TCR 2024 - Transcontinental Race, no 10

Ett försök att se hur åkarna i täten ligger till genom att titta på hur länge sedan det var Gemperle var där resp. åkare nu är:

+3:30, Zeinab
+3:50, Di Felice
+4:10, Pulawski
+5:00, Bachmann
+5:00, Tschan
+5:00, Strasser

Noterar också att Zeinab strax norr om Lubljana valt en annan, sydligare, väg än Gemperle. Undrar om det blir så att deras rutter åter kommer att sammanstråla först när de börjar komma ner mot nästa parcour.
1721814976120.png

Tschan hade nyss ett stopp på ca 25 min och har nu en bit fram till Bachmann och Strasser som är hyggligt nära varandra. Moreau har närmat sig Tschan och är bara några km bakom.

Di Felice följer Zeinabs sydligare ruttval. Pulawski tror jag är på väg att ta det nordligare valet och följa Gemperle.

Något frågande inför Strassers val att ta en sväng in Struzevo. Ser i och för sig ut att vara ett rätt fint område, men är det verkligen idealiskt för snabb framfart?

1721820949020.png

1721821019680.png

Zeinab, Di Felice och Strasser har alltså hittills valt en sydligare rutt och Gemperle, Bachmann och troligen Pulawski en nordligare. Moreau är näste man till "vägskälet". Bör vara där om en halvtimme.

Strasser har klagat på sin Garmin (bla) och ser ovanligt plågad ut i sina filmsnuttar. Jag tror har mörkar och kommer visa var skåpet ska stå när han kommit ut i flackare terräng.

Om han har problem med sin Garmin borde det innebära navigeringsproblem, vilka väl snarast borde bli värre i plattare terräng där vägnätet ofta är mer finmaskigt än i bergig terräng?

Ser inte ut att vara något vidare flyt i navigeringen för Strasser om man jämför hans "ormande" med Zeinabs mer pang-på-rödbetan-navigering.
Visa bilaga 714275
Zeinabs val tveklöst snabbare men är spikrak helt utan väggren. Säkert typ 90-väg. Strassers alternativ betydligt mer cykelvänligt. Känns spontant att Strasser valt ett säkrare alternativ.

Hur räknas straffet för att cykla på förbjuden väg? Det brukar vara någon slags tidstillägg om cyklisten kommer på själv och rättar till och kör av nästa avfart eller nåt sånt. Är det dq om han fortsätter?

Kan det var så att Strasser noterade skylten om cykelförbud vid infarten på väg 211.

Visa bilaga 714277
Skum skylt. Den väg Strasser kom är alltså den som gör att man kommer i andra filen i bilden på den där påfarten. Och med skyltens placering och vinkling är den ganska långt ifrån idealiskt placerad när man står här och ska till att svänga för att komma upp på påfarten.
1721825026189.png

Dessutom hittar jag ingen skylt om cykelförbud på 211:an om man kommer norrifrån. Jag snabbtittade visserligen bara i streetviewen, så jag kan ha missat det. Om jag har rätt är det dock skumt.

Sen är det förstås helt rätt att att ändra rutten om man kommer till en väg som man inte får cykla på.

Zeinabs val tveklöst snabbare men är spikrak helt utan väggren. Säkert typ 90-väg. Strassers alternativ betydligt mer cykelvänligt. Känns spontant att Strasser valt ett säkrare alternativ.
Han var dock vid påfarten ut på den stora vägen, stället där @RobSlob noterade att det finns en cykelförbdsskylt. Så, min gissning är att hans plan var att cykla väg 211, men av någon anledning ångrade sig och valde att ta vägen längs norra/östra sidan av Sava en bit till. Om det var skylten, att vägen såg farlig ut eller något annat står väl skrivet i stjärnorna.

Kommer de(n) sydliga och nordliga alternativen på väg att gå ihop före Zagreb? I så fall känns ju spontant det nordligare alternativet som det bättre. Genom att det verkar vara rätt jämnt kring vilken variant som väljs gissar jag att det inte är någon stor skillnad.
1721827876261.png

Prognos för övre delen av bergsvägen @desmo snart ska ge sig i kast med. Jag tolkar det som risk för någon lättare skur, men inget ihållande regn och inte tokigt kalt. Från Hochfilzen till där backen börjar på allvar är det knappt fem mil, men med en del utför inledningsvis. Ska man gissa att han kanske provianterar innan klättringen och att han då kan börja uppfarten vid kanske halv sju. Kommer att innebära att han knappast hinner ner på andra sidan innan det börjar bli mörkt.
1721829274259.png

Hur långt tillbaka ska Borsoni? Fortsätter mata på norrut stackaren.
Enligt inlägg #217 runt 27 mil!

