TCR 2024 - Transcontinental Race, no 10

Grymt cyklat och tack även för en fin RR!

En fråga från en som i perioder varit sugen på att cykla loppet… Hur upplevde du vägarna vad gäller trafik? För jag antar att iom att det är fri läggning av rutten så kommer man gynnas av att ta stora gena och platta vägar. Och dit brukar ju även bilister dras… Något som iaf fått mig att avstå såhär långt. Skulle vara intressant att höra hur du upplevde den aspekten.
Enligt deltagare som cyklat tidigare upplagor så var det fler förbjudna vägar än någonsin. Dvs LostDot försöker styra bort cyklister från de vägar som anses farliga. Detta gjorde ruttplaneringen svårare då vägar som använts tidigare nu var otillåtna. Jag upplevde bara en gång att jag var på en väg som var olämplig, och det var en bit norr om Zenica. Kanske 30 km totalt där trafiken var allt för intensiv för min smak. Den vägen var markerad med en varning från LostDot så det var ingen direkt överraskning.
Jag kan inte minnas att jag hade någon riktigt jobbig incident på hela vägen faktiskt.

Enligt deltagare som cyklat tidigare upplagor så var det fler förbjudna vägar än någonsin. Dvs LostDot försöker styra bort cyklister från de vägar som anses farliga. Detta gjorde ruttplaneringen svårare då vägar som använts tidigare nu var otillåtna. Jag upplevde bara en gång att jag var på en väg som var olämplig, och det var en bit norr om Zenica. Kanske 30 km totalt där trafiken var allt för intensiv för min smak. Den vägen var markerad med en varning från LostDot så det var ingen direkt överraskning.
Jag kan inte minnas att jag hade någon riktigt jobbig incident på hela vägen faktiskt.
Hur var det med löshundar? Inga incidenter med sådana?

Hur var det med löshundar? Inga incidenter med sådana?
Just det. Jag glömde helt att ta upp hundar.
Jag var väldigt orolig innan loppet, jag gillar inte hundar. Men på Balkan hade jag bara någon enstaka incident. Jag blev rädd vid några tillfällen när hundar inne på industriområden kom skällande i mörkret, men då var de innanför stängsel.
Däremot var det mer lösa hundar i Grekland, och än värre i Turkiet. De flesta situationer gick att lösa ganska enkelt. Jag klev av cykeln, och hade den mellan mig och hunden. Och bara promenerade därifrån. Irriterande, men inte otäckt. Och det fungerade bra när jag kom cyklande i "normal" fart som kanske är 20-25 km/h när jag var trött. Däremot var det 3-4 tillfällen när jag kom rullande med fart genom byar, kanske 30-35 km/h, och hundar blev triggade att jaga. Då fungerade det inte att helt plötsligt stanna in för då hade hundarna kommit ikapp. Då blev det oftast vrål bestående av lika delar rädsla och ilska. Men då vart jag rädd några gånger, men det gick bra.
Men det var hundar som tillhörde hus som var värst. De herrelösa hundarna brydde sig inte alls, för de hade inget att försvara. Tydigen ska hundar som vakta boskap vara de allra värsta om de tror att du hotar flocken, men några sådana situationer hamnade jag aldrig i.

Det såg ut att vara mindre mängd förbjudna vägar än vad man kan ledas att tro.
Så är det.
Men tex den förbjudna vägen från gränsen Grekland/Turkiet var det uppenbara valet (och tidigare tillåten) som nu skickade ut deltagare på kostigar. Det är på några ställen där de "uppenbara" vägarna är förbjudna och krånglar till det rätt rejält!

Förbjudna vägar är alltså ett försök att öka säkerheten ? För att cyklisterna inte ska köra tunnlar eller smala traffikerade vägar ? Måste vara ett jättejobb för arrangörerna att reka och hitta dessa vägar i förväg, men kanske en bra tanke.

