Teknikträning

Teknikträning
Men det viktigaste är att ha grymt kul i skogen för då cyklar man ofta och blir bättre o bättre. Jag kan tycka att det även är riktigt bra att cykla med tjejer ibland. Det fungerar ofta som självförtroende höjare. Och sen är det bra att hitta någon som kan köra lite lagom fort och bara följa efter för att se vilka linjer man kan ta. För då är det bara att hänga på:)

Teknikträning
Tja nu har jag vart och kollat trycket i däcken. Trycket var 2 på bägge. Inte så högt som jag trodde alltså. Har sänkt till 1,5 bar nu så får jag se imorgon om det funkar bättre. Nu ska jag visserligen till en helt annan typ av terräng imorgon (har jag fått för mig iaf) Står beskrivet "mest grusväg" och då kanske jag behöver högre tryck ... :) Hojen har fått en välbehövlig tvätt och jag ska kolla så allt sitter fast ordentligt efter gårdagens fadäs (sadeln låsnade mitt i skogen så då fick jag minsan stå upp och cykla :))
Jag tycker ju att det är fantastikst kul att cykla i skogen men självförtoendet fick sig en knäck igår när inget funkade som jag ville. Men det är ju bara upp i sadeln igen och ta nya tag.

Teknikträning
Chrissofsweden skrev:
-------------------------------------------------------
> Lossnade sadeln :S

Ja alltså.. jag hade justerat med insexskruvarna på undersidan och tydligen hade jag inte spännt fast skitet ordentligt

Teknikträning
jocke_tuffing skrev:
> 1.5 bar? Är inte det stor punka risk om man inte
> kör slanglöst. Då blir man ändå surare än
> när man inte klarar ett hinder

Tja, jag lär bli varse imorgon...

Teknikträning
jocke_tuffing skrev:
> 1.5 bar? Är inte det stor punka risk om man inte
> kör slanglöst. Då blir man ändå surare än
> när man inte klarar ett hinder

Beror väl på hur och var man kör, vikten, däcken, slangen etc etc.
Med det sagt...
Jag kör ofta 1 bar eller strax därunder på tekniska skogsstigar, snäppet högre när det ska köras utför. Har förstås fått en del genomslag men punkat typ 2 ggr i år. 1.5-2 bar kör jag bara när det ska trampas transportsträcka till skogen, väl på plats släpper jag sen ut luft tills jag har lagom grepp.

Teknikträning
jag är helt kass i skogen än, och är fortfarande rädd för allt som kan liknas vid rötter,
MEN!, jag har märkt att det ställer till större problem att köra sakta än att ge full attack.

Kör man sakta kan man ge sig fasen på att roten är skithal, medans man annars studsar lite över den.
(dock ibland åker den ändå iväg men klart bättre än att köra sakta)

och kör man sakta och helt plötsligt kör ner i någon mjuk lera som man inte såg innan och kör sakta
och tar i, ja då spinner bakhjulet bara runt istället för att ge en fart i 9 fall av 10, och man håller på att ramla omkull typ.

Lite fart är helt klart bäst, och jag använder ofta en lite högre växel och står upp.

Men som sagt jag är helt kass än, men jag känner att jag börjar bli modigare iaf :)

Teknikträning
Jenny W skrev:
> klarar jag den banan så kommer ALLT
> vara enkelt sen :)

Att sikta mot stjärnorna för att nå himlen kan väl vara bra. Men här tror jag du siktar lite väl högt. Man måste lära sig att krypa innan man går.
Att börja med en svår stig med massa svåra hinder tror jag tar längre tid att klara än att börja med lättare saker och stegvis förbättra sig.

Teknikträning
Utöver rena teknikövningar så vill jag trycka på följande:

1) Träna på att trilla av cykeln någorlunda kontrollerat. Om du är rädd för att vurpa så kommer du spänna dig och göra fel.

2) Ta alla småhinder på största allvar. Även om du kan lyfta framhjulet dubbelt så högt, droppet är obetydligt eller stenarna i kurvan egentligen inte är i vägen så se till att lyfta i exakt rätt ögonblick och exakt lagom mycket, sätt ner framhjulet på bästa stället efter mesdroppet och ha koll på var bakhjulet hamnade och givetvis tar du rätt linje genom kurvan även om du inte kör fort.

Teknikträning
s skrev:
> Utöver rena teknikövningar så vill jag trycka
> på följande:
>
> 1) Träna på att trilla av cykeln någorlunda
> kontrollerat. Om du är rädd för att vurpa så
> kommer du spänna dig och göra fel.
>
> 2) Ta alla småhinder på största allvar. Även
> om du kan lyfta framhjulet dubbelt så högt,
> droppet är obetydligt eller stenarna i kurvan
> egentligen inte är i vägen så se till att lyfta
> i exakt rätt ögonblick och exakt lagom mycket,
> sätt ner framhjulet på bästa stället efter
> mesdroppet och ha koll på var bakhjulet hamnade
> och givetvis tar du rätt linje genom kurvan även
> om du inte kör fort.

