[Tävling] Järfälla XC!

S. Andrée

Ny medlem
[Tävling] Järfälla XC!
Strålande sol! 15-20grader varmt på Lördag. Vad gör man då tänker ni.
Jo! Man pallrar sig i väg till Järfälla CK
vid Kallhällsbadet och kör "JärfällaXC"
För er som var där förra året kan jag meddela att "dödstrappan" och "stupet"
är borttagna i år,men en rolig, snabb och torr bana lovar vi er som kör.
Vi hoppas på många happyiter både på och vid sidan av banan ;-)
Pm finns här:http://212.116.80.211/jckxc/default.asp

/Hälsn. Staffan. Vi ses i skogen!

[Tävling] Järfälla XC!
okay,. nyare info.. kanske inte stämmer alls med den ovan.. men nyare som sagt.

MTB-Festivalen!
Då det endast är 16 externa cyklister anmälda så har styrelsen beslutat att Festivalen istället blir ett öppet KM. Gratis att ställa upp och gemensam start för alla klasser. Det blir mao. som en keps-cup -tävling. Start kl 12, nummerlappsutdelning kl 1100-1145.
Datumet är alltså nu på söndag den 25:e och platsen är flottsbro.
Nummerlappsutdelningen sker vid start och mål nere vid lifthuset.

[Tävling] Järfälla XC!
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Kommer Kaijan så kommer jag också.
>
> /"Kommer höger"
>
>
> ----------------------------------
> Tydligen kan man ha för många cyklar.

Jag lägger mig bakom dig i starten=)

[Tävling] Järfälla XC!
Kaijan skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kommer Kaijan så kommer jag också.
> >
> > /"Kommer höger"
> >
> >
> > ----------------------------------
> > Tydligen kan man ha för många cyklar.
>
>
> Jag lägger mig bakom dig i starten=)
>
>
>
>
> 0 dag kvar!!Äntligen!!!
> Det här musiken snurrar i min dator nu

Han kanske varvar dig ;o)

[Tävling] Järfälla XC!
soulbrorsan skrev:
> Kaijan skrev:
> -----
> > JLarsson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kommer Kaijan så kommer jag också.
> > >
> > > /"Kommer höger"
> > >
> > >
> > > ----------------------------------
> > > Tydligen kan man ha för många cyklar.
> >
> >
> > Jag lägger mig bakom dig i starten=)
> >
> >
> >
> >
> > 0 dag kvar!!Äntligen!!!
> > Det här musiken snurrar i min dator nu
>
> Han kanske varvar dig ;o)
>
> /Justus

Så jävla snabb är han inte=)
Varvet är väl 7 km

[Tävling] Järfälla XC!
Det var kul, trots att jag var hyfsat bakis kom jag kom 2a i sportklassen.
Max McDonald utklassade alla i elit.
Banan var fin, ganska kuperad med trevligt stök både uppför och nedför.
Vädret var ju helt perfekt och banan torr förutom på ett ställe.
Vad mer ska man säga? Synd att inte fler körde kanske.

[Tävling] Järfälla XC!
Och imorgon är det flottsbro som gäller.

banan kommer vara snäppet snällare än förra året men ha en hel del stigning och även innehålla sista korta steniga partiet av dh-banan.

[Tävling] Järfälla XC!
Härligt väder och trevlig bana tack Järfälla. Lyckades slita till mig en 4:e plats i sport gick ok.

Funderar som bäst på om jag ska åka spårets tävling imorgon. Är lite tveksam teståkte banan som jag uppfattat den från Spårets hemsida. Downhill delen av banan där jag aldrig i livet cyklar känns farligt att försöka utan skydd men det är kanske bara jag som är feg? Resten av varvet var ok med två tunga stigningar.

[Tävling] Järfälla XC!
ja.. men ta tre steg så är du förbi partiet.... jag cyklar ner där, det är inte svårt. men som du säger. går det fel så kan det gå väldigt fel, och det är det som är lite läskigt. där kan man skrota både sig själv och cykeln om det vill sig illa.

men som sagt. det går nästan lika fort att springa.

[Tävling] Järfälla XC!
Kan ju kännas lite onödigt att ha med ett sånt parti när det inte handlar om Sverige cup eller SM. Men samtidgt ska det ju vara tekniskt på XC och inga grusvägslopp svår avvägning.

[Tävling] Järfälla XC!
ja, det gnälls ju så mycket här på att tävlingarna är lätta. en bana ska ju vara en utmaning i vissa fall. bådet tekniskt och uthållighetsmässigt.

själv gillar jag inte partiet, men det är inte jag som bestämmer.

dh-banepartiet är ju inte ens på gränsen till hur svårt det kan vara på banorna runt i sverige. möjligtvis i spöregn.

