[teaser] bilder från Glasriketresan

Pär L

Ny medlem
Här kommer en liten förhandsvisning av mina bilder från Glasriketresan:

GRR_02.jpg ht=485

Sebastian Balck, Team cykecity, innan start.

GRR_03.jpg ht=485

Huvudklungan passerar Åfors glasbruk.

GRR_04.jpg ht=485

Högprofil kolfiberhjul på grusväg är respekt för sporten!

GRR_05.jpg ht=485

Cykelcross verkar funka bra även för eliten på linjelopp.

GRR_01.jpg ht=485

Mindre än 5 km till mål, då blir man så här glad.

Har en sådär 600 bilder till i datorn som ska gås igenom och sorteras under kvällen. De bästa kommer att dyka upp här.

Lite fler bilder finns här: http://www.pixbox.se/alb_show_id1115203_page0.html
Vet tyvärr inte vem som vann, eller vilka som deltog, någon startlista lades aldrig ut på hemsidan. En resultatlista bör dyka upp under kvällen.

http://www.glasrikeresan.se/

Senast redigerad av en moderator:
Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Segern gick till Danmark.. Stevensen..

Njä. Han fick smaka på den, men hade tydligen gjort något fult i spurten så han deklasserades till andraplats. Tomas Löfgren Cykelcity.se blev därmed vinnare.

Jag har en filmsnutt från spurten, försöker lägga upp den imorgon. Tror tyvärr att det mesta av action är skymd av polismc-n som höll sig alldeles för nära :-( Återkommer när jag lyckas tankat ur telefonen.

Tjena!

Pär.. Tror du har en bild på mig också.. Jag ligger bakom två cyklister i en blå 740.. Det räknas inte va?? :P

Körde som motionär och detta tog nog priset som ett av de sämst organiserade loppen jag varit med om.De skall verkligen vara glada att de bara fick ca 350 till start och inte de 3000 som de hade hoppats på. Då hade en katastrof av större format varit ett faktum.

GRR_07.jpg ht=485

Kneecap kör volvo.

Trist att det tydligen inte har funkat så bra. Men det är första gången som loppet körs och klubben som arrangerar har bara funnits i typ ett halvår. Vi får hoppas att herrarna Edgren och Elgquist gör en ordentlig summering och löser alla problem till nästa gång. Idén är lysande men inte helt lätt att genomföra i verkligheten.

Väntar fortfarande på en resultatlista, sankade även en startlista innan start. Små detaljer som bör fixas till nästa gång.

Tjena!

Hille.. Ekonomin blir ju lite annorlunda när 3000 startar.. Det gör stor skillnad.. Jag hörde massa positiva kommentarer efteråt..

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Hille.. Ekonomin blir ju lite annorlunda när 3000
> startar.. Det gör stor skillnad.. Jag hörde
> massa positiva kommentarer efteråt..

Det blev en krash i klungan redan efter 9 km som jag blev indragen i och cykeln blev mosad så jag fick slänga in handuken. En kille blev rätt så rejälj skadad och så långt funkade det hyfsat så han fick vård på plats men sen spårade det ur fullkomligt. Att ta oss tillbaka till startområdet var ett äventyr bara det. Väl där märkte jag att mitt knä hade fått sig en rejäl smäll och började svullna och värka och kontaktade nämnde Elgquist för att få hjälpa att kyla ned knäet. Det slutade med att han försvann för att fixa något annat och han lämnade kvar mig för att vakta sekriteriatet.
Jag fick ju lite tid att spendera i målområdet i väntan på att mina kompisar skulle dyka så jag fick ju tillfälle till lite samtal med lokalt engagerade personer. När man pratade med dem förstod man ju att förvirringen var ganska total.
Jag hade även "lurat" med två kompisar till start som inte är speciellt snabba så de anmälde sig i den långsammaste startgruppen och de kom i mål enligt utsatt tid för den gruppen. Döm av deras förvåning när de och även andra med samma fart kom i mål. Då hade man slagit igen målet och inte en käft fanns som tog emot dem. De fick ta sin glasmedalj själva i en låda.

Dåligt ordnat vet jag inte, har nog framtiden för sig...Men för över 800 spänn tänkte jag mig mat efteråt och frukost innan loppet, nu fick man pröjsa alltihop själv. Även camping borde ingå, kanske gnälligt men som student har jag inte råd att lägga 890 plus bensin 40 mil plus 300 spänn mat. Sedan själva loppet - man kan inte ha en skylt som ligger ned ute i högerkant, då kör folk in i den, blev en rejäl masskrasch med typ 5 km körda på bred 90 väg bara för att man lagt en skylt med tung fot som fick gamla gubbar uppträda i värsta truppgymnastiken. Även de som står i refuger kan inte vifta med sina flaggor nere vid fotknölarna utan måste upp med dem. Grusvägarna var väl sådär, inte rent jävliga men sett betydligt bättre...Slutgnällt, det var kul idag! (Förutom en Valhallcyklist som jag skulle kunna dra av ett öra på för dåligt uppträdande (ej cykelrelaterat, eller nästan inte i alla fall), enough said...)