Edit: Lite vild spekulation ger att det skulle kunna vara vid röda pilen (blå pilen är där han vände och gröna där han är nu).
1721831423044.png

Zoomar man in vid röda pilen ser det ut så här:
1721831464624.png

Ser ut som han varit inne där en stund alltså och 27 mil verkar vara i rätt storleksordning från där han vände.
1721831533278.png

Senast ändrad:
Menar du att gå upp de få meterna från vägen, som ju ingår i parcouren, upp till "kanten"?
Visa bilaga 714163

Från norra sidan lär det i alla fall vara ett idiotprojekt att ta sig upp med cykel om man beaktar höjdkurvorna på kartan. Gjorde en snabb inritning på kartan och leden som leder upp till passet tar 850 hm sista 2,6 km.
Visa bilaga 714164

Edit: Eller menar du att gå upp hit?
Visa bilaga 714170

D.v.s. rimligen gå denna stig:
Visa bilaga 714172

Ser i och för sig inte så svårgången ut, men 700 meters promenad och drygt 100 hm upp till passet och sedan ner igen har jag, så turistcyklist jag är, viss förståelse för att de inte gör under loppet.

Jag gör en halv pudel. Min poäng var mest att om någon (på skämt) tog sig över passet skulle de få njuta av den vackra vägen. Jag hade då tittat för slarvigt på kartan och missat att vägen upp till passet var obligatorisk. Mycket bra gjort av arrangören.

Däremot är jag nyfiken på om banan verkligen går upp så långt som dina bilder (Google maps från 2019?) visar. Åtminstone för två år sen var den delen avstängd pga ras. Bilar kunde inte köra in, men med cykel kunde man ta sig förbi bommen. Översta delen går som en cirkel och det framgår inte av kartan i inlägg 154. Det skulle kunna vara en skalfråga.

Ett roligt minne från kanten på din översta bilden är att första gången vi kom dit vågade vi inte gå fram till kanten pga de mycket kraftiga kastvindarna. Det är en avsats utan lutning, så ett snedsteg och man faller fritt ett par hundra meter. Vi kröp fram...

Jag gör en halv pudel. Min poäng var mest att om någon (på skämt) tog sig över passet skulle de få njuta av den vackra vägen. Jag hade då tittat för slarvigt på kartan och missat att vägen upp till passet var obligatorisk. Mycket bra gjort av arrangören.

Däremot är jag nyfiken på om banan verkligen går upp så långt som dina bilder (Google maps från 2019?) visar. Åtminstone för två år sen var den delen avstängd pga ras. Bilar kunde inte köra in, men med cykel kunde man ta sig förbi bommen. Översta delen går som en cirkel och det framgår inte av kartan i inlägg 154. Det skulle kunna vara en skalfråga.

Ett roligt minne från kanten på din översta bilden är att första gången vi kom dit vågade vi inte gå fram till kanten pga de mycket kraftiga kastvindarna. Det är en avsats utan lutning, så ett snedsteg och man faller fritt ett par hundra meter. Vi kröp fram...
Har tyvärr inte haft förmånen att få cykla upp dit och har inte varit där i övrigt. Däremot har jag varit väldigt sugen på det då det verkar vara en riktigt fin backe och med fina vyer där uppe.

Parcouren ser på kartan ut så här så det verkar som att de ska ta sig runt där uppe. Om det är p.g.a. att de fixat vägen eller om de kan ta sig förbi med cyklar låter jag vara osagt.
1721833584763.png

Har tyvärr inte haft förmånen att få cykla upp dit och har inte varit där i övrigt. Däremot har jag varit väldigt sugen på det då det verkar vara en riktigt fin backe och med fina vyer där uppe.

Parcouren ser på kartan ut så här så det verkar som att de ska ta sig runt där uppe. Om det är p.g.a. att de fixat vägen eller om de kan ta sig förbi med cyklar låter jag vara osagt.
Visa bilaga 714328
Tack för förtydligandet!
Den rekommenderas starkt. Nackdelen är att det inte finns någon annan riktigt bra cykling i närheten, annat än på de kuperade genomfartsvägarna.

