TCR 2025 - Transcontinental Race, no 11

GoranS

Aktiv medlem
Användbara länkar/information
Rutten
Cut offs
Följ prickarna här
Förbjudna vägar mm

Parcourer
Start:
1753646913205.webp

CP1 - Picos de Europa
1753647017100.webp

CP2 - Col du Tourmalet
1753647083153.webp

CP3 - Strada dell'Assietta
1753647181815.webp

CP4 - Siena / Pacentro
1753786319438.webp

1753647252481.webp

CP 5 - Burrel
1753647448582.webp

Mål (Constantia)
1753647508991.webp

Senast ändrad:
Jag kommer också att försöka få en plats nästa år.

Info från Lost Dot

Save The Date // 29.11.2024

After the sun set over the Bosphorus on TCRNo10 a decade of racing across the continent drew to a close. Now TCRNo11 begins to light the horizon, ready to illuminate fresh roads and usher in a new era for The Transcontinental Race.

TCRNo11 will mark this new decade with both evolution and continuity.

To celebrate, we are bringing together the Transcontinental community for an in-person event. Join Lost Dot in London for a special Route Launch 29.11.2024.

Watch this space for more details.

#TCRNo11
#BeMoreMike

Låter ju som att de har någon sorts förändring på gång av loppet (utan att totalt ändra konceptet). Jag blir i alla fall lite nyfiken. Som åskådare har jag inget emot lite variation. Åtminstone om det gör loppet mer intressant.

Norr till Söder eller vice versa? Men då blir de konkurrenter med NorthCape4000 eller 45-Soutwest.
Mer offroad? Mer liknande Silk Road Mountain Race isåfall. Bara på Balkan?
Eller kanske en ny kontinent?
Eller bara en ny grafik?
Lite spännande ändå. Och nej. Jag ska inte söka startplats.

Ikväll är det dags för TCR eventet. Det börjar 20:00 svensk tid. Men jag har inte hittat var man kan live streama det. Någon som vet?

Kommer "sträckningen" att avslöjas då alltså?
Ja, jag tror de kommer att avslöja alla kontrollerna och de tvingande vägavsnitten, vilket skapar en bild av hur sträckningen kommer att bli. Men de har ju lagt till en liten cliff hanger, med att de kommer bli något nytt/annorlunda (nya vägar skrev de - vilket kanske innebär helt nytt koncept än ett race tvärs genom Europa från nordväst till sydost). Blir spännande att följa ikväll, om jag listar ut hur man gör det...

Ja, jag tror de kommer att avslöja alla kontrollerna och de tvingande vägavsnitten, vilket skapar en bild av hur sträckningen kommer att bli. Men de har ju lagt till en liten cliff hanger, med att de kommer bli något nytt/annorlunda (nya vägar skrev de - vilket kanske innebär helt nytt koncept än ett race tvärs genom Europa från nordväst till sydost). Blir spännande att följa ikväll, om jag listar ut hur man gör det...
Om du inser det får du gärna posta infon här.

Har nu fått reda på kvällens event sänds på Instagram Live. För att komma åt det behöver man följa Transcontinental på instagram och om man då går in vid 20:00 ikväll så kommer det på visas en färgglad cirkel kring Transcontienal loggan. Klicka på den för att följa live eventet. En liten varning dock, det är för de nördiga då det håller på i 3 timmar en fredagskväll, själva kontrollpunkterna kommer inte börja avslöjas förrän klockan 21:00 svensk tid. Tur att frugan är iväg på middag ikväll...

Jag hoppas på att någon form av information kommer att finnas tillgänglig inom snar framtid, antingen på arrangörens sida eller i denna tråd.

Ja, jag har lyckats läsa mig till (de senaste halvtimmen) att själva live streamingen börjar först nu vid 21:00.
Men det är ju världens otydligaste event och hantering hur man accessar det.
Om jag lyckas komma in i eventet och det startar någon gång, så ska jag lägga upp vad de sa här i tråden.

Senast ändrad:
Fisterra till Constanța är 3808km med bil enligt maps..
Och det är genaste vägen, med alla kontroller och parkours, 4500? Eller mer?

Kortaste vägen 4865 km (med google maps) på förbjudna vägar.
Start: Santigo de Compostella, Spanien
1. Picos de Europa, Spanien
2. Col du Tourmalet, Frankrike
3. Strade dell Assietta, Italy
4. Porchino, Italien
---Färja från Bari till Albanien---
5. Iburell, Albanien
6. Constansa Rumänien

Reviderade checkpoints, lyssnade lite bättre idag.

Start: Santigo de Compostella, Spanien
CP1. Picos de Europa, Spanien
CP2. Col du Tourmalet, Frankrike
CP3. Strade dell Assietta, Italy (Grus parcour)
CP4. Siena, Italien (Grus parcours)
---Färja från Italien till Albanien---
CP5. Burrel, Albanien
Finish. Constansa Rumänien (Grus parcour)

Vet inte när mer information släpps, men misstänker att det dyker upp någon gång efter att anmälan öppnat.

Hemsidan är uppdaterad nu.
Anmälan öppnar 8e Dec.
Men lite info om kontrollerna är där. Inget om parkours, mer än hintar.

Förändringen från Belgien till Spanien känns väl kul. Hur ofta går färjan från Italien till Albanien? Inte allt för ofta antar jag? Sådant tycker jag kan ställa till en hel del. Men antar att ett par av de som cyklat TCR några gånger börjar bli less på att cykla Balkan norr till söder.
Någon kommentar till att det blir längre? För att vinnarna ska ta +10 dagar på sig? För att amatörerna ska ta nästan 20 dagar på sig? För att utmärka sig mot andra lopp som idag ligger kring 400 mil?

Som internetcyklist tycker jag variationen är trevlig.

Färjedelen ser jag mer som något ”nödvändigt ont”, när man vill dra ner rutten i mellersta Italien, snarare än som något positivt.

Lite snabbt googla så ser jag Ancona, Bari och Brindisi som har färjor till Albanien.
Ancona är närmast Siena, och flest timmar färja för sömn i bästa fall. Sjösjuk i värsta fall

Undrar om det är starten på en trend med (ännu) längre lopp än de redan var.

Nu har de väl inte svårt att fylla startplatserna direkt, men någonstans gissar jag att intresset att delta avtar om man driver upp längden. Sen Så länge de håller sig i Europa och inte "snirklar" alltför mkt lär det väl inte bli så mkt längre än det där gissar jag.

Nu har de väl inte svårt att fylla startplatserna direkt, men någonstans gissar jag att intresset att delta avtar om man driver upp längden. Sen Så länge de håller sig i Europa och inte "snirklar" alltför mkt lär det väl inte bli så mkt längre än det där gissar jag.
Det där är någonting för Randonneur Stockholm att ta efter. 20-milarna stryks i kalendern och 60-milare är numera 70 mil.

Det är ju rast på stället, dvs färja inlagt.

men bortsett från parkours så är möjligheten för ett spritt startfält mindre i år än tidigare. Medelhavet sätter en sydlig gräns och det är väl inte såna jättefördelar att ta en så nordlig rutt efter pyreneerna?

Precis. Hårdare cut-off tider. Vid mål, vänd tillbaka mot start. Fortsätt sen att cukla fram och tillbaka på banan tills bara en cuklist har klarast senaste tidsgränsen.

Jag läser lite halvhjärtat.. men det verkar som sagt bli längre. Både distans och dagar.
2024 var det ca 4100 km på max 16 dagar = 25 mil per dag.
2025 verkar bli ca 5000 km på max 18 dagar = 28 mil per dag.
Jag vet inte om höjdmeter är jämförbart. Jag vet inte om andelen "push bike" är jämförbart. Men en liten indikation iaf.

Antar att det finns ett antal banaspekter som avgör hur många mil som är rimligt att hålla per dag.

Sen verkar båtfärden över Adriatiska havet ta en stund. Snabbgoogling ger 8-10 timmar från Bari till Albanien.

Tillbaka
Topp