Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Större delen av rutten får ju cyklisterna välja väg själva. I samband med kontrollpunkterna finns dock vägsträckor där cyklisterna måste följa bestämda rutter. Dessa kallas parcour(s)er.Vad betyder Parcourser?
Många kör nog loppet helt som upplevelse snarare än tävling. Då kan ju vägval bygga på helt andra värden jämfört snabbaste vägen.
Jag kommer osökt att tänka på sporten parkour.Större delen av rutten får ju cyklisterna välja väg själva. I samband med kontrollpunkterna finns dock vägsträckor där cyklisterna måste följa bestämda rutter. Dessa kallas parcour(s)er.
Zoomar man in vid CP1 ser det t.ex. ut så här:
Visa bilaga 713796
Det röda är alltså parcouren.
Min uppfattning efter att ha följt ett antal upplagor av TCR är att det där är ett av de extremare ruttvalen jag sett. Efter 50 mils trampande är de 15 mil fågelvägen norr om den nordligare av de två "huvudrutterna".Många kör nog loppet helt som upplevelse snarare än tävling. Då kan ju vägval bygga på helt andra värden jämfört snabbaste vägen.
Följer Sarah på Instagram, dom menar att dom har en plan med sitt ruttval, återstår att se.Varierande vägval får man säga:
Visa bilaga 713791
Får erkänna att jag inte riktigt är med på 303-parets vägval dock. Känns som de är extremt långt norrut. Förvisso har de väl än så länge undvikit kuperad terräng väl, men det finns ju en gräns när det är bättre att ta lite backar för att hålla nere sträckan hyggligt. Det där vägvalet måste ju ge en massa mil extra.
Från reglerna:Men finns det inte "rep" ? Alltså sista ankomsttid till checkpoints, som kan bli svåra att hinna om man ska till Skagen på vägen?
Jo, någon plan har de ju rimligen. Känns dock inte som att den innehåller något hårt fokus på att hålla nere tid eller sträcka. Möjligen att de är allergiska mot backar och vill undvika sådana till "varje pris".Följer Sarah på Instagram, dom menar att dom har en plan med sitt ruttval, återstår att se.
Hur mäts stopptiden? Om man tittar på spåret verkar det som att trackern uppdateras var 5:e minut. Reagerar den ens på en pisspaus på, säg, 2 minuter?Täten har stopptider på 8-10 min över första dygnet. Pissar de i farten?
Vet ej heller. De verkar köra som blådårar i alla händelser. Kör de såhär till Istanbul bör de epo-testas.Hur mäts stopptiden? Om man tittar på spåret verkar det som att trackern uppdateras var 5:e minut. Reagerar den ens på en pisspaus på, säg, 2 minuter?
Kollar jag nu har de flesta lugnat sig lite. Gemperle dunkar dock på som morgondagen inte fanns.Ja, inte är det någon turistcykling i täten inte!
desmo har 10 tim stopptid så autopaus verkar funka sånär som på 5 min intervallet.Hur mäts stopptiden? Om man tittar på spåret verkar det som att trackern uppdateras var 5:e minut. Reagerar den ens på en pisspaus på, säg, 2 minuter?
På tcrno08 hade jag 5 min stopptid på trackern men ca 50 min på cykeldatorn under första dygnet. Så den är lite"trubbig"...Hur mäts stopptiden? Om man tittar på spåret verkar det som att trackern uppdateras var 5:e minut. Reagerar den ens på en pisspaus på, säg, 2 minuter?
Desmo sa innan loppet att han mest troligt skulle passera Zell am See (oavsett ruttval) så det borde innebära att Grossglockner står på schemat för de allra flesta. VI får snart se :)Om min hypotes om Tarvisio är rätt undrar jag vilken väg de kommer att komma dit. Har svårt att se att de kan undvika något/några pass på vägen dit. För mig inte helt uppenbart vad bästa valet är.
