TCR 2024 - Transcontinental Race, no 10

32 knyck i 19 timmar är hårt.
IMG_8259.png

Större delen av rutten får ju cyklisterna välja väg själva. I samband med kontrollpunkterna finns dock vägsträckor där cyklisterna måste följa bestämda rutter. Dessa kallas parcour(s)er.

Zoomar man in vid CP1 ser det t.ex. ut så här:
Visa bilaga 713796

Det röda är alltså parcouren.
Jag kommer osökt att tänka på sporten parkour.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Parkour

course på franska betyder tydligen lopp på svenska
och "parcours du combattant" betyder hinderbana.

Många kör nog loppet helt som upplevelse snarare än tävling. Då kan ju vägval bygga på helt andra värden jämfört snabbaste vägen.
Min uppfattning efter att ha följt ett antal upplagor av TCR är att det där är ett av de extremare ruttvalen jag sett. Efter 50 mils trampande är de 15 mil fågelvägen norr om den nordligare av de två "huvudrutterna".

Och visst finns det de som inte har så hårt fokus på tävlandet, men vad jag hört försöker nog rätt många ändå göra så bra de kan ifrån sig.

Sen finns ju vissa "galenpannor" som slänger in någon krydda i form av något mer udda vägval. Dock brukar det då snarare vara att de tar någon riktig besvärlig väg som snarare håller nere sträckan, eller möjligen plockar bort en hel del höjdmeter till fördel för en måttligt längre rutt. Här är det dock såvitt jag kan se frågan om tiotals mil extra.

Varierande vägval får man säga:
Visa bilaga 713791

Får erkänna att jag inte riktigt är med på 303-parets vägval dock. Känns som de är extremt långt norrut. Förvisso har de väl än så länge undvikit kuperad terräng väl, men det finns ju en gräns när det är bättre att ta lite backar för att hålla nere sträckan hyggligt. Det där vägvalet måste ju ge en massa mil extra.
Följer Sarah på Instagram, dom menar att dom har en plan med sitt ruttval, återstår att se.

Men finns det inte "rep" ? Alltså sista ankomsttid till checkpoints, som kan bli svåra att hinna om man ska till Skagen på vägen?
Från reglerna:

General Classification // Race Finish​

We award two types of finish for the Transcontinental Race, a CATEGORY FINISH and a COMPLETION. The objective is to distinguish and reward those riding a true solo or pairs effort, therefore qualifying for a position in their chosen classification. This qualification for the CATEGORY FINISH requires a higher level of scrutiny over the basic Rules and therefore a higher level of diligence from riders. Put simply...
  1. If all 10 RULES are observed then riders are awarded a COMPLETION and are included in the register of finishers, listed in time order.
  2. If, as above, all RULES are observed AND the conditions for QUALIFICATION are met then riders will be awarded a CATEGORY FINISH and be given a finishing position in the general classification for solo or pairs and as well as being listed in the register of finishers.
‍In the presence of doubt Rules compliance is generally assumed, qualification must be proved. If a category finish is desired it is in the rider’s interests to actively avoid doubt. Where evidence of rule infringements is present the organisers will act accordingly.

Conditions for Qualification​

Riders will qualify for Solo or Pairs general classification if:
  1. They begin and finish the race under the same classification (solo or pair).
  2. They remain self-sufficient for the entire duration of their ride.
  3. They validate at controls within the time of operation.

Solo​

A solo finish is regarded as a finish ‘with honours’ and qualifies riders to contest the overall General Classification. (A rider cannot win the Transcontinental if they do not qualify a solo finish)

Pairs Riders​

In the pairs category riders in the pair act as a unit and may share food, equipment, information and resources between themselves and help each other including riding in each other’s slipstream but no support is to come from outside the pair and resources cannot be shared outside the pair.

Notes​

Riders who do not validate at controls within their designated times of operation by definition lose contact with the validation procedure provided by the event. Transcontinental does not operate a ‘cut-off’ for these riders by which they are not included in the event listings but also cannot provide basic contact to give even the minimum assistance at controls. Riders in this category are not held to the same degree of scrutiny as category finishers and an official race time (D // H // M) is not awarded.