[Tävling] Järfälla XC!
HT skrev:

"Kan ju kännas lite onödigt att ha med ett sånt parti när det inte handlar om Sverige cup eller SM. Men samtidgt ska det ju vara tekniskt på XC och inga grusvägslopp svår avvägning." (syftar på MTB festivalen)

Årets upplaga av Järfälla XC är väl ett exempel på ganska bra avvägning. Tillräckligt tekniskt utmanande för att få ett utslagsgivande lopp.
Angående diskussionen ovan känns det inte rätt att lägga in partier som dramatiskt ökar skaderisken i samband med en race-situation. Skulle inte tro att man kliver av cykeln om man är jagad och vill behålla sin placering på sista varvet. När tröttheten kommer krypande ökar risken för misstag. Det är en del av sporten, men skall inte behöva leda till allvarliga olyckor. Vi vill ha högt deltagande på tävlingarna. Tänk även på deltagarna i de yngre klasserna och att omdömet växer med erfarenheten.

Jag tycker också att Järfälla XC var trevligt anordnat i fin miljö. Synd bara att det inte var mer publikvänligt. Omöjligt för åskådare att följa loppet när slingan är 6 km. Bra exempel på publikvänlig bana är Haninge Open (Stockholm DM) i Tungelsta där man kommer in mot åskådarcentrum flera gånger under loppet.

/Peppe

[Tävling] Järfälla XC!
tja,, det är ju just ungdomar som lagt banan och vill ha sådana partier med. och som jag sa tidigare. partiet på festival-banan är inget att höja på ögonbrynen åt om man jämför med andra banor i sverige.

[Tävling] Järfälla XC!
Vad tyckte ni kom körde i Flottsbro idag om downhill-delen?
Jag testade banan imorse och är glad att jag inte hade tid att tävla på den banan idag...men jag är feg o oerfaren... Men med lite otur måste det kunna bli rejäla vurpor och skador i det partiet.

[Tävling] Järfälla XC!
ja. man kan väl säga att alla de 4 första i elit sprang i varje fall på några varv. men att banan ska vara cykelbar hela varvet finns det absolut inga krav på. löppartier förekommer på många tävlingar. dock tycker jag det var onödigt att ha med backen på dagens tävling.

men det första partiet i den backen handlade ju om kanske 10 sekunder av ett varv som tog strax under 10 min, så det är väl ingenting att hänga upp sig på.

[Tävling] Järfälla XC!
L8 skrev:
> Tja, så många fotografer fanns inte på plats.
> Skogling var uppbokad med bröllopsfotografering
> :(
> /Lotta

Ja, men det var jättelänge sedan som jag bokade upp honom. Så det så! F.ö var bröllopet väldigt "Happy" ;-)

// Jocke, numera gift och stadgad...

Edit 1&2: isärskrivning

Senast redigerad av en moderator:
[Tävling] Järfälla XC!
Så irriterande att jag cyklade fel på vägen ut till Flottsbro och kom fram typ när starten gick... :(
Jag hörde att de som gick i mål i sportklassen var väldigt nöjda med banan.

Senast redigerad av en moderator:
[Tävling] Järfälla XC!
Hej Mattias L,

Nej, det har tyvärr aldrig blivit tillfälle för mig att köra i Flottsbro, men jag ser fram emot det - kanske Festivalen nästa år om inte tidigare!
Min kommentar gällde inte MTB festivalen specifikt utan snarare den mer generella frågan om hur en riktigt bra XC-bana ser ut. Frågan har varit uppe på forumet tidigare, bla under tråden "MTB på väg ner?"
Utmaningen ligger i att göra utslagsgivande banor som samtidigt inte avskärmar bredden från att delta.
Enligt min mening lyckades Järfälla väldigt bra med detta, (dock kanske med ett litet minus för bristande publikvänlighet). Beträffande jämförelser med SM och mer elitbetonade lopp så tycker jag också att det värt att notera att ungdomsklasserna inte körde samma bana på SM i år som seniorerna.

Hur blev deltagandet på MTB festivalen? Hörde att det var dåligt med anmälningar i början. Vad beror det på? Jag har hört någon som tycker att det är bra att det går samma helg som Järfälla XC, men undrar om inte de flesta ändå nöjer sig med att köra ett av loppen?

/Peppe

[Tävling] Järfälla XC!
att göra en bana som alla är nöjda med är inte lätt. under sm var det många h30 som undrade varför de åkt så långt för att köra en barnbana, medans andra tyckte det var bra med en enkel bana. ungdomarna, som i många fall är bäst på de tekniska partierna fick köra enkel bana och var missnöjda över det. vissa tyckte det var bra att slippa släpa cykeln.

men en sak som är klar är att svenska banor kan vara väldigt snälla om man tittar utomlands. VM-banan tex hade nog inte många på det här forumet ens tagit sig runt sittandes på cykeln.

mtb-fstivalen hade 16 föranmälda, järfälla xc 40 st. (ej verifierade siffror).
samma helg och samma närområde. jag vet inte varför.

själv tycker jag det är tråkigt att köra mtb-vättern utan att behöva använda mittenklingan mer än i några korta backar. men så är långloppen motionsanpassade också och kanske inte några meriter alls att vinna om man siktar på landslaget.

