tävlingsklass?

tävlingsklass?
Är det H Sport som gäller för nybörjare under 30, eller kan man köra seniorklass
för att få lite längre bana?
Känns som att jag vill cykla lite längre än drygt 8 km

Vilken klass av dessa är roligast, har flest deltagare etc. Vad rekomenderar du?

Hittar inget ang. detta inför Ymerracet som jag tänkte prova på

//gustav

tävlingsklass?
Sport går oxå bra att cykla även om man har elitlicens.

Men det brukar väl vara fler startande i seniorklassen? Skulle tro att den är lite roligare att cykla där isåfall. På dom tävlingar jag har varit på så hade inte varit många startande i H-sport...

tävlingsklass?
I västgötacupen är det väldigt många fler startande i Sport än i Senior. Prova du sport först och byt upp dig till Senior om de känns för slött. Båda är väldigt roliga klasser med rätt stor blandning.

tävlingsklass?
Jag har inte elitlicens. Har aldrig tävlat förut så jag skaffar engångslicens.
Det får bli H sport då, eftersom det verkar vara fler personer där just i västgötacupen
Det kanske räcker med drygt 8 km nu första gången som sagt

Tack för svaren!

/gustav

tävlingsklass?
Det är självklart att du börjar tävla i sportklass under ett år på LVG innan du börjar köra i senior.

Otroligt att man får starta i senior/elit på linjelopp utan tidigare erfarenhet av klungkörning.

tävlingsklass?
Att man inte får lösa engångslicens för annat än sportklass är vad jag vet nytt för i år på MTB. På långlopp kan man lösa engångslicens för elit om man vill.

tävlingsklass?
lill-stereon: Jag vet. Tänkte mest på Miss Lyckas kommentar om klunga och landsväg. Ang. just Ymerloppet så tycker jag att sportklassen var onödigt kort. Har motionsklassen försvunnit helt nuförtiden? Jag har inte kört tävlingslopp på 13 år men då fanns det både motionsklass och sportklass som kunde köras på engångslicens. Sportklassen brukade köra med juniorerna eller dameliten.

tävlingsklass?
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Att man inte får lösa engångslicens för annat
> än sportklass är vad jag vet nytt för i år på
> MTB. På långlopp kan man lösa engångslicens
> för elit om man vill.

nej, det är inte nytt för i år. men det gäller XC, inte långlopp. på långlopp kan man lösa engångslicens o köra tävlingsklass. men inte på XC race, o så har det varit länge, åtminstone vare det när ja körde sport-klassen på borlänge tour för en 2-4 år sen.

tävlingsklass?
aha, det visste jag faktiskt inte, trodde att det var nytt för i år. nu kör jag ju inte XC själv annat än något förnedrande lopp då och då, så min erfarenhet är ringa.

tävlingsklass?
Det är helt korrekt som någon skrivit att du kan bara köra sportklass med engångslicens på ett vanligt XC-race. Det gäller för övrigt på långlopp åxå men inte långlopp som ingår i Långloppscupen. Där kan du som någon påpekat köra i vilken tävlingsklass du vill (förutsatt att du fyller kraven - t.ex. har fyllt 30 för att köra H30 eller att du inte är över 49 om du vill köra elitklass). Skälet till denna frihet är en dispens som givits Långloppscupen men som alltså inte gäller generellt för långlopp.

En annan iaktagelse är egentligen två; Västgötacupen brukar ha många som kör Sportklass och inte i riktiga åldersklasser och samma cup har som ambition att något korta ner distanserna i framför allt sport- och ungdomsklasserna.

Dag Bränfeldt
tävlingsledare
Långa Billingeracet

tävlingsklass?
Fasen, då var allt jag sa fel. Om det inte hade varit en tråd om licenser hade väl Markus gett mig en utskällning vid det här laget...

Dag, råkar du veta den egentliga anledningen till dessa regler? Och i så fall varför denna anledning tydligen inte är så viktig eftersom Långloppscupen har fått dispens från den?

tävlingsklass?
Varför betalar man licens för att få köra mtb race överhuvudtaget? känns som 300spänn rätt ut i sjön, känns inte som att dom betalar ifall man slår sig ändå...

tävlingsklass?
man får inte köra tävlingsklass utan licens, det är nog den största anledningen till att många löser licens.

att det sedan "känns" som att "dom" inte betalar ut något på den försäkring som ingår är nog något du får arbeta vidare med på egen hand, det är inget en licensförsäkring kan råda bot på.

tävlingsklass?
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Fasen, då var allt jag sa fel. Om det inte hade
> varit en tråd om licenser hade väl Markus gett
> mig en utskällning vid det här laget...

Du sköt dig i foten så effektivt själv så det behövdes inte

tävlingsklass?
Vad är anledningen till tävlingslicens? Försäkring vet jag (även om den åtminstone förr var tämligen värdelös...). Vilka mervärden finns mer än att kunna stänga av cyklister som ställer upp i icke sanktionerade tävlingar?

Tillbaka
Topp