[Tävling] Sömnlös i Rudan 2005

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Shit asså, nu när folk har skrivit upp en som
> "nästan elit"

Det är bara för att du är "nästan elit" ;)

Ja Bigmollo på nästa Långlopp är du topphundra.Fresten på Fmt blir du det.
Långa Lugnet kan bli svårt att bli det=).
Ta rygg på Frischi bara.
Tebax till SiR nu

Enda sättet att vinna tid i SiR är att köra riktigt fort i början. För hur man än kör sen så tappar man tempo allteftersom och då är det omöjligt att köra in nån tid. Jag ångrar jättemycket att jag ifjol inte körde mycket fortare de första 5 varven när jag fortfarande hade sprutt i benen. Andra jag talat har sagt samma sak. Detta är vedertagna fakta i USA där det körts 24 timmars lopp sen järnåldern. Alltså är det viktigt att köra nästan max i början! Kör man i lag dessutom är det inget snack, då får man ju vila hur mycket som helst. Då är det järnet som gäller hela tiden!

Exakt. Jag förstår inte folk som kör i lag som håller igen. Visst, det kan kännas ovant att vara på helspänn ett dygn i sträck, men det är ju lite av spänningen med det här tävlingsformatet.
Sen vill jag bara säga att vila är överbetonat. Att lägga sig och sova mellan varven när man kör i lag innebär bara att man är segare när det är dags att cykla igen. Det är bättre att hålla sig vaken, och vill man vila tar man det mellan 02:00-05:00 då man behöver det som mest.
SuperApe skrev:
> Enda sättet att vinna tid i SiR är att köra
> riktigt fort i början. För hur man än kör sen så
> tappar man tempo allteftersom och då är det
> omöjligt att köra in nån tid... ...Kör
> man i lag dessutom är det inget snack, då får man
> ju vila hur mycket som helst. Då är det järnet som
> gäller hela tiden!
>
> --------------------------------------------------
> -------------------
> If you tolerate the Siba-cykel, then your children
> will be next.

Fredde75 skrev:
> Kommer det bli en film det här året oxå??
>

Näe. Tyvärr inte. I år lägger vi krutet på att finnas med i rikstäckande tidningar, TV och radio i stället. Känns som om det kan ge hela sporten ett bättre utgångsläge.

Kan vi hoppas på uppehåll nästa helg? Dagens 9 dagarsprognos från Pravda:
tabell0722.gif

Kaijan skrev:
> Finns det ett servicetält i år åxå?
>

Japp. Pedalogerna och Järfälla CK ser till att servicen fungerar. Det kommer även finnas lite reservdelar till försäljning som däck, slang, handskar och så vidare.

Å, bara några dagar kvar och ångesten börjar trycka på... vad ska jag äta, ska jag hinna få nån sömn osv. Dock har jag kommit fram till att det bästa vore om det blir rejält skitväder...jag menar ska det vara en utmaning så ska man ju inte bara vara trött! Man ska ju vara lerig, blöt och kall också!

Fråga 1: Även om man köper matbiljett så behöver man mer mat. Konstant. Vad är tipset från er rutinerade rävar? "Riktig" mat eller powerbars?

Fråga 2: Lång tid i cykelbyxor, och allra helst i regn och lera ger ju upphov till vissa frskiftningar på skinkorna. När det väl inträffat kan man ju använda babysalva (Inotyol) men kan man göra nåt preventivt?

Fråga 3: Finns det slang för avspolning av hojen under pågående lopp?

/Jonas, aspirerande xc-svetto

JLarsson skrev:
> Fråga 1: Även om man köper matbiljett så behöver
> man mer mat. Konstant. Vad är tipset från er
> rutinerade rävar? "Riktig" mat eller powerbars?
>
Det viktigaste är att ha lite olika mat. Förra året hade vi en STOOOOR bunke med pastasallad + mackor + gels. Damn vad trött man var på den där j*vla pastasalladen. Jag hade gett rätt mycket för en fet hamburgare mitt i natten...

> Fråga 2: Lång tid i cykelbyxor, och allra helst i
> regn och lera ger ju upphov till vissa
> frskiftningar på skinkorna. När det väl inträffat
> kan man ju använda babysalva (Inotyol) men kan man
> göra nåt preventivt?

Många par cykelbrallor så att du kan byta ofta när de är för blöta och leriga.
Det skador nog inte att smörja in rumpan med valfritt smörjmedel innan. Jag gillar babyolja...

>
> Fråga 3: Finns det slang för avspolning av hojen
> under pågående lopp?
>

Ja

JLarsson skrev:
Fråga 3: Finns det slang för avspolning av hojen under pågående lopp?

Ja det kommer att finnas cykeltvätt under hela racet så det är bara att spola av.

Dem övriga frågorna överlåter jag till expertisen att svara på ;-)

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
1. Riktig mat är bara besvärligt att tillgodogöra sig. Satsa på glukos/salindropp i stället.
2. Preventivmedel för röven? Okeido ska visst vara lite krafigare gummi, i allafall är det vad mina polare som gillar den sorten säger..
3. Vattenslang fanns förra året, Mattias fick visst skyffla bort en hel rullstensås med lera.

Markus F skrev:
> 2. Preventivmedel för röven? Okeido ska visst vara
> lite krafigare gummi, i allafall är det vad mina
> polare som gillar den sorten säger..

Hmmm..man kanske kan kapa bort lite vikt genom att skippa sadeln i samma manöver. Den väger ju ändå 200g.

I skavsårspreventivt syfte finns det inte mycket som klår den här: <http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=358&artnr=assos002&limit=000&extra=000&avd=4&varumarke=000&btg=0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=>.

