TCR 2024 - Transcontinental Race, no 10

Tim De Witte snabbast hittills från CP4 till mål.
Ja, kändes som han onekligen avslutade starkt. Sen spelar ju alltid aspekten med när cyklisterna sov in. Dessutom vet jag inte riktigt hur hårt t.ex. Gemperle plågade sig på slutet. Han hade ju en rätt "komfortabel" ledning på slutet.

Ja, kändes som han onekligen avslutade starkt. Sen spelar ju alltid aspekten med när cyklisterna sov in. Dessutom vet jag inte riktigt hur hårt t.ex. Gemperle plågade sig på slutet. Han hade ju en rätt "komfortabel" ledning på slutet.

Ja, ultracykling på elitnivå måste ändå anses vara en av de mera extrema sporterna som existerar mycket på grund av sömnaspekten. Vem som kommer först kanske åtminstone inte riktigt varje gång är den som egentligen är den bästa/starkaste cyklisten utan den som tar högst risker, sover minst och är skickligast på att hantera hela den biten. Problemet är väl också att ultracyklingen sker i trafik, oftast i ganska höga hastigheter, ibland kanske periodvis "halvsovande" med minimal sömn är ju lite hmmm "speciellt" kan jag tycka men som tur är verkar det inte ske så mycket olyckor. Samtidigt sätter väl sömnaspekten en extra krydda/touch på dessa event och gör dem utan tvekan än mer imponerande. ?

Senast ändrad:
Ja, ultracykling på elitnivå måste ändå anses vara en av de mera extrema sporterna som existerar mycket på grund av sömnaspekten. Vem som kommer först kanske åtminstone inte riktigt varje gång är den som egentligen är den bästa/starkaste cyklisten utan den som tar högst risker, sover minst och är skickligast på att hantera hela den biten. Problemet är väl också att ultracyklingen sker i trafik, oftast i ganska höga hastigheter, ibland kanske periodvis "halvsovande" med minimal sömn är ju lite hmmm "speciellt" kan jag tycka men som tur är verkar det inte ske så mycket olyckor. Samtidigt sätter väl sömnaspekten en extra krydda/touch på dessa event och gör dem utan tvekan än mer imponerande. ?
Det jag i detta avseende avsåg var dock snarare att en cyklist som sover strax före CP4 kan få en bättre tid på sista delsegmentet än en som sover kort efter CP4 trots att cyklist två kanske hållit ett högre tempo om man räknar bort sovpausen.

Sen vet jag inte om TCR är ultracykling. Jag har fått för mig att den termen syftar på den typen av cykling som förekommer på RAAM, d.v.s. med följebil och full support. Tror sömnen pressas ännu hårdare på RAAM än på TCR genom att om du blir för puckad av sömnbristen på TCR kommer det med stor sannolikhet att kosta tid. På RAAM sköter supportteamet väsentligen lösandet av alla problem som uppstår och cyklisten behöver "bara" äta&dricka, sova och cykla. Och ätande+drickande ser supportteamet till att du kommer ihåg (om det är ett bra team), så det handlar om att låta benen gå tills det är dags att sova och att då somna direkt.

För att höja säkerheten skulle man kunna kräva en viss minsta mängd sammanhängande stopptid inom ett visst tidsspann eller t ex mellan två checkpoints. Det har diskuterats och RAAM testade för rätt länge sedan.Det ät uppenbarligen lättare tänkt än gjort och skulle kanske minska intresset från publik och elit. Som sagt så händer det mycket få olyckor i TCR. Att avgöra om sömnbrist har haft en avgörande inverkan är nog inte alltid lätt heller.

För att höja säkerheten skulle man kunna kräva en viss minsta mängd sammanhängande stopptid inom ett visst tidsspann eller t ex mellan två checkpoints. Det har diskuterats och RAAM testade för rätt länge sedan.Det ät uppenbarligen lättare tänkt än gjort och skulle kanske minska intresset från publik och elit. Som sagt så händer det mycket få olyckor i TCR. Att avgöra om sömnbrist har haft en avgörande inverkan är nog inte alltid lätt heller.
Ett sätt kanske skulle kunna vara att göra orienterings-/navigeringsmomentet mer krävande. Vet dock inte riktigt vad som vore bästa sättet att göra det på. Kanske att man inte tillkännager alla parcours redan innan loppet, så att man inte kan detaljplanera hela sträckningen i förväg. Om man blir för puckad i huvudet pga. sömnbrist blir det självreglerande på så sätt att så länge man kan hålla skärpan uppe så leder det troligen till smartare vägval och därmed snabbare tid.

Ett sätt kanske skulle kunna vara att göra orienterings-/navigeringsmomentet mer krävande. Vet dock inte riktigt vad som vore bästa sättet att göra det på. Kanske att man inte tillkännager alla parcours redan innan loppet, så att man inte kan detaljplanera hela sträckningen i förväg. Om man blir för puckad i huvudet pga. sömnbrist blir det självreglerande på så sätt att så länge man kan hålla skärpan uppe så leder det troligen till smartare vägval och därmed snabbare tid.
Känns som det skulle kunna bli rätt mkt lotteri om man ska försöka live-planera rutter givet existensen av vägavsnitt med cykelförbud. Har man otur skulle det kunna bli rätt rejäl omväg. Och man vill nog att cyklisterna inte ägnar timtals åt intensivt stirrande på skärmen och ruttplanerande medan de cyklar.

