Tävling på go-kart bana?

Tävling på go-kart bana?
Lågflyga skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan funka bra, men det beror mycket på banan. Jag
> har ett avtal med Majornas Gokart att få
> arrangera ett provlopp inomhus, men jag har inte
> haft tid att få till det. Vi skulle i så fall
> få bygga om banan litegrann, så att den blir
> rakare och eventuellt bredare. När jag
> provcyklade med triken välte jag och kraschade in
> i en däcksbarriär. Inga skador, dock.

Problemet med Majornas bana är väl golvet, det är helt enkelt för halt. Målat betonggolv, man sladdar ju runt med cartarna också, nära nog inga G-krafter i svängarna då.

Go-kartbanan i Säve har ren asfalt, eller hade åtminstone sist jag var där för några år sedan. Där kan man pressa hårt i svängarna med en racer också. :-) http://www.hyrkart.com/

/Leo

Tävling på go-kart bana?
Calle F!
Jo, bakhjulsdrivet är kul. Numera har man fastnat i träsket, framhjulsdrift och automat! Får väl skylla på den personliga mognadsprocessen eller nåt... Fast handbromsen går på bakhjulen, så helt nattsvart är det ju inte, he-he!
Brorsan hade faktiskt en Ascona B, guldmetallic. Den var också kul på vintern och på grus. Den höll han på att bränna upp när han monterade extraljus utan relä! Snacka om att det blev varmt i mittkonsollen! Strömbrytaren minst sagt glödde, men Hellorna brann, en stund!
Min allra första kärra (under lumpatiden) var just en Opel. En -62 års modell av Record Coupe. 6V elsystem, 3-växlad, framsoffa, fenor och bajsbrun i färgen! Vilken bil! Egentligen skulle man sparat den för det var rätt frisk f.ö. Den var sladdbenägen, t.o.m i rondeller, på torr asfalt. Egentligen ingen bil för en rookie bakom ratten. Herregud, vilka tider! Kul var det i alla fall!

/steen

Bilagor

• opel_record-1962.jpg
    opel_record-1962.jpg
    27.5 KB · Besök: 34
Tävling på go-kart bana?
Vi är ett litet gäng i Borlänge som kör räser på måndagar. I höstas körde vi ett race på Amsbergs gokart-bana. Vi körde gemensam start och 25min plus ett varv om jag minns rätt. Den som blev varvad fick kliva av.

Jag var lite tveksam innan hur det skulle gå. Var lite orolig att kurvorna skulle upplevas som exremt tighta och det bara skulle kännas konstigt att cykla runt där. Jag kunde inte haft mer fel!

Det var hur kul som helst. Efter ett tag när man kom in i det så kunde man hålla en jämn rytm och riktigt hög fart i kurvorna. Medelhastigheten blev ca 37km/h för mig några km/h till för de snabbaste, tillräckligt för att ge skön fartkänsla.

Jag hade ideer om att sätta slicks på MTBn innan men valde att köra racer, det visade sig vara rätt. Jag körde på samma växel hela varvet och använde bara bromsarna mycket lätt inför en kurva. Även om man inte bromsar inför kurvorna så tappar man ju en del fart genom kurvan men inte så mycket att man behöver växla ner. Det som är begränsande för kurvhastigheten är mod, teknik och det faktum att långa vevar slår i backen om man börjar trampa för tidigt.

Kul och bra träning, både teknik och fart. Det blir garanterat fler gånger i år.
bild009.JPG ht=300

Här är jag som borrar i sistaklungan.
/Fredrik

Tävling på go-kart bana?
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> (Massa ord)
>
> Problemet med Majornas bana är väl golvet, det
> är helt enkelt för halt. Målat betonggolv, man
> sladdar ju runt med cartarna också, nära nog
> inga G-krafter i svängarna då.

Jo, det är rätt halt. Golvet funkar till en viss gräns, sedan släpper det hejdlöst.

> Go-kartbanan i Säve har ren asfalt, eller hade
> åtminstone sist jag var där för några år
> sedan. Där kan man pressa hårt i svängarna med
> en racer också. :-) http://www.hyrkart.com/
>
> /Leo

Jag har ett gammalt löfte från dom att komma och provköra inför eventuell hyra, också. Det låter som ett bättre alternativ, fast Majorna låg så nära och bra till mig...

(:-{)

Intresserad? Fast vi kanske skall starta en Göteborgs-tråd för det?

Tävling på go-kart bana?
Steen, vilken underbar beskrivning

"Min allra första kärra (under lumpatiden) var just en Opel. En -62 års modell av Record Coupe. 6V elsystem, 3-växlad, framsoffa, fenor och bajsbrun i färgen! Vilken bil! Egentligen skulle man sparat den för det var rätt frisk f.ö. Den var sladdbenägen, t.o.m i rondeller, på torr asfalt. Egentligen ingen bil för en rookie bakom ratten. Herregud, vilka tider! Kul var det i alla fall!"

Jag har haft en sån själv, första egna bilen, ja jösses vilken bil. Den dansade en vinter och slutade i diket efter en dyngsladd, i en innerkurva! Den var rätt rutten så en kompis fick ta den. Han var traktormek. De hade som sport att tömma motorer på olja och kylarvätska och sen ge järnet, en tegelsten på gaspedalen. Men denna, jag har för mig att det var en 1600, ville inte säcka ihop så de slog in ventilkåpan. Då lessnade den.

Lite OT kanske men jag blev så nostalgisk.

Tävling på go-kart bana?
Senast redigerad av en moderator:
Tävling på go-kart bana?
Nån i Vueltaorganisationen som sitter å läser på happy?

Klippt från velo.se

"Spanien runt startar i Holland 2009
1 Feb, 2007 Spanien runt 2009 startar på motorbanan Assen i Holland, i provinsen Drenthe, enligt uppgifter från organisatörerna av den spanska stortävlingen såväl som de holländska arrangörerna.

Provinsen Drenthe förklarade sina intentioner av att vilja arrangeras starten av 2009 års i augusti förra året med motorbanan Assen som plats för spektaklet. Assen är känt som motorcyklingens Mekka och meningen är att köra etappen runt banan med mål på densamme.

Det här är första gången som Spanien Runt startar utanför Spanien och i Holland, en erfarenhet som dock de andra stora etapploppen redan har använt sig av"

Tävling på go-kart bana?
Nu är allt klart!

Den 25:e april 19.00 går första starten på Kalmar motorcentrum i Skogstorp.

Mer information finns på klubbens hemsida: www.kfumck.se

/Pär

Tillbaka
Topp