Följer Sarah på Instagram, dom menar att dom har en plan med sitt ruttval, återstår att se.
Jo, någon plan har de ju rimligen. Känns dock inte som att den innehåller något hårt fokus på att hålla nere tid eller sträcka. Möjligen att de är allergiska mot backar och vill undvika sådana till "varje pris".

På tal om ruttval så är jag ännu mer nyfiken på vad 159 Axel Restrup har för plan. Känns spontant att det är både en omväg men även en rejäl påfyllning av höjdmeter... Han är snart nere i Schweiz vilket innebär att korsa heeela Alperna...

303'ernas ruttval innebär trots allt att det blir platt vilket ju alltid är nåt :)

Sedan blir man kanske lite lurad av att kartan är platt och jorden trots allt är rund så vissa sträckor ser lägre ut på platt karta än vad de är i verkligheten.Så har jag upplevt det när jag ruttplanerat tidigare lopp. Vet inte om det stämmer men det förklarar iallafall min upplevelse :) Någon som kar bättre koll på kartor/avstånd osv?

Visst finns problem med projektion av ytan av en sfär till ett plan, men detta är ändå relativt jordens radie ganska små sträckor det handlar om och loppet går inte i direkt närhet av Syd- eller Nordpolen så jag tror nog att man i detta fall kan bortse från förvrängningar i avbildningen. I alla fall om man har måttliga krav på noggrannhet.

Om jag tolkar pilarna rätt börjar parcouren till CP1 uppe vid parkeringen vid Mangartsko Sedlo och slutar strax söder om Kransjka Gora. Ska man gissa att många kommer att komma via Tarvisio?

Om min hypotes om Tarvisio är rätt undrar jag vilken väg de kommer att komma dit. Har svårt att se att de kan undvika något/några pass på vägen dit. För mig inte helt uppenbart vad bästa valet är.

Om min hypotes om Tarvisio är rätt undrar jag vilken väg de kommer att komma dit. Har svårt att se att de kan undvika något/några pass på vägen dit. För mig inte helt uppenbart vad bästa valet är.
Desmo sa innan loppet att han mest troligt skulle passera Zell am See (oavsett ruttval) så det borde innebära att Grossglockner står på schemat för de allra flesta. VI får snart se :)

Desmo sa innan loppet att han mest troligt skulle passera Zell am See (oavsett ruttval) så det borde innebära att Grossglockner står på schemat för de allra flesta. VI får snart se :)
Troligen kortaste rutten vad jag kan se. Knappast lättaste dock. Kanske rätt trots allt då alternativen förefaller en del längre. Bara att hoppas att vädergudarna är snälla mot desmo i så fall. Enligt yr.no ser det ut att vara viss regnrisk, men i alla fall på plussidan med lite marginal upp vid Hochtor.

Troligen kortaste rutten vad jag kan se. Knappast lättaste dock. Kanske rätt trots allt då alternativen förefaller en del längre. Bara att hoppas att vädergudarna är snälla mot desmo i så fall. Enligt yr.no ser det ut att vara viss regnrisk, men i alla fall på plussidan med lite marginal upp vid Hochtor.
Ja vädret uppe på passet ser allt annat än lockande ut: https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/2-2777697/Austria/Tyrol/Lienz/Grossglockner

Fast det där verkar ju vara uppe på toppen av Grossglockner (berget) och dit hoppas jag att desmo inte tänker styra kosan.

1721682254796.png

Tror Hochtor är mer relevant: https://www.yr.no/nb/værvarsel/dagl.../Steiermark/Politischer Bezirk Liezen/Hochtor

Bör vara i närheten av Hochtor-tunneln på 2500 möh som är högsta punkten på den vägen (om man inte tar avstickaren upp till Edelweisspitze).

Känns som Gemperle är på väg i riktning mot Salzburg. Eller kanske Inzell och sen ner mot Grossglockner Hochalpenstrasse?

