[Tävling] Sömnlös i Rudan 2005

Synd Malin, två frakturer var var värre än vad alla kunde ana. Hoppas det läker snart så du snart är ute i skogen igen!

Nu har jag lyckas sova nåra timmar, går inte att sova hur länge som helst. Tack alla å allt, ingen nämn ingen glömd, jo, vädret. Alla har bidragit på sitt sätt. Markus för en kopp espresso, å andra som bara är sociala och med humöret i topp, oavsett lera och skador!

Senast redigerad av en moderator:
Blir grumt imponerad av vilket psyke de flesta deltagarna har, själv kunde jag inte motivera mig att fortsätta på söndagsnatten när ryggen värkte och regnet bara fortsatte. Hur Singular kunde fortsätta med sin rygg och utan växlar är obegripligt.

Tack till svoklockan, AndersB och sportchef Markus med diverse lag för sällskap och tältvärme. Och till Tess och Mattias för bra arr.

/Erik - som börjat ladda för SIR2006

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> uäh, nyduschad å pizza å öl i maggen!
>
> Andra stred om första platser. Vi (Var är Mat- och
> Sovklockan) stred om nästsista platsen i 4-manna.
> Trots att vi tog 4 timmars nattledigt och la av
> klockan 13, så fick ett bimbolag kämpa hårt in i
> det sista för att komma förbi oss uppåt i
> resultatlistan, så vi kunde trilla ned ett pinnhål
> till nästsista. "Bara inte vi kommer sist" sa vi
> innan. Men det var brudarna värda, de kämpa och
> slet för att får ett enda varv mer än oss!
>
> --------------------------------------------------
>
> Var är Mat- och Sovklockan?
> av bruse + spindelbenen + fredde75 + lundatok =
> Snyggast på SiR '05
>
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Tack för det bruce, men vi körde faktiskt TVÅ varv mer än er!!!!
Mitt sista varv var bara för att jag hade sååå mycket energi kvar...
/Lisa

Malina: Aj! Tyckte du var tapper trots skadan.

Organisationen var fantastisk, tänk att jag aldrig hörde Mattias låta irriterad en enda gång (nja, kanske en gång) då han ville få bort folk ut tidtagningsområdet för femtitelfte gången, eller inte cykla där, eller blända av pannlampan :) Alla i gula västar gjorde ett kanonjobb!

Regnet hör till tydligen. Antar att det inte skulle funka om det vore torrt hela dygnet...

Nu väntar vi bara på BILDER! Särskilt den nattbild som nån tog på mig på spången över trädet, mitt i natten. Tack för den blixten, pucko;)

/Jonas

Lite erfarenheter från mitt första långlopp

Det här var skoj! När kör vi igen? Nu när man stapplar omkring som en skadeskjuten kråka kanske det är dags att plita ner lite av erfarenheterna från loppet. Omdömen om loppet och andras prestationer kommenterar jag inte här.

Jag har säkert glömt en massa, men detta var vad jag omedelbart kom att tänka på....

Mat
Det största problemet är att äta. Om min Polar räknar rätt så brände jag i runda slängar 11000 kalorier på 24 timmar. Jag hade lagat mat som jag tänkte trycka i mig, men det tog emot så in i vassen. De rutinerade rävarna satsade på soppor av olika slag, vilket jag också kommer att göra nästa år.
Jag kommer inte heller att äta sex pannkakor precis innan jag ska ut och köra :)
Drack sportdryck varannat varv och vatten varannat. Ett par gel i slutskedet fick fart på trötta ben.

Cykeln
Som nån sa när jag rullade cykeln från varvningsområdet till tältet: "Det där låter dyrt". Det skrapade och kved. Hojen får mycket pisk när det är så jäkla lerigt, särskilt drivlinan och bromsarna. Jag spolade av cykeln efter varje pass och smorde kedja och växlar. Enda tekniska haveriet var i vanlig ordning ett kedjebrott som ledde till att jag fick springa resten av varvet :( Mental note: Ha med extra kedjelås som är kompatibla med den kedja du just nu har på.

Fysisk status
Efter att ha kört Vätternrundan så visste jag att man har perioder då det går tungt, och så var det extra mycket under 24-timmarsloppet. En annan sak var att man kunde känna sig helt sänkt, gå ut och köra ett varv som visade sig vara ett av de snabbaste man gjort... Efter natten började den fysiska utmattningen göra sig påmind. Jag vet inte om det beror på för lite energi, men jag kunde inte få upp pulsen. I början av loppet låg jag långa stunder på drygt 90% av HRmax, på morgonen kom jag knappt upp i 80% i mördarbacken. Jag måste träna *mycket* mer uthållighet på MTB till nästa år, dels för "vanliga" långlopp och dels för SIR. Så det lär bli en del XC-Svetto-rides framöver.

