Tävlingsdebut - Bockstensturen

Rudestroem

Ny medlem
Gör min debut här på forumet efter mest ha slöläst lite...

Stod och var sjukvårdare på Kattegattstouren före valborg. Väl där bland alla tajta brallor, spejsade hojar och spd-dojjor kom jag ju att tänka på mtb:en hemma. Då började jag skissa i mitt huvud på att det för en gångs skull kunde vara lite småkul att köra motionsklassen i Bockstensturen.

Så, erfarna människor, vad ska man tänka på om man nu aldrig kört Bockstensturen innan? Finns det något speciellt som är värt att ha i tankarna?

Träna, träna, träna och så lite mer träning...

Dras inte med i toktempot i starten om du är osäker på formen. Tänk på att stöket och backarna kommer först efter ett par mil. Bockstensturen är låååång så ta inte ut dig i förtid.

Njut av den underbara bokskogen och ha skoj!

Som sagt; Ta det lugnt och undvik mjölksyra. Det är en plåga att cykla de sista milen med stumma ben. Det är lättast att samla på sig mjölksyra i uppförsbackar.

Lycka till!

Se till att du har haft några pass på cykeln som är så långa som du tror att det kommer ta dig att cykla BST.

Annars, vad är din ambition med tävlingen?

Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
> Se till att du har haft några pass på cykeln som
> är så långa som du tror att det kommer ta dig
> att cykla BST.
>
> Annars, vad är din ambition med tävlingen?

Ambitionsnivån ligger nånstans vid "genomföra loppet".. absolut inte mer avancerat än så.

Kör massa mjölksyra/högpulssomfan-korta pass och några långa-lugna pass. Och va inte rädd för att ta i, då vet du ju inte hur bra du är =)

Förövrigt så är det inte mjölksyran som dödar dig på ett långlopp, det är vätske- och energibristen som man lätt kan skaffa sig om man fuskar under loppet. 1l vätska i timmen är en bra måttstock sen en bar 1½-2 efter start och en till efter 1timme. Mot absoluta slutet är det massa snabba kolhydrater (finns många bra energi-gels) som gäller, om du blir trött eller vill piggna till...

Mosa på! =)

kolla deras hemsida. där finns det en träningsdagbok för dom som inte kört innan. den verkade bra tycker jag det verkade som

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp