TCR 2024 - Transcontinental Race, no 10

Hanna de Sousas rutt i samband med första halvan av parcours 4 ser lite underlig ut. Detta är vad som verkar ha hänt:
  1. Ankom CP4 vid 18:49 i fredags.
  2. Lämnade CP4 strax före halv tre, lördag "morgon" och tog sig söderut.
  3. Nådde starten på parcours 4 kl 04:20 på lördag.
  4. 07:39 har hon nått väg D210 och avviker då från parcoursen och styr kosan mot Canakkale.
  5. 07:59 görs en avstickare upp till Saribeyli; se bild nedan.
  6. Når Canakkale vid halv nio på lördagssmorgonen.
  7. Tar sig ut mot södra delarna till klockan nio.
  8. Är där en knapp halvtimme. Ser ut att vara ett köpcentrum; se bild nedan.
  9. Tar sig sen upp till norra delarna av Canakkale och kommer dit 09:50. Stannar på någon "bakgata" där till 11:25. Se bild nedan.
  10. Tar sig sedan längs D210 tillbaka upp till parcoursen och kommer dit vid 11:50.
Kan det vara s.a. hon fått behov av att inhandla något (slangar?) och därför avvikit från parcoursen och åkt ner till Canakkale, handlat i köpcentrumet, beslutat sig för att ta en liten kortare vila innan hon återvänt till parcoursen och av någon anledning tagit den på "bakgatan" i norra delarna av Canakkale.

Översiktskarta; pilarna markerar cykelriktning och dubbelpilarna markerar första passagen av Canakkale.
1722746100309.png

1722745493058.png

1722745756031.png

1722746338336.png

Hanna de Sousas rutt i samband med första halvan av parcours 4 ser lite underlig ut. Detta är vad som verkar ha hänt:
  1. Ankom CP4 vid 18:49 i fredags.
  2. Lämnade CP4 strax före halv tre, lördag "morgon" och tog sig söderut.
  3. Nådde starten på parcours 4 kl 04:20 på lördag.
  4. 07:39 har hon nått väg D210 och avviker då från parcoursen och styr kosan mot Canakkale.
  5. 07:59 görs en avstickare upp till Saribeyli; se bild nedan.
  6. Når Canakkale vid halv nio på lördagssmorgonen.
  7. Tar sig ut mot södra delarna till klockan nio.
  8. Är där en knapp halvtimme. Ser ut att vara ett köpcentrum; se bild nedan.
  9. Tar sig sen upp till norra delarna av Canakkale och kommer dit 09:50. Stannar på någon "bakgata" där till 11:25. Se bild nedan.
  10. Tar sig sedan längs D210 tillbaka upp till parcoursen och kommer dit vid 11:50.
Kan det vara s.a. hon fått behov av att inhandla något (slangar?) och därför avvikit från parcoursen och åkt ner till Canakkale, handlat i köpcentrumet, beslutat sig för att ta en liten kortare vila innan hon återvänt till parcoursen och av någon anledning tagit den på "bakgatan" i norra delarna av Canakkale.

Översiktskarta; pilarna markerar cykelriktning och dubbelpilarna markerar första passagen av Canakkale.
Visa bilaga 716781

Visa bilaga 716779

Visa bilaga 716780

Visa bilaga 716782

bakväxel problem

Jag har ingen aning. Vet inte om @A.Nilsson kan ha någon känsla för vad det kan bli.

Vore intressant att veta vad planen var från början och vad som hänt.
Jag har tyvärr ingen koll på eventuella straff. Har egentligen bara satt mig in i reglerna nog för att kunna planera rutt och cykla men vad som händer därefter har aldrig riktigt intresserat mig :)

Ser att några cyklister redan har lämnat Turkiet (bl a Strasser). Är inte de lite grejen med Tcr att stanna kvar o hänga med de andra cyklisterna till festen?

Gissar att Hanna de Sousa kommer att ta sig i mål utan ytterligare nattvila. Om man jämför med Anna Carlqvist så hade Anna från en position jämförbar med den Hanna nu har (de har lite olika rutter) 6,5 timmar till sin sista nattvila och från den drygt 11 timmar till mål. Skulle Hanna hålla samma tempo skulle hon alltså ha 17,5 timmar till mål, d.v.s. hon skulle nå målet runt halv tolv i natt.

Tobias Gustafsson är en halvtimme från positionen för Hannas nattvila. Och sedan nattvilan har Hanna cyklat snart tre timmar. Så om Tobias skulle hålla samma fart till Hannas nuvarande position och därifrån in till mål skulle hålla Annas fart, samt om han skulle skippa ytterligare nattvila skulle det betyda målgång runt kl 3 i natt. Min gissning är att han kostar på sig en nattvila till och satsar på att ta sig i mål i dagsljus i morgon bitti /fm istället.

Nazar M. Netterström och Fadi Alrais kommer närmast garanterat att behöva en nattvila till men bör om det inte strular alltför mkt nå målet innan repet dras.

