Teknik tråd

JayEmBee

Ny medlem
Teknik tråd
Det har inte varit nån teknik tråd på länge. Så här är en!

Jag har en fråga angående en teknik, cykla på bakhjulet =P Ja har övat som sjutton men får d inte o funka, kommer inte längre än max 10meter (Om man inte cyklar tokfort o bara rycker upp styret i 2 sekunder). Så nån som har några tips?

Sen att åka på framhjulet, när vi ändå håller på med trick, bästa sätt att göra det på? Ska man trycka o släppa (typ som ABS eller ska man hålla in nästan helt hela tiden?

Edit: just ja, skriv hellre som ni tycker/tror än att länka nånstans. (även om d kan vara effektivare ibland)

Senast redigerad av en moderator:
Teknik tråd
Ett bra tips när man håller på att vingla åt sidan är att göra ett kraftigt ryck uppåt så du är påväg att tippa över. Men istället för att tippa över så använder du bakbromsen samtidigt som du lutar åt motsatt håll som du håller på att ramla. Detta sätt anväder jag och det funkar finfint. Lycka till!

Teknik tråd
Ett tips är att sänka sadeln när du över, kan kännas lite avigt i början men snart blir det lättare att balansera med kroppen som motvikt då sadeln inte är igäen för att vrida/böja/lta på kroppen.
Vad gäller framhjulsåkning är det att hålla inne som gäller. Börja med att göra stoppies i låg fart. höj sedan farten succesivt, då man behöver en ganska hög fart för att kunna åka ett par meter.

Som med allt annat: "Övning ger färdighet" samt "no pain, no gain!"

Teknik tråd
För både fram och bakhjulskörning rekomenderas skivbromsar.
För bakhjulsköring är hemligheten att ligga så långt bak att man tror man ska tippa över, men sen förhindra det mha bromsen. Sänka sadeln som sagt ovan är också bra. Sen är det bara att träna

Teknik tråd
träna! det är inte ett skit svårt ;)

oskar som jag wheelie tills han inte kan hålla i styret längre, pga smärta :P
oskar har även tränat som en idot.
wheelie är oskars specialitet.

Teknik tråd
Det där med skivbromsar vet jag inte om jag kan hålal med om... En nice fälgbroms har bättre känsla då hjulet har ett lägre moment ute vid fälgen än inne vid en skiva vilket gör att man lättare kan finjustera med bromsarna. En skivbroms tar förmodligen bättre ja. men det e känslan man behöver. bettet räcker med V-broms. mina funkar utmärkt iaf(har iofs ett ohyggligt bett i frambromsen).

Teknik tråd
Ett hett tips är att justera fart och höjd på framhjulet genom bakbromsen. När de känns som du
ska ramla baklänges justerar du ner cykeln med bakbromsen, när fronten börjar gå mot backen så drar du dig bakåt och rycker lite samtdigt som du har ett par fingrar på bromshandaget för bakbromsen.

Teknik tråd
Ok, tackar. Några andra kul tekniker nån vill dela med sig av?
Typ har man snurrar 180 grader på framhjulet, ser så läckert ut när man gör såna vändningar, ja kommer bara max 90 grader =/

Teknik tråd
JayEmBee skrev:
-------------------------------------------------------

> Typ har man snurrar 180 grader på framhjulet, ser
> så läckert ut när man gör såna vändningar, ja
> kommer bara max 90 grader =/

bara att träna ;) först så satte jah me bara ca 90 grader, men nu typ ett 8 månader sen jag testade första gången så gör jag one foot 180, stoopie 180 i hög fart med rull o 360 (halva varvet på framhjulet)

allt lossnar med träning ;)

Teknik tråd
KONAmi skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där med skivbromsar vet jag inte om jag kan
> hålal med om... En nice fälgbroms har bättre
> känsla då hjulet har ett lägre moment ute vid
> fälgen än inne vid en skiva vilket gör att man
> lättare kan finjustera med bromsarna. En skivbroms
> tar förmodligen bättre ja. men det e känslan man
> behöver. bettet räcker med V-broms. mina funkar
> utmärkt iaf(har iofs ett ohyggligt bett i
> frambromsen).

Skivbromsarnas stora överlägsenhet över fälgbromsar är bland annat just att det är väldigt lätt att modulera bromskraften med dem, och hålla den på en jämn nivå, vilket är betydligt svårare med fälgbromsar.

Teknik tråd
Men ingen som har tips på hur man snurrar på framhjulet? Så kanske ja kan lära mig snabbare än 8månader =P
Måste man tex upp högt på framhjulet för att få snurr? Ska man vrida huvet före man vrider kroppen? såna grejer :P

Teknik tråd
Trixet med långa stoppies tycker jag är att bita till hårt på frambromsen samtidigt som du flyttar vikten till fram över styret, sen lätta LITE på bromsarna, men fortfarande bromsa samtidigt som du trycker styret uppåt framåt. Sen är det hög fart som gäller för att få det långt.

Teknik tråd
använd kropen för att få runt bakändan runt framhjulet. Innan du bromsar upp vrider du kroppen åt ena hållet (tar sats) när du sedan lyfter bakhjulet drar du runt kroppen och får med cykeln. Ett tips är också att svänga framhjulet på samma gång som du bromsar.

Lycka till

Teknik tråd
jag tycker att det blir lättare att ha raka armar när man kör på bak hjulet för då flytar man inte kropen framot och bakot eller drar cykeln till/från sigvilket kan hända om man har krökta armar. sen gäller det bara att träna och träna =)

Tillbaka
Topp