Humöret
På topp hela tiden. Hade jag däremot dragit ut och lagt ett par varv när det regnade som värst efter midnatt så hade nog min motivation försvunnit helt. På natten var det som ett tv-spel när man körde med pannlampa i regnet.... Starship Enterprise går över i Warp typ. Och grynigen var episk - på ett halvt varv gick det från mörker till nästan dagsljus, och sjön låg spegelblank.

Ground crew
Att ha assistans kan man ju debattera, är det så att en del av endurance också innefattar att laga mat, tvätta cykeln, lägga fram kläder mm mm? Eller kan man överlåta detta på supportpersonal? För mig är det ganska enkelt: Ska man köra så mycket som möjligt så är det helt imperativt med hjälp. Man är *inte* den vassaste kniven i lådan vid fyra på morgonen, och man tar en hel det konstiga beslut. Nän måste berätta för en vad man ska göra, nån måste tvångsmata en med lämplig mat, nån måste kommendera en till tältet för en lur.

Taktik (om man vill försöka placera sig bra)
Med lite mer planering så hade vi kanske kunnat göra det lite bättre. Analysera olika potentiella scenarier i förväg - när det återstår en timma av loppet så funkar inte hjärnan. Alternativt: Anlita en chefsstrateg som tar taktiska beslut.

Här är några av de bilder som min tjej tog de sista självande timmarna.

Jag kommer in efter mitt näst sista varv. (tror jag) Här börjar det kännas i benen..
pbpic556475.jpg

Jonas drar iväg. Per funderar på nånting. Jag är bara tom.
pbpic556474.jpg

Här står jag och mumsar på en Maktkaka inför sista varvet. Mytis gömmer sig bakom Rickard som bara åt.. ;o)
pbpic556476.jpg

Här slarvar vi bort en chans till 1:a platsen. Strategin blev lidande efter ett dygns cykling.
pbpic556477.jpg

Så här kommer jag se ut om 10 år...
pbpic556478.jpg

De värdiga vinnarna AJ/PJ högst upp och min svettobroder Jonas på andraplats. På tredje plats Transpirera mera (HenrikM från Happy).
pbpic556479.jpg

Två timmar efter målgång bestämde jag mig för att köra igen nästa år...

/Johan

Ifall någon missat:
bigmollo i mördarbacken:

42ebe14c4997e.jpg

oxr och bigmollo på 2:a varvet:

42ebe2a115189.jpg

Kaijan får käk:

42ebe369d9318.jpg

JLarsson bytar av bigmollo:

42ebe405270cb.jpg

mytis, MarkusF, okänd och Kaijan i tältet:

42ebe630755f5.jpg

Sorry, jag har inget bredband och gammal dator så jag orkar ej lägga upp fler bilder... :o/

//Skogling

Så var man hemma och någorlunda vaken efter en av dem roligaste helger jag varit med om trots att jag inte körde en meter i själva tävlingen (var en av dem i gula västar) så kan jag säga att jag är helt slut mentalt och ganska nergådd fysiskt efter att ha varit igång drygt sextio (60) timmar från att jag lämnade hemma tills jag var hemma i Uppsala igen och fått ihop dryga fyra timmars vila (vaken men i horisontalläge=muskelvila) under dessa, men det var det värt ;-)

Måste bara ge en STOR eloge till alla som ställde upp och kämpade, för mig är ni alla hjältar och om jag kunde ordna det så skulle ni få tapperhetsmedalj allihopa, trots risigt väder, trötthet och smärta så var det inga sura miner eller arga ord utan en helt fantastisk stämning från alla håll ;-)

Som Mattias sa tidigare i tråden så ska vi bara hämta andan så börjar vi jobba på SiR 2006 som vi ska göra allt för att den ska bli ännu bättre än årets, hoppas att ni alla kommer tillbaka och att många som inte kört ännu hänger på för ni ser ju hur kul vi har det, det får ni bara inte missa ;-)

Stort tack till alla ingen nämd ingen glömd, och så ses vi nästa år igen!?

När funktionärskollegan Eva och jag stod och väntade på hämtning ca kl 22.30 (vi var dem som Mattias sa var kvar länge på kvällen) så kan jag säga att det var en enorm skillnad mot hur det varit under SiR, helt tomt och inte ett ljud, kändes lite vemodigt för det talade om att nu vardet över för i år och vi måste vänta ett helt år innan vi får känna den underbara atmosfären där igen.

