Det har i tidigare TCR inte varit fråga om något ”rep” i den meningen att deltagare inte *får* fortsätta (tänk Vasaloppet).
Jag har *inte* läst manualen för TCRNo11, men sedan TCRNo8 tror jag att sanningen ”missad CP-cutoff —> Finisher” inte gäller längre. Alla har ansvar för sig själva, men det kan skapa farliga situationer om man kommer efter tidsplan och pressar hårt (lite sömn) för att ”hinna” till nästa CP. Mikko lär ha trampat nonstop i 34 timmar för att ”hinna” till en CP i No9 och därmed kunna nå General Classification. När han kom dit var han så ”borta” att han trodde att han missat cutoff - vilket han inte hade gjort ens om det *hade* varit så - tidszoner kan spela en spratt

. Minns jag rätt så avskaffades ”rep”-ansatsen redan innan, men det kan ha varit Mikko som fick det att förändras.
Det finns gott om exempel på ”tokiga” sovmönster som leder fram till en CP. Sova två timmar. Kliva upp 02:00 för att säkert hinna till ”repet” och sedan sova tre timmar till på CP. Där är det varmt och mysigt och vips börjar man fundera på om man egentligen vill fortsätta öht. Det är (menar jag) därför scratchnigar kommer vid CP.
Never scratch at night borde kompletteras med Never scratch at a CP.
Pre-No9 var det *omöjligt* att nå General Classification om man missat en CP-slut-tid. Från No9 och framåt (tror jag - men rätta mig om jag har fel) kan man nå General Classification så länge man klarar det enda (?) repet som är maxtid för att nå mål-CP.
Idén om att det finns ett ”rep” vid varje CP ger de som vill avbryta en ”förklaring” till scratch. Det är fullt möjligt (och har gjorts) att missa en CP-cutoff, men ändå klara mål-CP-cutoff (som brukade vara after partyts officiella sluttid). Att missa en CP-cutoff var tidigare lika med att ”bara” kunna bli Finisher.
Men, de som missar CP1-tiden och halkar efter ytterligare till CP2 och kanske ännu mer till CP3 har en tendens att bryta eftersom ledigheter tar slut och det på pappret enkla med att cykla ”en Vättern drygt om dagen” är mer utmanande i verkligheten och särskilt efter dag 5 (min egen hat-skit-tvivel-dag).
Så, ”rep” behövs inte för annat än att tydligt klargöra hur länge organisatören förbinder sig att ha *funktionärer* som kan stämpla brevet-kortet på plats vid CP (har även med öppettider 24 h på stället som gått med på att vara kontroll och hur många dygn man kan tänka sig ha några hundra cyklister passerandes. Cyklister som vill sova i lobbyn, stå nakna på toaletten för att tvätta sig, vandra runt i handdukar som höftskynken, sluddrande försöka betala med fel valuta, ladda elektronik bakom bardisken - och så vidare - det är ju inte direkt affärsmässigt att ha en restaurang som ger Rando-vibbar/omklädningsrum/scout-jamboree under mer än några dagar…).
Tracker tar hand om proof-of-passage och om inte den fungerat har alla deltagare på sig att kunna uppvisa (vid förfrågan från Race Director) sin rutt och tider - oftast med Strava (oavsett vilken enhet man använt (Garmin ofta).
På liknande sätt har ACP (äntligen) tagit bort ”rep” för brevet-lopp. Tiderna som tidigare var hårda cutoffs ses nu som en rekommendation eller vägledning. Kommer du till stämplingen inom detta intervall ligger du ”på tidsplan” för att klara maxtiden - ungefär så.
Ser fram emot fortsatta referat i denna tråd. Första gången jag faktiskt följer TCR som dot watcher utan att ha det uppdraget av Lost Dot. Ganska skönt faktiskt. Man tittar in när man har lust på Happy och på followmychallenge.