Roligt att få veta att det var en skylt som orsakade krashen. Själv fick jag stopp och stod upp när folk började falla framför mig men till vad nytta när de bakom kör över mig så man blir mosad.

Jag var en av dem som klippte skylten, den kan knappast lastas tävlingsledningen. Jag låg fint inbakad i klungan, det jag itne fattar var varför ingen varnade för skylten. Några måste haft sin uppsikt någon helt annan stanns är framåt.

Har kört två motionslopp i år (Karlskronaloppet och VR) och bägge gångerna har jag varit nära att köra in i olika hinder pga. bristande varningar. Tyvärr så verkar det vara alltför vanligt att motionären inte bryr sig om att varna, eller så vet många helt enkelt inte om att man förväntas varna för hinder. Att inte varna är ett beteende som skickar folk till akuten. Brukar skälla lite lite på den som inte varnar så att det inte upprepas igen.

I min värld förtjänar den som inte varna för hinder i klungan en pump i bakhjulet.

Nu har det snart gått ett dygn sen första målgång i GRR och det finns ännu ingen resultatlista på hemsidan. Dåligt.

Jag kommer att köra nästa år igen. Då ska jag ta mig runt. Jag var typ tredje gubbe att klippa skylten, jag tror att min ram fick en spricka men jagade ikapp tätklungan igen. Jag fick släppa vid dagens första spurtpris. En smäll på vänsterlåret hindrade mig från att gå på för fullt. Rullade in till varvningen och hoppade av där. Idag är jag lite mör i kroppen, mest från de cyklar och cyklister som jag fick över mig i krashen.

Banan var trevlig och väl värd ett återbesök. Tack till Per Edgren och kompani för en trevlig tävling, det finns självklart saker som ska finslipas men det är trotts allt första upplagan. Då får man räkna med att allt inte flyter till 100%.

Pär L skrev:
>... Tyvärr så verkar det vara alltför
> vanligt att motionären inte bryr sig om att
> varna, eller så vet många helt enkelt inte om
> att man förväntas varna för hinder. Att inte
> varna är ett beteende som skickar folk till
> akuten. Brukar skälla lite lite på den som inte
> varnar så att det inte upprepas igen.
>
> I min värld förtjänar den som inte varna för
> hinder i klungan en pump i bakhjulet.

Jag låg också mitt i klungan när det brakade till. Jag tror inte att det var den vanlige motionären som "glömde" att varna utan snarare att någon elitkille eller elitmotionär missade detta. Det var ju inte så många rullar ner från grabbarna i cykelcity som det small..

I övrigt var detta en mycket trevlig tillställning. Nästa år har dom säkert fixat till de missar som fans i arrangemanget.

Pär L skrev:
>
> I min värld förtjänar den som inte varna för
> hinder i klungan en pump i bakhjulet.
>
>
Säger som Anders Adamsson ... Det är ett jäkla vinkande för allting...
Man får vara vaken. Helt enkelt.

Jag har minskat vinkandet.. Utom för de riktigt stora farorna...
Blite lite som att ropa varg....Om man vinkar för allt

Roger

Rock skrev:
> Här pratar vi trotts allt om en vägarbetsskylt
> som står ute på asfalten. En sån vinkar man
> för.

Absolut.... Men de vinkas för fan allt annars...
Siktar på att vara med nästa år.
R

Vem var det som skötte tidtagningen? Killen som körde på 5.09 i motionklassen måste vara förbannad att han inte anmälde sig i Elit-klass, blåst på 60 000:-.

Hur kan man misslyckas så här mycket med tidtagningen när det endast var 300 startande, hur illa hade det blivit om det varit 3000. Känner två som inte är med listan.

Hillis_ skrev:
> Vem var det som skötte tidtagningen? Killen som
> körde på 5.09 i motionklassen måste vara
> förbannad att han inte anmälde sig i Elit-klass,
> blåst på 60 000:-.
>
>

JA PRECIS!!!! HAHAHAAA...
Spöa eliten med en halvtimme...
Så var det nog...

R

Om de planerar att bli ett klassikerlopp så får de nog allt strama till organisationen lite. De bör nog åka och titta på hur man ordnar saker på andra mindre tävlingar. När jag varit med i andra motionslopp har man inte behövt gå runt och fråga flera för att hitta till en dusch. Matkuponger skall man inte heller behöva gå och be om när det är så få som åker. Fanns det någon sjukvårdare i målet som kunde ta hand om folk som var slutkörda? Det tråkiga är att det är så små saker de missar på. Om det skall bli mer folk till nästa är får de nog även tänka igenom trafiksäkerheten vid vissa ställen och hur kommer det fungera på små grusvägar när det nu blev en stor smäll på en stor väg. Hoppas de lyckas för det var roligt med något annorlunda.

