Tävling i tempo/TT för amatörer

Macvmacv

Medlem
Hej allihop,

Har försökt leta mig fram till information om vilka tempolopp som finns för amatörer/motionärer och där jag kan använda landsvägscykel. Vill gärna tävla och ska bygga upp min nivå under nästa år för att prova med tävling 2027. Jag ville hitta några lopp jag kan ha som mål men det enda jag lyckas få upp är SM som Uppsala CK arrangerar varje år, är det enda tempoloppet som man kan tävla i? Det finns rätt många linjelopp men jag hittar väldigt lite kring tempolopp, har även kollat några trådar i forumet som nämner TT på Ingarö men jag hittar ingen hemsida för det.

Så sammanfattningsvis är min fråga om ni känner till några tempolopp som man kan köra som amatör och om ni har länkar till mer info om dessa? Helst i Stockholmsområdet +-3 timmar körning med bil. Behöver egentligen inte vara något arrangerat via förbundet och är öppen för klubbar som arrangerar sina egna tävlingar med, så länge det är någorlunda organiserat så jag slipper köra TT ensam på mina vanliga rutter och tävla mot mig själv på strava...

Stockholms lvg cup brukar ha nåt eller ett par "folktempon" där man kör med vanliga linjehojar.
Tävlingsprogrammet brukar dyka upp i december eller januari tror jag.

Sen finns SMACK serien på norrsidan, men där tror jag det är tillåtet med riktiga tempohojar också.

Och SMACK-serien / upplands lvg cup innehåller också några tempon. Bra för nybörjare

Tack för alla svar! Smack-serien såg ut att vara ett bra mål för de hade flera tempolopp. De andra såg också underhållande ut, tack för infon än en gång det uppskattas

Ja, lvg eller TT, spelar ingen roll. Är det backtempo, kan en lvg vara ett bättre alternativ. Beroende på om tävlingen är sanktionerad, kan de ställa krav på att cyklen är UCI godkänd, du måste ha licens, vara ansluten till en cykelklubb.

Någon som vet om det finns något liknande i Göteborgsområdet? Kommer köra linjehoj men gör mig inget om andra kör tempobåge.

Tillbaka
Topp