Hur är det med drafting ? Får man cykla tillsammans med 50m mellanrum ? Måste ju vara superkul att träffa andra likasinnade osv ibland, why not ? Alltför hårda regler kan inte va bra och sabbar nog glädjen för en del ! Knäppt om man inte kan köpa en Burgare åt en kompis, eller hjälpa till med en punka ! Whop ! 😃

Man blir ju litet nyfiken varför parkourerna består av halvtuffa grus-sektioner, och varför som du säger "de uppenbara" vägarna är förbjudna och folk får ta kostigar istället. Finns det en baktanke att hindra folk att cykla på allt för dyra rejshojar och att hålla kostnaderna nere, eller är det något annat som ligger bakom? Bara nyfiken...

Förbjudna vägar är alltså ett försök att öka säkerheten ? För att cyklisterna inte ska köra tunnlar eller smala traffikerade vägar ? Måste vara ett jättejobb för arrangörerna att reka och hitta dessa vägar i förväg, men kanske en bra tanke.

Hur är det med drafting ? Får man cykla tillsammans med 50m mellanrum ? Måste ju vara superkul att träffa andra likasinnade osv ibland, why not ? Alltför hårda regler kan inte va bra och sabbar nog glädjen för en del ! Knäppt om man inte kan köpa en Burgare åt en kompis, eller hjälpa till med en punka ! Whop ! 😃
Cykla tillsammans med 50 meters mellanrum? Är det verkligen at cykla tillsammans? Och vad har det med drafting att göra om det hålls 50 meters mellanrum?

Med tanke på cola-incidenten lär knappast burgare vara ok. Mitt intryck är f.ö. att om man har svårt med ganska hård regelefterlevnad så är TCR sannolikt inte det lämpligaste cykeläventyret. De som har erfarenhet får gärna rätta mig om jag är snett ute.

Cykla tillsammans med 50 meters mellanrum? Är det verkligen at cykla tillsammans? Och vad har det med drafting att göra om det hålls 50 meters mellanrum?

Med tanke på cola-incidenten lär knappast burgare vara ok. Mitt intryck är f.ö. att om man har svårt med ganska hård regelefterlevnad så är TCR sannolikt inte det lämpligaste cykeläventyret. De som har erfarenhet får gärna rätta mig om jag är snett ute.
Mer om cola-incidenten för den nyfikne.

Jag tror de förbjudna vägar är sådan information de har samlat på sig under 10år. Dels via egen rekning, men även från andra deltagare. Sedan tror jag det är så att de försöker få deltagare att välja alternativa vägar för att öka spänningen i tävlingen.

I solo-klassen får man inte drafta. Ligger man länge med 50meters lucka så kan det på trackingen se ut som att man har parcyklat. Arrangörens tips var att dokumentera mha foto hur det var i verkligheten. Som i fallet när jag och Nassar åt kvällsmat så möttes vi på toppen av en backe. Och sa att vi möts i Bursa efter nedförsbacken. Då och då kom vi såklart nära varandra, men inte på så sätt att vi drog nytta. Man får helt enkelt respektera reglerna bara.

Jag håller med om att det är lite trist att inte få hjälpa varandra. Men jag tror det är ett sätt att undvika att en cyklist har "hjälpryttare" som kan supporta i händelse av problem. Helt enkelt för att ge alla så lika förutsättningar som möjligt.

Man blir ju litet nyfiken varför parkourerna består av halvtuffa grus-sektioner, och varför som du säger "de uppenbara" vägarna är förbjudna och folk får ta kostigar istället. Finns det en baktanke att hindra folk att cykla på allt för dyra rejshojar och att hålla kostnaderna nere, eller är det något annat som ligger bakom? Bara nyfiken...

Min uppfattning är att parcours och check points från början var ett sätt att leda cyklisterna till något spektakulärt ställe, ett område värt att visa upp. Kanske som Mangart Saddle i årets upplaga. Hårt, jobbigt, men vackert. Och ingen skulle ju valt att passera där valfritt. Men med åren har de blivit värre och värre och verkar mer ha till syfte att knäcka deltagare. Parcouren i Bosnien var en hel del push-bike, men där var det i alla fall vackert. Parcouren i Turkiet var också mycket push-bike men jag tyckte inte det fanns någon belöning i den.
Angående förbjuda uppenbara vägar så tror jag det är för att få tävlingen mer intressant. Se vem som är kreativ i sitt ruttskapande, vem som drar fördel av tekniska vägar, vem som kan hitta bra ställen att proviantera osv.

Tillbaka
Topp