Hittills har 14 cyklister nått CP1. Första dam, Jana Kessenheimer, är på väg upp mot kontrollen och borde vara där om kanske två timmar, då sannolikt som 16:e cyklist.

Jag körde på en förbjuden väg förra året. Jag fick 60min tidstillägg, tror jag tjänade på mitt misstag faktiskt. Så jag tror dom räknar på vad den ”riktiga” vägen skulle ta, samt att det borde vara nåt straff också.
Flera gjorde samma misstag som mig, det var en tunnel som var förbjuden. Efter tunneln så var det nog den längsta ”raka” utförslöpan jag kört. Tror jag rullade i 30min.

Ett försök att se hur åkarna i täten ligger till genom att titta på hur länge sedan det var Gemperle var där resp. åkare nu är:

+3:30, Zeinab
+3:50, Di Felice
+4:10, Pulawski
+5:00, Bachmann
+5:00, Tschan
+5:00, Strasser

Noterar också att Zeinab strax norr om Lubljana valt en annan, sydligare, väg än Gemperle. Undrar om det blir så att deras rutter åter kommer att sammanstråla först när de börjar komma ner mot nästa parcour.
Visa bilaga 714238
Nytt försök till avståndsskattning mellan de i täten då förföljarna är i Kroatien eller nära gränsen:

+4:00, Zeinab
+4:50, Bachmann
+5:10, Di Felice
+6:20, Strasser
+6:45, Moreau

Bachmann har alltså tagit ca 10 min på Gemperle sedan förra skattningsförsöket, övriga har tappat.

Är Zeinab åter på gång att ta en sydligare/västligare rutt än Gemperle, eller handlar det bara om att undvika centralare delar av Zagreb? Spontant känns det som Gemperles val efter Zagreb till där han är nu borde vara bäst då det verkar vara relativt rakt och platt.
1721838230919.png

Jag körde på en förbjuden väg förra året. Jag fick 60min tidstillägg, tror jag tjänade på mitt misstag faktiskt. Så jag tror dom räknar på vad den ”riktiga” vägen skulle ta, samt att det borde vara nåt straff också.
Flera gjorde samma misstag som mig, det var en tunnel som var förbjuden. Efter tunneln så var det nog den längsta ”raka” utförslöpan jag kört. Tror jag rullade i 30min.
Ska bli intressant att se hur dom hanterar Zeinabs vägval mellan Kranj och Ljubljana. Han verkar ha cyklat på motorvägen och det lär väl knappast vara tillåtet. Ser bara ut att vara han som har gjort det än så länge också.

Ska bli intressant att se hur dom hanterar Zeinabs vägval mellan Kranj och Ljubljana. Han verkar ha cyklat på motorvägen och det lär väl knappast vara tillåtet. Ser bara ut att vara han som har gjort det än så länge också.
Är det väg 211 du menar? Jag kanske är blind, men jag ser inte att det är motorväg. Däremot hittar jag nu rätt tydliga cykelförbudsskyltar en bit söder om påfarten som tidigare diskuterades.
1721840767335.png

Skylten finns här:
1721840831078.png

Känns som att det borde bli någon form av (tids?)bestraffning.

Senast ändrad:
Är det väg 211 du menar? Jag kanske är blind, men jag ser inte att det är motorväg. Däremot hittar jag nu rätt tydliga cykelförbudsskyltar en bit söder om påfarten som tidigare diskuterades.
Ja, menade väg 211. Tittade på starten i Kranj och såg den här skylten. Oavsett så är det ju som du säger cykelförbudsskyltar på alla anslutningar.
1721841448197.png

Stökigt med ruttplanering när random tresiffriga vägar ska ha cykelförbud här å där.
Så länge det finns streetviewtäckning är det ju en sak, givet att de inte infört cyklingsförbud sedan googlebilen var där senast. Utan det känns det som man verkligen har ett hästjobb att göra om man ska vara säker. Provcykla rutten!?

Så länge det finns streetviewtäckning är det ju en sak, givet att de inte infört cyklingsförbud sedan googlebilen var där senast. Utan det känns det som man verkligen har ett hästjobb att göra om man ska vara säker. Provcykla rutten!?
Fast provcykla åt andra hållet, så man sparar lite överraskningar till när det är skarpt läge.

Tillbaka
Topp