[Team8] Vänern Runt 22-24 maj 2009

LinusH

Ny medlem
Här kan de som är intresserade av att köra Vänern runt i vår i syfte att träna inför VR anmäla sig. Förhoppningsvis blir vi tillräckligt många för att vi kan göra en gruppanmälan och köra en egen startgrupp. Om intresset inte är tillräckligt får vi bestämma vad vi ska göra (om vi ska skita i det eller samköra med något annat gäng).

Jag kan uppdatera detta första inlägg med de intresseanmälningar som kommer in.

Intresselista:
1. Linus Helmestam, Malmö
2. Pontus (poqa), Sthlm
3. ? (Olby), ?
4. Lars Magnusson (Lars Magnusson), Sthlm?
5. Dennis (DeLiQ), Tierp
6. Leif Davidsson (LeifD), Sösdala
7. Kristoffer (Kristoffer), ?
8. Erik (SirVélo), Gbg
(9. ? (Ari.m), ?)

Senast redigerad av en moderator:
Jag hänger gärna med!

Mitt mål är visserligen sub-9 men jag kan alltid byta grupp i fall jag sinkar er.

/Johan Olby sthlm

Senast redigerad av en moderator:
Jag bestämmer mig först när jag vet hur vädret blir.
Tänker inte cykla så långt tre dagar i sträck om det är pi**väder.
De 250:- extra efteranmälan kostar är det värt om jag vet att jag slipper regn på åtminstone två av dagarna.

Funderade på denna runda förra året. Men då blev det ingenting av det projektet. Dock tror jag att jag avvaktar med att anmäla mig till en Happyklunga. Vilket tempo har grupen tänkt att köra i?

/Johan

Cyklingen sker i grupper med 10-15 cyklister i varje. I samband med anmälan anger du vilken fart du tror du har kapacitet att hålla under de tre dagarna och blir sedan inplacerad i en lämplig grupp.

Varje grupp har en utsedd gruppledare som har ansvaret för att gruppen håller samman och cyklisterna skall därför följa gruppledarens anvisningar. Vid punktering etc stannar hela gruppen och hjälps åt. Ingen cykling utanför gruppen är tillåten.

Betyder det att vi kan ordna en egen grupp? Och i så fall, hur stor får gruppen vara?

Vad gäller tempo; VR SUB9-tempo = ca 33km/t kanske är lagom om vi får ihop tio pers eller mer från Team8?

I första hand är syftet:
1. Att träna ihop oss inför Sub-8 på VR. (om sub-9 eller andra hakar på så ser jag inget problem med det)
2. Lära känna varandra bättre, så att körningen på VR går bättre

Som punkt 3 är ju syftet också att ha skoj och göra det vi tycker är roligt, alltså vara ute och cykla. :-)

Det innebär att primärt är det inte hastigheten som är det viktiga. Det viktiga är att vi får in en bra teknik i klungkörningen och att vi känner oss bekväma med varandra när det är dags.

Vad gäller hastigheten hos de som brukar köra loppet, så är den inte så speciellt hög. Jag körde den "näst snabbaste" klungan 2007 och då gick det i ca 32 km/h i snitt. Om vi tar det lugnt och kör i 32-37 km/h i snitt eller någonstans där, lite beroende på hur klunkörningen går, vind och väder och så, så kommer vi ju ligga i topp. Jag gissar att första dagen kommer vi ligga bland de snabbaste klungorna och att vi andra och tredje dagen kommer att vara den snabbaste klungan, men man vet ju aldrig. Jag tycker själv att det är dumt att köra tävlingstempo i tre dagar för då kommer det ta så lång tid att återhämta sig. Detta får bli mer utav distanspass-hastighet eller något snabbare.

Det som gäller på Vänern runt är bland annat följande:
- Man har fixa grupper och startar med 5 minutersintervaller. Den saktaste klungan först och den snabbaste klungan sist. Man får inte cykla själv utan måste cykla i den grupp man cyklar i (man kan byta grupp efter överenskommelse till en annan grupp vid behov)
- Vad jag vet finns ingen officiell tidtagning, men arrangemanget har internt koll på hur snabbt grupperna kört
- Det är inte många snabbåkare, detta är ett trivselarrangemang med ett par hundra cyklister som kör i motionsfart i tre dagar. Perfekt klungträning för oss alltså. Vi kommer att ha gott om tid att få in en bra körteknik och lära känna varandra under ordnade former. 54 mil gör ju också sitt till i uthållighetsträningen. Som en bekant säger "Träning är träning, och tävling är tävling".

Det som kan ställa till det är om vi blir för många, men det är ju ett positivt problem som jag tror att vi kan lösa. Om vi inte blir allt för j-a många så tror jag att gruppen kan få bli lite större. Om vi blir sågonstans kring 20 eller fler, så kanske vi ska dela upp oss så att sub-9 folk kör för sig och sub-8 för sig... men, men, vi tar den diskussionen om den uppstår.

För oss veliga, när är sista anmälningsdag om man vill vara med i denna grupp? Kommer man med även om man anmäler sig på plats?

Sugen men vet inte riktigt hur det ser ut för min del i vår..

Kristoffer skrev:
-------------------------------------------------------
> För oss veliga, när är sista anmälningsdag om
> man vill vara med i denna grupp? Kommer man med
> även om man anmäler sig på plats?

Gruppledaren bestämmer vem/vilka som ska vara med i gruppen. Börje Ericzon från Örebrocyklisterna som håller i det hela försöker att hålla grupperna ungefär lika stora.

Anmäler du dej på plats kommer du med med största sannolikhet med men gruppledaren/Börje kan placera dej i en annan grupp.

Jag skulle gissa att ca 16st är nog max för en grupp. Förra året var vi 26 grupper med största grupp på just 16 personer.

http://www.orebrocyklisterna.se/docs/Startlista Vänern 2008.pdf

Yberfyrer i grupp 26 2008.

Det här är bara en intresseanmälan och inte ett definitivt besked. Detta för att vi ska se om och hur många som är intresserade. Sedan, om tillräckligt många är intresserade så återkommer jag med sista anmälningsdag, hur man pröjsar (för vi måste betala genom en inbetalning som innefattar alla i gruppen) osv.

Jag hoppar över det här. Dels är jag nog inte så snabb och vet inte alls hur mycket jag kommer att hinna cykla innan det är dax. Om jag ska köra så blir det nog i en grupp med en snittfart på ca 25 km/h.

/Johan

Jag kör gärna med som utfyllnad om det behövs, men får ni ihop en full grupp så vill jag inte sabba upplägget...

Jag körde körde Vänern 2008 och tycker att en egen startgrupp låter som en riktigt bra idé för er - 3 dagars SUB8-samkörning med gott om tid för taktiksnack på kvällarna.

Tjena alla,

Tänkte anmäla mig till Vänern runt strax och om vi är tillräckligt många som vill köra tillsammans så kan vi ju anmäla en egen startgrupp. Hur är intresset?

/Linus

Tillbaka
Topp