Som gammal hästryttare så är jag inte rädd för att ramla ur sadeln men det är bara gävla irriterande.
Det här med att lyfta framdäcket i skogen har lixom inte ens slagit mig förrän ni skrivit det är i tråden. Helt naturligt att göra i stan vid trotoarkander och dyl men hur kommer det sig att jag inte tänkt på det i skogen :/ Har mest försökt att undvika hinder och det blir ett väldigt svängande fram och tillbaka och sen panikbromsa när jag ser nått som jag inte kan svämga runt :) Helt värdelöst! From idag ska jag börja öva på detta.

Teknikträning
Kanske tipsats om tidigare men låg sadel är bra. Skippa XC positionen, ställ sadeln så du kan sitta med rätt böjda ben och båda fötterna i marken. Lite som man sitter på en häst (utom att nå marken då).
Fortsätt trampa och se till att cykeln driver framåt genom hinder och rotmattor. "Dra" och bryt i styret för extra kraft.
Se långt fram. Scanna stigen utan att stirra på hindren, lita på att hjärnan väljer rätt väg.
Använd benen som fjädring och stå på "huk" när det hoppar och studsar.

Teknikträning
jocke_tuffing skrev:
> Re: Teknikträning ny
> Postat av: Jenny W (Dölj användarens inlägg)
> Datum: idag 05:44
>
> 05:44??

Ja jag är morgonpigg, eller tja jag har sovit lite dåligt sen jag slutade röka och började träna.
Vakanar tidigt, långt inna klockan ska ringa och vill ut och cykla

Senast ändrad:
Teknikträning
jocke_tuffing skrev:
> Hur gick det idag då? I stockholm var det halkigt
> värre men skönt att komma ut

Fantastiskt! Vilken dag! Vílket väder!
20 grader och sol i skåne.
Banan var nästan bara på grusväg så det var inte mycket till utmaning rent teknsikt men det var det längsta jag har cyklat i ett sträck. 35 km. Provade att lyfta framhjulet över de få minihinder som kom på vägen men i hög fart får jag ingen ordning på det. Tyvärr slutade min endomondo sport tracker fungera så jag vet inte tiden. Få reda på den via mejl senare. Det kändes bra iaf. Trött i benen nu och trött.
I morgon ska jag ut med klubben och cykla sm banan :P då blir det mer tekniskt och säkert tid att öva lite och ställa frågor. Fy sjutton vad jag är trött. klockan är sju och det är lördag :S Men det är god natt för denna hjältinnan.

Teknikträning
När jag hittar ett parti som jag inte klarar, och som jag tycker att jag borde klara, så brukar jag köra det om och om igen tills jag klarar det. På så sätt utvecklas min teknik på just de partier som jag är dålig på. Det funkar ganska bra.

Teknikträning
Martina skrev:
> Jag bor ju också i hooden så om ni vill ha ett
> fruns till med er i skogen v44 så hojta till.
> (Trött på att cykla själv)

Ja det hade vart kul. Jag pmar

Teknikträning
Tja det blir förhoppningsvis det första idag.
Startade tråden torsdag kväll
vilade fredag
Motionslopp igår. Mest grusväg och en del traktorstigar
Idag ska jag ut med cykleklubben

Teknikträning
Jag tycker många verkar glömma bort att det ska vara kul att cykla, att nöta teknikpass som nybörjare kanske lockar en del men själv har jag nästan alltid valt att cykla där det faller mig in. Gärna i sällskap med duktigare cyklister, då utvecklas man som attan. Men att lägga i en rena teknikpass och nära samma sträcka om och om igen låter ju skittråkigt :-) Cykla någon annanstans där du har kul och kom tillbaka till din knepiga sträcka om nån vecka så ska du se att det går bättre.

Teknikträning
Fast teknikpass kan ju vara att öve en halvtimme på några stenar/grenar eller upp & ner över en trottoarkant hemma i kvarteret där man bor. Korta övningar som gör att man lär sig kontrollera cykeln bättre ! :-) T

Teknikträning
rickards skrev:
> Jag tycker många verkar glömma bort att det ska
> vara kul att cykla, att nöta teknikpass som
> nybörjare kanske lockar en del men själv har jag
> nästan alltid valt att cykla där det faller mig
> in. Gärna i sällskap med duktigare cyklister,
> då utvecklas man som attan. Men att lägga i en
> rena teknikpass och nära samma sträcka om och om
> igen låter ju skittråkigt :-) Cykla någon
> annanstans där du har kul och kom tillbaka till
> din knepiga sträcka om nån vecka så ska du se
> att det går bättre.