För Anna Lindéns del tror jag det kommer att bli en hård fajt att klara reptiden. Hon är nu ungefär lika långt från mål som Hanna de Sousa var för ett dygn sen. Hanna har då haft ett nattstopp på 6,5 timmar i Yenisehir under det dygnet. Om Anna L håller Hannas fart till mål och Hanna matchar Anna Cs fart från där hon är nu till mål skulle Anna L komma i mål runt 23:30 imorgon. Målrepet dras alltså vid midnatt mellan tisdag och onsdag, men om jag fattade det rätt ärr det lokal tid, d.v.s. 23:00 svensk tid. Att Anna L ska hålla framförvarandes tempo på slutet förmodligen är förmodligen optimistiskt att tro. Min gissning att hon kommer att behöva "plocka in tid" genom att ha en kort sista nattvila. Kan bli en nagelbitare!

Om jag har fattat det rätt att reptiden vid målet är kl 23:00 idag har alltså Anna och Fadi nu 12,5 timmar på sig.

Fadi är på samma rutt som Bosoni tog och han hade sju timmar från punkten där Fadi är nu till mål. Men han var ju extremt snabb. Om det flyter på utan strul är dock min gissning att Fadi är i mål före kl 23:00.

Jag har kollat ett tiotal cyklister men hittar inte någon som nu är i mål och som tagit rutten Anna nu är på. Om jag försöker skatta utifrån några som tagit rutter som leder ganska nära Annas nuvarande position så har de tagit 11,5-12 timmar på sig till mål från en position liknande Annas nuvarande. Hon måste alltså hålla ett likartat tempo som de och hennes ruttval får inte vara märkbart sämre om hon ska greja målrepet.

Om man kikar på tiden från starten på sista parcoursen och målet hade Nazar ca 7:10 och Anna C. 8:08. Fadi ska nog precis till att påbörja den och har alltså 11,5 timmar på sig. Borde gå.

Om Anna tänker hålla sin namnes fart behöver hon alltså vara vid parcoursstarten strax före kl 15:00. Ska kunna gå, men det är inga jättemarginaler.

Såg onekligen lite suspekt ut. La in ett antal rutter för de som passerat där och fick då följande.
1722955452679.png

Ser alltså ut som det är en av de jag klickade på som har gjort samma ruttval som Anna. Känns spontant inte som ett trackingproblem utan mer som ett navigationsproblem.

Såg onekligen lite suspekt ut. La in ett antal rutter för de som passerat där och fick då följande.
Visa bilaga 717316

Ser alltså ut som det är en av de jag klickade på som har gjort samma ruttval som Anna. Känns spontant inte som ett trackingproblem utan mer som ett navigationsproblem.
Om det är ett trackingproblem, hur kan man reda ut det?

Edit eget gps spår så klart

Senast ändrad:
Om det är ett trackingproblem, hur kan man reda ut det?
Ingen aning. Möjligt att de som cyklat loppet har koll; @A.Nilsson eller @chripers?

Spekulation är att de har någon slags tolerans och om avvikelsen från rutten är mindre än den så anses det inte "bevisbart" att de avvikit från rutten. Mer än så anser man att sannolikheten för att avvikelsen skulle vara orsakad av trackingproblem är försumbar. Ev. med olika toleranser i stadsmiljö, på platt landsbygd resp. i kuperad icke-stadsmiljö.

Hur funkar det med maxtid och ev. tidstillägg till följd av regelbrott? Om man kommer i mål innan repet, men man får mer tidstillägg än man hade marginal till repet, kan man då "kastas ut" från resultatlistan? Om inte kan man i princip bryta regler och "gena" mot målet så länge det inte innebär diskning om målet är att hamna i officiella resultatlistan. Känns lite skumt, men risken för diskning kanske verkar avhållande (utöver egen moral).

Börjar dessvärre se tufft ut att hinna i mål innan midnatt. Från positionen hon är på nu tog det Nazar 3:17 att nå målet. Anna behöver göra sträckan på 2:45.

Edit: Här ser det ut som hon höll till 19:34-20:11.
1722971817794.png

Hur funkar det med maxtid och ev. tidstillägg till följd av regelbrott? Om man kommer i mål innan repet, men man får mer tidstillägg än man hade marginal till repet, kan man då "kastas ut" från resultatlistan? Om inte kan man i princip bryta regler och "gena" mot målet så länge det inte innebär diskning om målet är att hamna i officiella resultatlistan. Känns lite skumt, men risken för diskning kanske verkar avhållande (utöver egen moral).
Känns ju ändå som att om man får tidstillägg som gör att man hamnar utanför maxtid, så borde man tas bort ur GC. Men nu hoppas vi Anna går i mål, och förhoppningsvis som Lanterne Rouge.

Nej, det kommer tyvärr inte att gå. Anna har nu hållit på över en halvtimme på en sträcka som Nazar dammade av på ca 7 min. Hon skulle nu behöva vara en timme raskare än Nazar från positionen hon nu är vid och in till mål.

Edit: Hon skulle behöva slå Bosoni med närmare en halvtimme på partiet in till mål om hon ska hinna dit innan midnatt.

Verkar kämpigt med navigeringen nu. Kan det vara problem med GPS:en, slut på batteri, trötthet?
Hon har sovit väldigt lite det senaste dygnet jämfört med tidigare dygn.
1722975378108.png

Tillbaka
Topp