). Så den banan kan du med fördel träna på.

Tävla i landsväg?!?!?!
Mavve sa:
Gusthoren sa:

ProTour som kördes för var uppskattat, kanske går att starta upp igen?

I övrigt ska även Tempo-SM går i jönköping (Lekeryd). Så den banan kan du med fördel träna på.

Yes, 2019 är fan året som vi drar igång spurtvarvet igen på riktigt. Jag sticker ut med sprayburken till våren!

/eric

Tillbaka
Topp