Bosse, trött men lycklig ;-)

Godmorgon, nu har jag klivit upp efter 15 timmars sömn. Kroppen känns jättefin, not!

Det var väl roligt det där :-)

Tack XC-Svettosarna för en fin kamp ända in i kaklet.
Men hade min kropp inte "matstrejkat" hade det inte behövt blivit så spännande ;-)
Nu fick ju PJ köra själv de sista 6 timmarna pga att jag låg i tältet och rävade.

Återkommer med fler intryck, när kroppen "vaknat".

/Anders

Ah, men fy attans otur!

Hoppas det läker fort och rätt!

Krya på dig.

/Jerry

Malina skrev:
> Tillbaka från akuten nu.
>
> Fraktur och brott på två ställen i handen.
>
> Gipsad av en skoningslös och hårdhänt syster.
>
> Fan fan fan. Nu.. sova. Godnatt.
>

Kände som om jag var 80 år när jag skulle kliva ur sängen i morse.
Alla skrapsår på benen värkte och musklerna var stela. Men det var väldigt roligt, alla 24 timmarna!!

Jag måste ge en eloge till alla som orkade ta sig tid att ge uppmuntringar utmed banan hela dygnet runt!
Har nog inte varit med på någon tävling där man pratat med varandra under varvet så mycket som denna! Jätte kul!!

Jag vill även ge en eloge till alla som varit delaktiga i arrangemanget!!!
Kul med dogtag som medalj!

Nu måste jag fixa en ny sadelstolpe och nya barends innan jag kan ut o cykla igen.

Edit: Tack alla som fotat och länkar till bilderna!! Det uppskattas att få se resultatet och inte bara veta ATT man blivit fotad.

Jag skulle vilja gratulera:
Mattias och Tess med supportpersonal för ett utomordentligt arbete!
Alla vinnare.
AJ/PJ & Bigmollo/Jlarsson för den fantastiska duellen.
Mattias Lundqvist och Sara Danielsson som vann lotteripriser fast dom är sponsrade, enormt garv!!
Bimbobikers som enligt mig verkligen förtjänade att piska oss på tredjeplatsen från slutet, ni kämpade mer och bättre, hatten av för det!!
Banan som var härligt lerig!
Alla som körde soloklassen, oxr såg ut som ett spöke med all lera runt ögonen!

Vad sägs om en fyra, fem varv runt banan om någon/några veckor för att sen avsluta med en grillning på gräsmattan??

Johan A skrev:
>
> Vad sägs om en fyra, fem varv runt banan om
> någon/några veckor för att sen avsluta med en
> grillning på gräsmattan??
>

Det låter toppen. På nåt sjukt sätt så längtar man tillbaka... Bra bilder på din sida Johan!
/J

bigmollo skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Vad sägs om en fyra, fem varv runt banan om
> > någon/några veckor för att sen avsluta med
> en
> > grillning på gräsmattan??
> >
>
> Det låter toppen. På nåt sjukt sätt så längtar man
> tillbaka... Bra bilder på din sida Johan!

När man kommer ut på gräset nånstans vid frisbeegolfbanan så såg det ut att ligga nån slags gigantisk grill där? Nån som vet var jag menar? Är det en grill, eller en UFO-landningsplats?

Öijer skrev:
> Nästa år, då jävlar..

Du höll ett helt rubbat tempo innan du la av! Helt rubbat. :)
/Johan

Öijer skrev:
> Haha.
> Jag kommer köra minst lika fort nästa år. Men då i
> 24 timmar. ;)
>
>

Lycka till nästa år Öijer.
Jag kommer köra mycket långsammare.. ;O)

/J

Öijer skrev:
> Haha.
> Jag kommer köra minst lika fort nästa år. Men då i
> 24 timmar. ;)
>
>

Lycka till;)
men du höll ju ut längre än vad Danne Eriksson gjorde förra året

Okej okej..
Viss mattning av tempo är väl att räkna med. :)
Men jag har inga planer på att köra långsammare dom första 7½ timmarna iaf. :)

Det är väl bara att stämma in i hyllningskören till arrangörer och medtävlare. Tack för ett skoj arrangemang.

Också ett stort tack till sportdirektören, Markus F, som tog hand om sitt eget lag och oss andra i tältet. Tack för soppan mitt i natten.

Kul att träffa några av de mest aktiva Happy-skribenterna. Big Mollo var en kul prick som drog upp ett hiskeligt tempo på mitt första varv. Självklart hängde jag på för att lära mig banan av en inföding. Tack för visningen.

Fantastiskt att hoppa in i ett lag med kort varsel och ändå få en lagkänsla. Tack till Singular och McOla i SheSellsSeaShells.