Egentligen tycker jag varianten med föreskrivna intervaller med stopp känns mer lockande. Som @Petert nämnde slog det ju dock inte på RAAM.

Bortsett från säkerhetsaspekterna gillar jag enkelheten i att först i mål vinner och inga regler kring vilande utan att det är upp till cyklisterna.

I rally, kör man med transportsträckor, som måste ta en viss tid. Kan ju vara något, dock krävs att transportsträckan är obligatorisk.

Känns tveksamt om det i detta sammanhang verkligen skulle bli så bra.
GBDuro hade etapper mellan Land's End och John O' Groats fram till förra året. I år gick det i en etapp. Målet är nu Cape Wrath i Skottlands nordvästra hörn.

GBDuro var väl dessutom loppet i och med vilket Lachlan Morton 2019 bytte karriär från traditionellt landsvägsproffs till bikepacking. Idag är det kanske mer kortdistansracing på grus för hans del.

Spännande att följa både täten och resten. Det verkar ju oerhört tufft. Lever de som placerar sig bäst på denna typ av cykling? Det måste ju krävas oerhörda mängder träning och en del material. Någon som vet hur de finansierar sig?

GBDuro hade etapper mellan Land's End och John O' Groats fram till förra året. I år gick det i en etapp. Målet är nu Cape Wrath i Skottlands nordvästra hörn.

GBDuro var väl dessutom loppet i och med vilket Lachlan Morton 2019 bytte karriär från traditionellt landsvägsproffs till bikepacking. Idag är det kanske mer kortdistansracing på grus för hans del.

Etapper är väl en sak. Transportsträckor med, som jag tolkade det (är inte så bevandrad i rallyvärlden), tider man ska åka sträckorna på låter lite bökigare i cykel med. Inbillar mig i alla fall att det i cykel är mer varierande fart på de bästa och sämsta. Sen inte klart för mig vad som händer om man missar att cykla transportsträckan på angiven tid. Någon form av straff utgår jag från.

Om etapperna är sådana att det blir ordentlig vila (säg lika mkt vila som cykling) så kommer det nog att påverka karaktären på loppet rätt ordentligt, i synnerhet för de med starkt tävlingsfokus med klart högre fart när de cyklar.

Etapper är väl en sak. Transportsträckor med, som jag tolkade det (är inte så bevandrad i rallyvärlden), tider man ska åka sträckorna på låter lite bökigare i cykel med. Inbillar mig i alla fall att det i cykel är mer varierande fart på de bästa och sämsta. Sen inte klart för mig vad som händer om man missar att cykla transportsträckan på angiven tid. Någon form av straff utgår jag från.

Om etapperna är sådana att det blir ordentlig vila (säg lika mkt vila som cykling) så kommer det nog att påverka karaktären på loppet rätt ordentligt, i synnerhet för de med starkt tävlingsfokus med klart högre fart när de cyklar.

Trots att min uppväxt bestod av ganska mycket rally och transportsträckor så var det etapper utan transportsträckor jag kom att tänka på... cykel har tagit över.

Nej, attans vad komplicerat det skulle vara med transportsträckor.

Han kör fortfarande långa events. Dock nämnde han under en middag innan ett lopp som vi körde i Tanzania att han inte längre vill köra event/lopp där sömnbristen premieras. Loppet i Tanzania hade efter inrådan av honom ett obligatoriskt 12 timmars stopp i mitten av loppet. Och när han skulle jaga Tour Divide rekordet några månader senare var planen att ha 6 timmar vila per dygn. Han sa även under middagen att det kändes som att hans hjärna fortfarande inte var återställd efter sina lopp med sömnbrist.

1722428263810.png

Han kör fortfarande långa events. Dock nämnde han under en middag innan ett lopp som vi körde i Tanzania att han inte längre vill köra event/lopp där sömnbristen premieras. Loppet i Tanzania hade efter inrådan av honom ett obligatoriskt 12 timmars stopp i mitten av loppet. Och när han skulle jaga Tour Divide rekordet några månader senare var planen att ha 6 timmar vila per dygn. Han sa även under middagen att det kändes som att hjärnan fortfarande inte var återställd efter sina lopp med sömnbrist.
Kul! Vettigt!

Jag tycker det är relativt självreglerande med sönm och dess påverkar på säkerheten på lopp som tcr. Är du så pass trött att säkerheten äventyras så går det också långsammare än om. du sover en stund. Antingen genom att du inte cyklar så fort eller att det uppstår en situation du inte förmår lösa på ett enkelt sätt pga att hjärnan inte fungerar så bra. Min upplevelse är helt enkelt att säkerheten inte äventyras så mycket. Iallafall inte mer än helt vanlig rando där man också kan bli jävligt trött och sömnig på tex en 60-milare. Någonstans så måste det vara upp till varje enskild deltagare att se till att man håller sig inom sina egna marginaler.