IMHO, förstås.

Markus F skrev:
> 3. Vattenslang fanns förra året, Mattias fick
> visst skyffla bort en hel rullstensås med lera.
Nu finns det ju ingen lera i Rullstensåsarna...

Finns det en ambulans startklar stående och väntar???
Kanske kan behövas med tanke på vad som hände förra veckan jag körde banan, lär ju inte bli färre galna omkullkörningar när mörkret faller på.

Bra läkkött, mycket bättre!!!
Ibland undrar jag om jag njuter av att slå mig, eller om det bara är så att jag har svårt med motoriken.
Foten är i alla fall inget hinder för att starta på lördag!!!!

Furirpipis skrev.
Finns det en ambulans startklar stående och väntar???
Kanske kan behövas med tanke på vad som hände förra veckan jag körde banan, lär ju inte bli färre galna omkullkörningar när mörkret faller på.

Nej ingen ambulans standby, men det finns sjukvårdskunnigt folk på plats och närmaste akut är bara några minuter bort så det är lungt.

Men när mörkret faller har du ju kört så många varv att du har lärt dig var farligheterna är och hur du bäst undviker dem, så då borde ju risken vara mindre!

Bosse

Lonewolf skrev:
> Nej ingen ambulans standby, men det finns
> sjukvårdskunnigt folk på plats och närmaste akut
> är bara några minuter bort så det är lungt.

Inte bara det, utan till och med sjuksköterska :)
Sedan finns det flera fältsjukvårdsutbildade på plats med.

[nu kommer alla sexistiska skämt rasa in, det är lugnt för jag har förvarnat dom]

Bra att du fyllde på Mattias för jag var lite osäker på just det där med sjuksyrran vilket är bra att ha även om vi hoppas att dem blir sysslolösa hela tiden ;-)

Bosse

Nu har det vräkt ner i centrala stockholm en lång stund. Alltså inte det typiska sommarregnet av strilande typ, utan mer dånande monsun. Gatan utanför (hamngatan) är som en vårflod :( Hur ser det ut söder om stan, haninge till exempel?

Enligt uppgift från tävlingsledningen för fem minuter sedan så var det monsunregn i natt, och just nu så är himlen kolsvart över Rudan. Tag med flytväst.

Angående belysning: Räkna med att lyse behövs i sex timmar. (påbjudet från 21:30 typ, och nödvändigt från 22:00. Sen vid 03:30 funkar det nog att släcka om vädret vill.)

Ni om gillar heta medelhavsvärme med torka och eldningsförbud i ena stunden, och ösregn flera dar irad med översvämningar till följd: förstätt att köra bil, åk rulltrappor, ta hissen, stäng inte av tv:n, köp bara varor från andra sidan jordklotet. Åk framförallt inte cykel eller spårburet, eller gå absolut inte i trappor och köp inte varor som är närproducerade.

Bruse, läs ditt inlägg en gång till. Fråga sedan dig själv om det inte är dags att sluta röka crack. Jag fattade ingenting.
/Johan

Bruse, jag vill inte på något vis ta udden av din klimatpessimism, inte heller säger jag emot dig i din analys av hur man kan göra föra att leva mer miljövänligt.

Men vecka 29-30 är dom regnsäkraste på hela sommaren. Att det åskar och ösregnar just nu är faktiskt fullständigt normalt ;-)

Vad Bruse menar är att om man ska tänka på miljön så ska man cykla eller åka något på spår, men det där på spår måste väl orsaka samma energi som allt annat eldrivet eller?? Tror jag iaf, men det lät lite crackpåverkat ja...

Johan A skrev:
> Vad Bruse menar är att om man ska tänka på miljön
> så ska man cykla eller åka något på spår, men det
> där på spår måste väl orsaka samma energi som allt
> annat eldrivet eller?? Tror jag iaf, men det lät
> lite crackpåverkat ja...

Iofs, men spårfordon kan drivas av förnyelsebar energi, vilket inte vägburna fordon gör. Dessutom behövs mindre än en fjärdedel så mycket energi att transportera en person per spår, mot per gummihjul.

sir är på lördag. Nu är det tisdag! Det hinner passera många fronter liksom soldagar innan det är dags. prognoserna så här långt i förväg är inte värda ett pink! Så take a chill pill dudes!

Jag tycker egentligen att det är ganska trevligt med extremt väder så länge det inte blir så extremt att källaren översvämmas och träden välter över hustaket. Jag älskar t.ex. när det åskar riktigt ordentligt. Sverige har ändå ganska mesigt väder på stora hela så jag välkomnar lite mer spännande väder :)

Sen om det är växhuseffekten, någon naturlig klimatförändring, eller egentligen bara slumpmässiga händelser som orsakar det extrema vädret lämnar jag åt klimatforskarna.

Hur som helst passerade monsunen här i Tyresö alldeles nyss. Världens sprutregn. Blev stora pölar på gräsmattan som annars likt en tvättsvamp brukar absorbera allt. Jag tippar på att ni får det riktigt kletigt och smetigt till SiR. Jag har eventuellt en annan sak på gång i helgen, men annars är jag bra sugen på att komma och kolla. Verkar vara en rolig tillställning att titta på iaf. Och all respekt till er som deltar. Tar nog ett par år innan det är nån mening att jag ställer upp. Och då får jag ligga i ordentligt :)

Kaijan skrev:
> Ni ska va glada att det inte är som 03.
> Då avgjordes tävlingen i slutet av September med
> hällregn.
>

Kaijan, du har glömt hagelstormen och snön precis när mörkret föll. Eller har du förträngt det?

Snön borde vi slippa i år :)

Tillbaka
Topp