TCRNo8 RR

khaleb

Medlem
TCRNo8 RR
TCRNo8 Race Recap

Ett par dagar sedan jag avbröt TCRNo8, mina reflektioner. Jag fick startplats i TCRNo8 i början av året. Då började en träningsstegring med Mål/Ambition/Förhoppning att nå Finishers party. Det skulle kräva ca 284 km per dag/dygn i 2 veckor. Cykling inne/Ute blandat med core-träning under ett par månader. Jag har ett par bikepacking-turer som referens till min målsättning.

Min strategi var 14 timmars aktivitet (främst cykling men även navigering, matintag och diverse inköp och kortare raster. 10 timmar ”inaktivitet”, främst sömn men även hitta boende, äta, varva ner/upp.

Jag räknade med att bo inomhus genomgående. Planering av boende vid 17-18 för att stanna ca 20-21, givetvis med viss flexibilitet. Efter starten vid 22 i Geraardsbergen var min plan att cykla till Bryssel för att hitta hotell och ta natt.

Nästa dag träffade jag en medtävlande, på ett fik. Jag hade stora problem med navigering, då jag laddat en för stor fil på GPSen. Min GPS ritar då genvägar. Kanske är jag old-school, jag brukar endast visa min tänkta rutt på GPSen, ej karta. I BE/NL/norra DE finns det många vägar. Om jag ligger på GPS-rutten är det förmodligen bra. Om jag inte gör det så kan det vara ok, men kanske inte. Se bifogad bild där blått streck är ”genvägen” som troligen inte är en väg. Jag fick ganska ofta ta upp telefonen (där jag också hade rutten) för att verifiera var jag var om jag var på rätt väg.

Andra övernattningen/hotellet i Dortmund kunde jag dela upp filerna i mindre bitar för att få bättre precision (rött streck på bilden nedan). Det gjorde stor skillnad. Fortsatt en del tveksamheter i navigeringen då jag ibland valt grusvägar som inte var bra. Men jag visste iaf. att jag var där jag planerat 😊.

DE/CZ var mer kuperat än jag räknat med, vilket innebar att jag inte kunde håll mina 284 km/dag. Jag tog Checkpoint 1 med viss marginal. Nu träffade jag lite fler medtävlare per dag. Nun söderut mot nästa CP i Italien. Den tog jag också med viss marginal. Ganska backigt på slutet. Det är ok för mig jag har samma fart i 5% som 10% motlut. Det beror inte på att jag är snabb i 10% motlut 😊. Check för CP2. Nu väntade en ganska varm sträcka i Nordöstra Italien. Slovien, Kroatien, BosnienHercegovina i rask (nåja) takt. In i Montenegro och vidare till CP3 på delvis vandringsled. Kortaste vägen men troligen inte snabbaste (?). Check för CP3, missade att fylla på energi på affären innan stängning. Så det blev sovmorgon (0630) för att träffa öppningstiden på affären. Träffade en svensk volontär på CP3, Norrlänning bosatt i Helsingborg, riktigt kul.

Nu började det klarna för mig att jag troligen inte skulle klara CP4 medan den var öppen, än mindre chans på målgång (dagen efter Finishers party).

Genom Montenegro och in i Serbien. Här stannade jag ganska tidigt för att lösa valuta och lokalt SIMkort då jag varit i radioskugga ett par dagar.

Nästa morgon hade jag valt en grusväg för att undvika en trafikerad väg. Grusvägen var svårframkomlig, så jag vände för att ta den trafikerade vägen som jag inte varit så sugen på. Här någonstans mognade beslutet att det var dags att vända hemåt.

Mitt beslut att avbryta bottnade i tre anledningar;

  • Navigering. Jag gjorde ett rookiemisstag och laddade för stora filer. Jag vil fortfarande köra utan karta för att slippa analysera GPS-bilden. Men ibland behövs kartan och jag behöver en smidig lösning för att lösa detta.
  • Trafik, delvis i CZ men främst i Serbien blev det jobbigt.
  • Att målet skulle vara tomt/stängt när jag kom fram, troligen även CP4 kändes lite trist. Inte avgörande men en bidragande orsak.
Lite trist att bryta men känns ändå rätt ok. För att citera LostDot ”It is only a bike race”, jag behöver inte slutföra bara för att jag startat.

Utrustning

Cykel med dropbars och clip-aeros med 5 cm riser.

2 feedbags, en med föda, på utsidan mynt, mini-lås, mynt, solkräm och annan kräm. En med skoöverdrag, benvärmare och tunna mitts, på utsidas trasa, kedjesmörjning och papperskorg

Toptubebag, med reflexväst, tracker, extragps, ladd-sladdar, pump och verktyg, ibland telefon.

Framebag med extra bibs, kallingar, strumpor, buff, diverse valutor samt sanitetspridukter.

Sadelväska med slangar, wire, kedjebrytare, länkar, däckkrängare, space-blanket och extradäck.
2 * 1l flaska.

Jacka och 3/4byxor på aerobarsen, samt noter om distanser till orter längs vägen.
DSCN3270.JPG


DSCN3026.JPG
 

Bilagor

  • DSCN3367.JPG
    DSCN3367.JPG
    895.9 KB · Besök: 24
Topp