[Tävling] Järfälla XC!
Micke s: Hur man än gör så är det alltid någon som inte är nöjd :)

Peppe: Tyckte bara att du hade väldigt mycket åsikter om banan utan att ens ha sett den.
Peppe skrev:
"Angående diskussionen ovan känns det inte rätt att lägga in partier som dramatiskt ökar skaderisken i samband med en race-situation. Skulle inte tro att man kliver av cykeln om man är jagad och vill behålla sin placering på sista varvet. När tröttheten kommer krypande ökar risken för misstag. Det är en del av sporten, men skall inte behöva leda till allvarliga olyckor. Vi vill ha högt deltagande på tävlingarna. Tänk även på deltagarna i de yngre klasserna och att omdömet växer med erfarenheten. "

Att lägga en tävlingsbana är oerhört svårt då de som ställer upp kan vara allt från landsvägscyklist till downhilltraktör. Min åsikt är att om du inte klarar av det så är det ditt fel. Som arrangör kan man int eta ansvar för att det inte finns några "farliga" sektioner, hur skall man kunna veta vilken kunskapsnivå de olika cyklisterna har? Det man kan göra är att göra deltagarna uppmärksamma på att här kommer det en passage som vi anser kan vara svårhanterlig. Men till syvende och sist så är det cyklistens ansvar att se till att man inte tar sig an saker man inte kan hantera.

Dessutom så pratar du om publik. Jag kan lova dig att 99% av publiken kommer ställa sig vid ett fartfyllt farligt ställe, för det är där som det händer saker.

[Tävling] Järfälla XC!
När t o m eliten (enligt Micke S) klev av cykeln och sprang nerför det partiet borde alla vara överens om att det inte skulle ha varit med.

[Tävling] Järfälla XC!
Borza skrev:
> När t o m eliten (enligt Micke S) klev av cykeln
> och sprang nerför det partiet borde alla vara
> överens om att det inte skulle ha varit med.
>

Hmmm, såg ställen på VM-banan där folk sprang med cykeln... iofs juniorerna, såg inte hur eliten klarade det partiet. Men vad säger att det inte ska finnas sånna partier på en bana? Det är ju inte långlopp vi pratar om!

[Tävling] Järfälla XC!
HT skrev:
> Kan ju kännas lite onödigt att ha med ett sånt
> parti när det inte handlar om Sverige cup eller
> SM. Men samtidgt ska det ju vara tekniskt på XC
> och inga grusvägslopp svår avvägning.

Gäller väl att cykla med omdöme? Efter att har värmt upp/rullat ett par varv på banan så har ju du fått en bild av ev vilka partier som jus du har svårt för, så då är väl det bara att anpassa sig vid dessa paritier. Som tidigare sagt så kan ju inte arrangören ta ansvar till deltagares olika kunskaper/brister i sin cykling!

[Tävling] Järfälla XC!
Eliten väljer det färdsätt som går snabbast vid ett givet tillfälle. Går det fortaare att springa än att cykla så gör dom det.

Vem definierar om ett parti är cykelbart eller ej? Och då måste det ju ändras beroende på väderlek?
Vad händer när banan blir uppkörd? Om det blir lerigt så blir det ju halare (dvs farligare). Skall man ta bort det partiet då?

Borza skrev:
> När t o m eliten (enligt Micke S) klev av cykeln
> och sprang nerför det partiet borde alla vara
> överens om att det inte skulle ha varit med.
>

[Tävling] Järfälla XC!
Igår var det torrt och fint och eliten hoppade ändå av sina cyklar.
Dessutom sprang de nog inte främst för att det gick snabbare, snarare för att de insåg att stället var farligt.

[Tävling] Järfälla XC!
Borza skrev:
> Igår var det torrt och fint och eliten hoppade
> ändå av sina cyklar.
> Dessutom sprang de nog inte främst för att det
> gick snabbare, snarare för att de insåg att
> stället var farligt.

Farligt? Ja kanske och om det är farligt så cyklar man lite mer försiktigt och långsamt och då genom att hoppa av och springa så går det fortare, vilket betyder att anledningen till att hoppa av är att tjäna tid!!

[Tävling] Järfälla XC!
Chrille77 skrev:
> Borza skrev:
> -----
> > Igår var det torrt och fint och eliten
> hoppade
> > ändå av sina cyklar.
> > Dessutom sprang de nog inte främst för att
> det
> > gick snabbare, snarare för att de insåg att
> > stället var farligt.
>
>
> Farligt? Ja kanske och om det är farligt så cyklar
> man lite mer försiktigt och långsamt och då genom
> att hoppa av och springa så går det fortare,
> vilket betyder att anledningen till att hoppa av
> är att tjäna tid!!

Chrille77
Har du sett partiet som vi diskuterar om? Det verkar inte som det...

[Tävling] Järfälla XC!
borza:
jag cyklade där även som nybörjare utan större problem.. däremot gick det inte fort.

ingen fara i partiet om man bara tar det försiktigt.. det går inte att cykla i klunga ner för det partiet då man måste ha lucka frammåt och bakåt därför så sprang man om man körde i grupp.

Tillbaka
Topp