Senast ändrad:
På tal om ruttval så är jag ännu mer nyfiken på vad 159 Axel Restrup har för plan. Känns spontant att det är både en omväg men även en rejäl påfyllning av höjdmeter... Han är snart nere i Schweiz vilket innebär att korsa heeela Alperna...

303'ernas ruttval innebär trots allt att det blir platt vilket ju alltid är nåt :)

Sedan blir man kanske lite lurad av att kartan är platt och jorden trots allt är rund så vissa sträckor ser lägre ut på platt karta än vad de är i verkligheten.Så har jag upplevt det när jag ruttplanerat tidigare lopp. Vet inte om det stämmer men det förklarar iallafall min upplevelse :) Någon som kar bättre koll på kartor/avstånd osv?
Ang. 159 känns som han kör TCR09, tror att jag cyklade med honom en sväng förra året och stannade för en snabb fika. Vill minnas att han blev diskad pga. att han cyklade tillsammans med nån för länge.

Senast ändrad:
På det sydligare spåret, d.v.s. de som verkar vara på väg att cykla rakt genom München, är det tätare med 2023 års TABR-vinnare Omar di Felice först. Kraschen han hade efter 35 km verkar inte påverka honom så mycket.

Angående duon med startnummer 303 verkar de inte längre vara en duo utan två separata cyklister.
1721713265540.png

Undrar om Anderson brutit. Han har i alla fall cyklat tillbaka en bit mellan 03.20 och 04.50 och sen varit stillastående.
1721713176533.png

Verkar finnas lite olika uppfattningar om bästa sätt att ta sig genom/runt München bland de på det sydligare spåret.
1721714041858.png

De sex främsta verkar ha tre olika idéer f.n. medan Bosoni (232) har ytterligare en annan, och sydligare, idé.

Strasser är än så länge inte på något sätt dominant. Får se om det fortsätter så eller om han "växlar upp" relativt resten vad det lider. Känns som det skulle kunna bli en spännande upplaga om nu inte Gemperle drar iväg i täten.

Känns som Gemperle är på väg i riktning mot Salzburg. Eller kanske Inzell och sen ner mot Grossglockner Hochalpenstrasse?
Fortfarande svårt att avgöra. Min känsla är dock att det lutar med mot Salzburg än Inzell. Och i så fall undrar jag om han inte kommer att undvika Grossglocknervägen och istället sannolikt satsa på Tauernpass:
1721715134353.png

(Lite meningslös funderingar)

Om man tittar på antal länder som cyklas i på vägen till CP1 och spekulerar lite så gissar jag att Gemperle kommer cykla genom Belgien, Nederländerna, Tyskland, Österrike, Italien och Slovenien.

De på den sydligare rutten får Luxemburg istället för Nederländerna.

Det går dock att undvika både Nederländerna och Luxemburg och och cykla direkt från Belgien in i Tyskland,. Vad jag ser är det dock bara några få som gjort det valet. Sannolikt mer kuperat.

Om man vill minimera antal länder till CP1 bör dock en rutt genom Belgien, Frankrike, Italien och Slovenien vara optimal.

En icke seriös fundering är hur ruttvalet skulle påverkas om det var påtvingad vila på x timmar vid varje gränspassage. Funderade först på om det skulle kunnat ge mer spridning, men vid närmare eftertanke är jag inte helt säker på det. Beror dock garanterat på valet av x. Med x=2 dagar skulle nog nästan alla välja en rutt enligt Belgien-Frankrike-Italien-Slovenien och då skulle nog utbudet av rimliga pass att passera bergen på vara rätt litet.

Va tror ni att en cyklist som ex Zeinab som är första gången i Europa, första TcR, ska rita o planera vägen själv...
Tänker under loppet
De måste väl ändå va lite tufft o kommer säkert flera ggr under loppet börja ifrågasätta sina vägval... Vs Strasser som typ redan prov cyklat stora delar av sträckan

De gäller ju att tro på sin rutt

Tillbaka
Topp