Hillis_ skrev:
> Om de planerar att bli ett klassikerlopp så får
> de nog allt strama till organisationen lite. De
> bör nog åka och titta på hur man ordnar saker
> på andra mindre tävlingar. När jag varit med i
> andra motionslopp har man inte behövt gå runt
> och fråga flera för att hitta till en dusch.
> Matkuponger skall man inte heller behöva gå och
> be om när det är så få som åker. Fanns det
> någon sjukvårdare i målet som kunde ta hand om
> folk som var slutkörda? Det tråkiga är att det
> är så små saker de missar på. Om det skall bli
> mer folk till nästa är får de nog även tänka
> igenom trafiksäkerheten vid vissa ställen och
> hur kommer det fungera på små grusvägar när
> det nu blev en stor smäll på en stor väg.
> Hoppas de lyckas för det var roligt med något
> annorlunda.

Tjena!

Jag såg tydliga skyltar som pekade mot duschar och omklädning.. Matkupongerna vet jag inget om.. Men sjukvårdare satt iallafall i tältet som var precis vid mållinjen..

Och fortfarande så kan inte den stora smällen belastas organisationen.. Man åker inte runt och flyttar på vägarbetsskyltar innan ett lopp..

Jag instämmer med Hillis till fullo.
Alldeles för mycket som inte funkade, skyltningen var en av dom. Fanns inga skyltar vid målområdet vart dusch & omklädning fanns. (De skyltar som fanns, satt vid 1km's skylten, dvs inte så lätt att se när man precis gått i mål) Frågade man de funktionärer man såg, så hade dom ingen aning.

Då var de nog trötta de som jag frågade, samt de jag visade vägen åt. De kunde satt upp pilar var duscharna fanns för det var ju inte direkt runt hörnet. Jag skrev inte att det var organisationens fel om den stora kraschen. Det jag skrev var att hur kommer det bli om det kommer in större klungor på små grusvägar med deltagar antal upp mot 3000 som de hade som mål i år och 10 000 om några år. Om man inte som cyklist klarar av att se en stor skylt hur blir det då om det blir fler som cyklar på grusvägarna med alla dess hål. Hur skall de undvika stora klungor på grusvägarna?

Stora klungor blir det, men de som cyklar får ju själva reglera detta, det finns bara plats för typ 3 i bredd på grusvägarna. Sedan tror jag mycket strul hade kunnat undvikas om man haft ett möte med alla funktionärer där man poängterade att de måste ha koll på var duschar etc. finns. Men mer måste ingå i startavgiften, efter summering hamnar jag över 2000 spänn för tävlingen, och då ingår inget extra alls. Och jag bor 20 mil bort...och är fattig som en kyrklus.

Med tanke på att över hälften fick utlottade priser och hjälm ingick i startavgiften så är det inte så dåligt.

Det är ett motionlopp med de vanliga trafikreglerna. Precis som på alla andra motionslopp.

Miss Lycka skrev:
> Med tanke på att över hälften fick utlottade
> priser och hjälm ingick i startavgiften så är
> det inte så dåligt.
>
> Det är ett motionlopp med de vanliga
> trafikreglerna. Precis som på alla andra
> motionslopp.

Nja, nu var det ju både tävling och motionslopp i samma lopp. Men om man släppte tätklungan blev man helt plötsligt motionär och fick rätta sig efter de vanliga trafikreglerna. Se t ex inbjudan till loppet: http://iof1.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=2434

Annars håller jag med i mycket av kritiken. Det var ganska kaosartat och en del funktionärer verkade inte veta sin uppgift riktigt. Hjälm, fick man det? Inte jag.

/J

bugge skrev:
> Hjälm,
> fick man det? Inte jag.
>
> /J

Det verkade vara skillnad på elit o motionärer. Vi nekades hjälm först, men fick ut våra efter ett snabbt samtal till herr Edgren. Jag antog att man kunde betala mindre för att slippa hjälmen? Det stod iaf inget info om att man inte skulle få hjälm om man anmälde sig som licensierad. (Bara det att man blev kallad Elit gjorde det hela lite festligare. Plus att jag var så här <---------------------------> nära Jonas Ljungblad vid flertal tillfällen :-))

ep skrev:
> Enligt denna video:
>
så
> känns det som att rätt person fick segern.
> Eller?

Onekligen, briljant idé att parkera den där bussen 100 m före mål också....

Tillbaka
Topp