Troligen kortaste rutten vad jag kan se. Knappast lättaste dock. Kanske rätt trots allt då alternativen förefaller en del längre. Bara att hoppas att vädergudarna är snälla mot desmo i så fall. Enligt yr.no ser det ut att vara viss regnrisk, men i alla fall på plussidan med lite marginal upp vid Hochtor.Desmo sa innan loppet att han mest troligt skulle passera Zell am See (oavsett ruttval) så det borde innebära att Grossglockner står på schemat för de allra flesta. VI får snart se :)
Ja vädret uppe på passet ser allt annat än lockande ut: https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/2-2777697/Austria/Tyrol/Lienz/GrossglocknerTroligen kortaste rutten vad jag kan se. Knappast lättaste dock. Kanske rätt trots allt då alternativen förefaller en del längre. Bara att hoppas att vädergudarna är snälla mot desmo i så fall. Enligt yr.no ser det ut att vara viss regnrisk, men i alla fall på plussidan med lite marginal upp vid Hochtor.
Fast det där verkar ju vara uppe på toppen av Grossglockner (berget) och dit hoppas jag att desmo inte tänker styra kosan.Ja vädret uppe på passet ser allt annat än lockande ut: https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/2-2777697/Austria/Tyrol/Lienz/Grossglockner
Hittade väderstation för själva passet: https://www.yr.no/nb/værvarsel/dagl...zirk Zell am See/Großglockner-HochalpenstraßePasset ligger på ca 2500 moh så några grader varmare antagligen. Fortf. rätt kyligt :)
Jo, minusgrader och snöfall vore onekligen snäppet värre. Jag får dock säga att jag som mesig solskenscyklist tycker 4-6 grader och regn inte är supermysigt, vilket det ser ut som det i värsta fall skulle kunna bli.Hittade väderstation för själva passet: https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/2-12217708/Østerrike/Salzburg/Politischer Bezirk Zell am See/Großglockner-Hochalpenstraße
Klart bättre!
Han har startat starkt! Blir intressant att följaBosoni som ligger längst fram på Strasser-spåret ser ut att för drygt 1,5 h sen ha stannat för nattvila.
Ang. 159 känns som han kör TCR09, tror att jag cyklade med honom en sväng förra året och stannade för en snabb fika. Vill minnas att han blev diskad pga. att han cyklade tillsammans med nån för länge.På tal om ruttval så är jag ännu mer nyfiken på vad 159 Axel Restrup har för plan. Känns spontant att det är både en omväg men även en rejäl påfyllning av höjdmeter... Han är snart nere i Schweiz vilket innebär att korsa heeela Alperna...
303'ernas ruttval innebär trots allt att det blir platt vilket ju alltid är nåt :)
Sedan blir man kanske lite lurad av att kartan är platt och jorden trots allt är rund så vissa sträckor ser lägre ut på platt karta än vad de är i verkligheten.Så har jag upplevt det när jag ruttplanerat tidigare lopp. Vet inte om det stämmer men det förklarar iallafall min upplevelse :) Någon som kar bättre koll på kartor/avstånd osv?
159 är väl mitt nummer?Ang. 159 känns som han kör TCR09, tror att jag cyklade med honom en sväng förra året och stannade för en snabb fika. Vill minnas att han blev diskad pga. att han cyklade tillsammans med nån för länge.
Fortfarande svårt att avgöra. Min känsla är dock att det lutar med mot Salzburg än Inzell. Och i så fall undrar jag om han inte kommer att undvika Grossglocknervägen och istället sannolikt satsa på Tauernpass:Känns som Gemperle är på väg i riktning mot Salzburg. Eller kanske Inzell och sen ner mot Grossglockner Hochalpenstrasse?
Det verkar finnas någon förvirring kring nummer och vad som står om man tittar på detaljerna. För nummer 179 står 159th.159 är väl mitt nummer?
Angående duon med startnummer 303 verkar de inte längre vara en duo utan två separata cyklister.
Visa bilaga 713922
Undrar om Anderson brutit. Han har i alla fall cyklat tillbaka en bit mellan 03.20 och 04.50 och sen varit stillastående.
Visa bilaga 713921
Fortsatt lycka till!Eftersom min familj inte läser på happy (sjukt, jag vet!) så uppdaterar jag på Instagram; desmo79t
Om någon vill/kan/orkar är det ok för mig att det kopieras in här i tråden.
Visa bilaga 713957