Och förlåt Kaijan för mina psykningar. Kände mig lite skyldig när du väggade på söndagsförmiddagen...

Vädergudarna ska ha en spark i arslet. Inget tack från mig!

Jordfräs, dina psykningar sved:-) Det är självklart ditt fel att Kaijan väggade, men jag kan inte gärna skälla på dig eftersom jag adopterade team SSSS och du bara gjorde din plikt mot laget.

Tack Mattias, Tess, Bosse, Eva och alla andra funktionärer, ni gjorde en toppen insats.

Detta var första gången för mig i SIR och det blir väl minst en till nu när man fick en fribiljett!

IMG_4813.jpg

Foto: Stefan Ljungstedt/mtb-bilder.se

/Erik

Gulle er! Jag är vid gott mod och kommer vara tillbaka i skogen fortare än kvickt!
Hade ett super roligt dygn iallafall och ser redan fram emot nästa års tävling.

Tack till Mattias och Tess för bra arrangemang och till alla som var där för fin stämning.

//Malin

OK Bruse. Du ÄR verkligen från en annan planet. Det förklarar en hel del. Förlåt om jag varit taskig, jag lovar att förklara jordingars seder och bruk för dig, jag antar att det är svårt när man kommer från planeten Kaktus.

Markus F skrev:
> OK Bruse. Du ÄR verkligen från en annan planet.
> Det förklarar en hel del. Förlåt om jag varit
> taskig, jag lovar att förklara jordingars seder
> och bruk för dig, jag antar att det är svårt när
> man kommer från planeten Kaktus.

Tack, skönt å veta att det finns vänner som kommer med goda råd å espresso.

Måste ge en stor applåd till Mera Lera singlespeed som körde in på 3:e plats i 4-manna.
Minst 2 av dem körde helstelt! Och utan växlar.
Lär väl inte va så svårt att veta vilka som kommer vinna SSSM05 i år

Markus F skrev:
> Jordfräs, dina psykningar sved:-) Det är
> självklart ditt fel att Kaijan väggade, men jag
> kan inte gärna skälla på dig eftersom jag
> adopterade team SSSS och du bara gjorde din plikt
> mot laget.
>
> -No, it´s not for holiday. It is the manmachine.
> It´s me, the manmachine on the bicycle. Holidays
> are an alienation, a consumption concept. To relax
> ourselves, we ride the bicycle, it´s enough. We
> are liberated from holidays.
> Ralph Hütter.

Vad tror du Lance hade sagt till Johan om Janne ,Alexander, Andreas och Guiseppe hade bott på samma hotell.

Jag vet inte vad Lance skulle ha sagt, men jag vet vad Johan Bruyneel hade svarat:

"Lance, when this tour ends your´e a legend. Legends wont pay my bills next year."
Kaijan skrev:

>
> Vad tror du Lance hade sagt till Johan om Janne
> ,Alexander, Andreas och Guiseppe hade bott på
> samma hotell.
>

Ja, nu var man hemma, två nätter på en soffa, en natt i tält och över tolv timmar i bil senare. För att inte tala om några varv i skogen.

Tacktalet verkar obligatoriskt och jag vill ju ogärna vara sämre än ni andra så jag vill tacka alla som hade något som helst med arrangemanget av SiR2005 att göra. Otroligt att ni orkar serva skitiga cyklister i mer än 24 timmar!

Tack alla för glada miner, verktygslån, gliringar :P, Anders B och Ego som körde solo utan langare, och sist men inte minst Nödbromsarna som vi kämpade mot från 22 fram tills 13 då ingen i vårt lag orkade ut ett varv till!

Jonas, kommer ni söderut så guidar jag i Genarp, men inte i ditt och bigmollos svettotempo! ;)

Edit: syftningar och snyftningar

Kaijan skrev:
--------------------
Måste ge en stor applåd till Mera Lera singlespeed som körde in på 3:e plats i 4-manna.
Minst 2 av dem körde helstelt! Och utan växlar.
Lär väl inte va så svårt att veta vilka som kommer vinna SSSM05 i år
--------------------

Stort tack för den värmande applåden :)
Rudanbanan var både skitkul och skitig & kul. Det passade våra "utväxlingstörda" singlespeedhojjar rätt så bra.

Nu när vi har tagit oss igenom SiR, så ska vi samla kraften på att arrangera ett trevligt SSSM05.
Det kommer att gå av stapeln i Linköping lördagen den 17/9. Vi utlovar en åktid som betydligt kortare än 24 timmar ;)

Mer info om SSSM05 kommer inom kort på Happy och Mera Lera hemsan: http://www.meraleramtb.com/

PÄLLÄ.S

Tillbaka
Topp