Direkt man börjar med obligatoriska stopp eller andra saker för att ökan mängden sömn så försvinner även en del av behållningen som består i det enkla formatet med "A till B snabbast"

I rally, kör man med transportsträckor, som måste ta en viss tid. Kan ju vara något, dock krävs att transportsträckan är obligatorisk.

Det är lite missvisande, man har en tid på klockan att passa in i tidskontrollen på nästa specialsträcka. Tiden är uträknad med avstånd och bestämd snittfart. Det blir samma sak som vi har på vanliga brevet, en min och en maxtid, fast i rally skiljer det bara 59 sekunder.

Tror man dödar hela konceptet med obligatoriska stopp/vila, isåfall ska det vara så lite som minst 4 timmar inom målområdet på var parcour t ex.

Hade missat att det inte bara var Zeinab av tätcyklisterna som hade pumpproblem under loppet (från lost dots rapport för dag 4):

As the sun began to set, Christoph Strasser (001) navigated the off-road Parcours by CP2 in good spirits, despite acknowledging that the gravel did not play to his strengths. On the descent after reaching CP2, Christoph punctured, his pump broken and not a bike shop in sight.

Not one to easily give up, Christoph blew air into a new tube as best he could, and made his way down to the nearest town where he to remedy the situation, and rested for just over 4 hours. He is back on the road heading towards Montenegro. “The TCR is really testing me, the series of problem solving doesn’t stop,” he wrote on social media.

Svenskarnas CP-tider hittills (lyckas inte inse om det går att filtrera kolumner i leaderboarden så det blev lite ful-klipp-och-klistra).
1722488732893.png

Lite osäker på firma Öberg&Forsblom. Deras spår når lika långt och båda ser ut att ha varit upp till CP2, en bara Forsblom är registrerad där.

Vad gäller reptiderna är de två körda. Övriga har alltså klarat repet vid CP3, men för Kuehnle-Nelson med bara med 1:16. Lindén hade 4:55 i marginal. Krävs nog att det går utan alltför mkt strul för de två framöver för att de ska greja repet vid CP4 som då tydligen är vid midnatt mellan lördag och söndag.

Svenskarnas CP-tider hittills (lyckas inte inse om det går att filtrera kolumner i leaderboarden så det blev lite ful-klipp-och-klistra).
Visa bilaga 716242

Lite osäker på firma Öberg&Forsblom. Deras spår når lika långt och båda ser ut att ha varit upp till CP2, en bara Forsblom är registrerad där.

Vad gäller reptiderna är de två körda. Övriga har alltså klarat repet vid CP3, men för Kuehnle-Nelson med bara med 1:16. Lindén hade 4:55 i marginal. Krävs nog att det går utan alltför mkt strul för de två framöver för att de ska greja repet vid CP4 som då tydligen är vid midnatt mellan lördag och söndag.
Är de samma reptider som gäller för par?

Mr.Smuts (Öberg) och Forsblom är ju inte gråmarkerade i listan till skillnad mot alla som har DNF’at. Och de har rullat på sen igår. Så de verkar fortsätta, även om de inte klarat repriden?

Är de samma reptider som gäller för par?

Mr.Smuts (Öberg) och Forsblom är ju inte gråmarkerade i listan till skillnad mot alla som har DNF’at. Och de har rullat på sen igår. Så de verkar fortsätta, även om de inte klarat repriden?
De utgråade är väl just de som brutit, d.v.s. avslutat sina försök att nå Istanbul. Alla får fortsätta och får status "Completion" om de når Istanbul utan allt för grova regelbrott. Ska de få status "Category finish" måste de dock nå alla CP innan reptiderna; se inlägg #98.

Jag ska inte svära på att det är samma reptider för par, men jag kan inte påminna mig att jag läst något annat så jag tror att så är fallet.

Känns som det skulle kunna bli rätt mkt lotteri om man ska försöka live-planera rutter givet existensen av vägavsnitt med cykelförbud. Har man otur skulle det kunna bli rätt rejäl omväg. Och man vill nog att cyklisterna inte ägnar timtals åt intensivt stirrande på skärmen och ruttplanerande medan de cyklar.

Egentligen tycker jag varianten med föreskrivna intervaller med stopp känns mer lockande. Som @Petert nämnde slog det ju dock inte på RAAM.

Bortsett från säkerhetsaspekterna gillar jag enkelheten i att först i mål vinner och inga regler kring vilande utan att det är upp till cyklisterna.
Ett alternativ kan ju vara att ha obligatoriska stopp på checkpoints liknande de på Iditarod t.ex. 4h t.ex.

Varför ändra på ett fungerande koncept?
Om det nu inte är så mycket olyckor är det väl bra?
Eller känner vi som inte deltar att säkerheten måste förbättras?
För övrigt verkar Anna Carlqvist vara en riktig supercyklist.
Är hon kändis inom den här genren?
Självklart är alla som ger sej på det här äventyret supercyklister. Självklart.

Tillbaka
Topp