Ska man cykla med folk som är bättre så hjälper det inte att dom drar ifrån och sen står och väntar in en någon stanns. Det är bara stressande och man hinner inte följa vägval, teknik etc. Jag fattar att det måste vara väldigt jobbigt att släpa på en som inte cyklar lika fort. Framöver så tänkte jag cykla med klubbens träningsgrupp när dom har träning och sen cykla ensam så slipper jag känna mig som en last.

Teknikträning
Nu kan jag bara tala för mig själv, men jag tycker inte det är en last att cykla med långsammare cyklister ibland. Så länge de gör sitt bästa är det väldigt roligt och inspirerande att se dem pressa sina gränser och ta saker de inte trodde var möjliga. Det tvingar även en själv att tänka igenom vad man egentligen gör, för att kunna komma med konstruktiva tips.

Dessutom, om man får vila ofta är man pigg i benen och orkar själv satsa på grejer man inte skulle ge sig på betydligt mer halvhjärtat om man hade hållit ett högre tempo och var mer sliten i benen, så det blir som ett teknikpass för en själv också. Dessutom tvingas man ju försöka cykla snyggt och smutt om man ska visa hur hinder "ska" tas.

Teknikträning
Idag har jag övat mycket teknik. klubben har haft en guidad tur på årets sm-bana. Den är 35 km lång (de som tävlar i sm kör två varv) Fantastiskt höstväder idag oxå och riktigt häftig bana. Var lite mör i benen efter gårdagen och efter dagens långtur så är jag helt färdig. X/ Imorgon blir det vila så får jag se om kraften återvänder på tisdag. Jag har provat en del som avhandlats i tråden här. Sänkte trycket i däcken till 1,5 bar och det gjorde STOR skillnad. Blev inte lika stötigt och jobbigt. Fick mini-genomslag ett par gånger på bakdäcket så jag ska nog höja trycket en aning till nästa gång. Stod upp mycket mer och man får ju helt klart mer kraft och högre fart och det blir lättare att ta sig över hinder och då kan jag oxå köra mer på mellanklingan. Men musklerna... Ajajaj orkar ju inte så mycket som jag vill. Det är jobbigt att stå upp att cykla. Fick mycket hjälp av en instruktör idag. Cyklade efter honom och följde hans spår. Toppen var att han stannade inför flera tekniska sträckor, backar eller vad vi hade framför oss och förklarade vad som väntade och hur jag bäst skulle komma igen, vad jag skulle tänka på. Helt kanon! Har lyft på framhjulet flera gånger idag :D och det hjälper oxå att inte bara köra rakt på eller köra runt. Tack alla som gett mig användbara tips i tråden. Det gick bra idag. Självförtroende har stigit en gnutta och kan tillägga att jag fick komplett glädjefnatt i bilen på väg hem när jag tänkte på hur långt jag faktiskt kommit om jag jämför med var jag var för 3 veckor .

Teknikträning
Sen kan du alltid lägga ut en bräda och cykla på. Perfekt att öva balansen.

Då kommer du se vilken skillnad i balans du har om du kommer med lite fart jämtemot om man fegar. En cykel i rullning tippar inte bara åt sidan. Jag har då aldrig sett någon göra det.

/G

Teknikträning
Chrissofsweden skrev:
> Sen kan du alltid lägga ut en bräda och cykla
> på. Perfekt att öva balansen.
>
> Då kommer du se vilken skillnad i balans du har
> om du kommer med lite fart jämtemot om man fegar.
> En cykel i rullning tippar inte bara åt sidan.
> Jag har då aldrig sett någon göra det.
>
> /G

ja det skulle jag verkligen behöva öva på :S Det kom en del smala broar isga som vi skulle över. I början fegade jag - panikbormsade och gick över sen tog jag mod till mig och cyklade över några stycken med hjärtat i halsgropen och det var gäääävligt nära kanten en gång. Naturligvis för att jag blåstirrade 10 cm framför framdäcket och var livrädd. Vinglade åt alla håll utom kontroll

Teknikträning
Chrissofsweden skrev:
> Smala broar = spång/spänger

Exakt! Skitläskiga
Hatar dom

Senast ändrad:
Teknikträning
Ett hett tips är att inte dra fullt ös över bryggor som inte har höns nät (eller vad det nu är för nät?) på sig när det är skitblött. Det gjorde jag idag och det slutade med facet i en fet rot, tur det var så kallt att jag tog fullface hjälm.

Teknikträning
Rumpel skrev:
> Ett hett tips är att inte dra fullt ös över
> bryggor som inte har höns nät (eller vad det nu
> är för nät?) på sig när det är skitblött.
> Det gjorde jag idag och det slutade med facet i en
> fet rot, tur det var så kallt att jag tog
> fullface hjälm.

Jo du
Träspång + våta löv = såphalt
Riktiga benknäckarfällor

Tillbaka
Topp