Team Tre Berg-Postnord lägger ner efter säsongen

gerrardsdobbar

Aktiv medlem
Saxat från FB:

Alla sagor har ett slut...
Säsongen 2017 blir den sista för Team Tre Berg - Postnord. Efter tre fantastiskt roliga, spännande och framgångsrika år tvingas vi tyvärr att stänga ner teamet. Anledningen är den enkla att vi inte hittar nya partners som är intresserade av att finansiera vår verksamhet och vara med och utveckla den framåt.
Cykelsporten i Sverige är en liten idrott där vi konstant kämpar för att vinna det mediala utrymmet som krävs för att attrahera sponsorer. Vi har gjort vår bästa under våra tre år för att försöka etablera ett team på den nivån, och med det mediala utrymmet, som krävs så att teamet skall kunna verka som självförsörjande. Vi har tyvärr inte lyckats med detta.
Vi vill med detta tacka alla som varit med och bidragit till våra tre fantastiska år. All personal, suporters, sponsorer, familj, vänner... Ett extra stort tack till alla cyklister med Alexander Wetterhall i spetsen. Utan dig hade det aldrig fungerat.
Nu vänder vi blad och går vidare mot nya utmaningar!
Team Tre Berg - Postnord genom
Kristian Wejshag

Extremt tråkigt tycker jag. Vad innebär det här för LVG-cyklingen i Sverige framgent?

Får väl hoppas på nya konstellationer. Med lite tur några som satsar mer på att vara annat än största fisken i en väldigt liten pöl och tävlar mer utomlands.

gerrardsdobbar sa:
Extremt tråkigt tycker jag. Vad innebär det här för LVG-cyklingen i Sverige framgent?

Kanske lite mindre förutsägbara resultat i HElit? (Jag följer inte HElit, så jag vet inte hur mycket de dominerat, men jag skulle inte bli förvånad om de har det.)

Generellt tycker jag att det är bättre när inte majoriteten av de bästa är samlade i ett lag. Om det finns, säg, tio riktiga stjärnor, så blir det nog betydligt roligare lopp att följa om de tio är fördelade på 6-7 lag, i stället för att typ åtta av dem är i samma lag.

geologen: Fördelen med ett Contilag som Tre Berg var att de kan vara ett steg från elitcyklister mot en proffskarriär och få köra UCI-lopp utomlands med. Behövs iaf ett Continentallag i Sverige för att cyklister ska kunna gå stegen upp för att nå upp till World Tour eller ens Pro Continental.

cerro sa:
geologen: Fördelen med ett Contilag som Tre Berg var att de kan vara ett steg från elitcyklister mot en proffskarriär och få köra UCI-lopp utomlands med. Behövs iaf ett Continentallag i Sverige för att cyklister ska kunna gå stegen upp för att nå upp till World Tour eller ens Pro Continental.

Sverige är för litet för det. Bättre att de skapar en bred tävlingsmiljö på hemmaplan.

Tråkigt men kanske inte helt oväntat när motionsloppet från samma satsning lades ned tidigare i år.

Knuppe sa:
gerrardsdobbar sa:
lundatok sa:
Det var väl en logisk effekt av att loppet Tre Berg inte bar sig?

Men 3B baserade väl inte hela sin årsbudget på ett motionslopp?

Verkar i princip vara så, svårt att fixa sponsorer som delar ut pengar.

Postnord lyckades nog inte leverera checken, den försvann på vägen som allt annat.

Trist att ingen annan ville vara med. Först Bianchi, sen Postnord som hoppar av.

Whenthingsgowrong sa:
Knuppe sa:
gerrardsdobbar sa:
lundatok sa:
Det var väl en logisk effekt av att loppet Tre Berg inte bar sig?

Men 3B baserade väl inte hela sin årsbudget på ett motionslopp?

Verkar i princip vara så, svårt att fixa sponsorer som delar ut pengar.

Postnord lyckades nog inte leverera checken, den försvann på vägen som allt annat.

Trist att ingen annan ville vara med. Först Bianchi, sen Postnord som hoppar av.

När hoppade Bianchi?

Tyckte mig se en 3B-åkare som satt på en Cannondale under cykelvasan. Lite märkligt.

geologen sa:
gerrardsdobbar sa:

Kanske lite mindre förutsägbara resultat i HElit? (Jag följer inte HElit, så jag vet inte hur mycket de dominerat, men jag skulle inte bli förvånad om de har det.)

Generellt tycker jag att det är bättre när inte majoriteten av de bästa är samlade i ett lag. Om det finns, säg, tio riktiga stjärnor, så blir det nog betydligt roligare lopp att följa om de tio är fördelade på 6-7 lag, i stället för att typ åtta av dem är i samma lag.
Skulle du följa dom då...?

NickPick sa:
geologen sa:
gerrardsdobbar sa:

Skulle du följa dom då...?

Haha, nä, jag är inte intresserad av HElit, men det finns lite tendenser åt samma håll i DElit, så det är mer principen jag menar.

Tillbaka
Topp