Teknisk cykling runt Linköping? Nu med mini RR

magnus

Aktiv medlem
Jag har bytt från det bergiga och steniga Hellas till den mer lerbetonade östgötametropolen Linköping. Frågan är: Var kan jag hitta områden med tekniskt svår cykling i krokarna av denna stad? Bil har jag så det behöver nödvändigtvis inte vara precis utanför husknuten, men låt oss begränsa oss till en radie av typ max 4 mil... Ett närbeläget område är ju Vidingsjö, så det känner jag till. Har dock inte varit där än så hur tekniskt det är vet jag inte än.

Och ja just det: Lite cykelsällskap är ju trevligt. Om någon här råkar bo i stan eller så och vill ge sig ut med en vilsen nykomling i antåg så hör av er vetja. Kontaktuppgifter finns i profilen.

mvh
magnus

edit: stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Kolla http://www.meraleramtb.com för lite Lkpg-relaterat.

Vidingsjöbanan ligger vad jag har förstått i ruiner efter stormarna. Vallabanan ska vara mer farbar - men som sagt, kika in hos MeraLera för info och guidning!

Jag hade gärna ställt upp men jag har flyttat till södra norrland (Uppsala) så jag får överlåta det på någon annan...

Edit: Ingen av banorna kvalar in som särskilt teknisk imho då dom är relativt lätta (jämfört med tex. Lunsen). Vallabanan är snabbast och har ett par flowiga partier. Vidingsjöbanan är mer bröt med jobbiga rötter etc. finns en stenig uppförsbacke som är knepig dock.

Senast redigerad av en moderator:
Hmm, jag trodde nog att varken Valla eller Vidingsjö skulle bjuda på så särskilt teknisk cykling...
Mera Lera verkar ju vara en trevlig samling. Ska nog ta och kontakt med dem.

När jag kirrat min bakdämpare kan du få äran att jaga mig runt valfritt spår här i Linkan då kondisen numera endast underhålls av 3 km joggning i veckan.

Jag fick några timmar barnledigt idag och kunde ge mig ut på stigfinnartur i Vidingsjöområdet. Sammanfattningsvis kan man väl säga att det inte finns så mycket teknisk cykling men att det går att ha kul ändå... Det finns en del snuttar som är bra, nu gäller det bara att foga samman dem :-)

Lite bilder blev det oxå:

P5170140.JPG ht=544

Först en bild på åket.

P5170141.JPG ht=544

Det blev lite blomfinnartur över det hela också...

P5170142.JPG ht=544

Det är ganska mycket plockepinni skogarna efter Per. Stormen har verkligen sabbat en hel del trevliga stigar.

P5170143.JPG ht=725

Här kan man tydligt se hur sådana där cyklister förstör i skogen ;-)

P5170144.JPG ht=544

På Mera Leras bana fanns det en liten NS-sektion. Bettan stormtrivdes.

P5170145.JPG ht=725

Det finns en hel del små smultronställen i skogen...

P5170146.JPG ht=544

.. och överjävligt mycket mygg!

Så Carl: Har du fått ordning på dämperiet än? Kanske är det dags för en guidning snart? :-)

/magnus

Norra slingan av Vidingsjöbanan är faktiskt till 100% farbar och efter omständigheterna riktigt fin just nu. Södra slingan är forfarande en katastrof efter stormen och de efterföljande skogsmaskinerna. Självklart skall det bli ordning på södra slingan också, men det krävs en hel del tid och ganska mycket kroppsarbete.

Magnus, du är hjärtligt välkommen att bli medlem i Sveriges trevligaste cykelklubb - Mera Lera MTB!

/Amelie

Tag en tur till Mjölby. I skogen bakom vifolkavallen finns ett uppskyltat milspår för mtb. Det har även körts sverigecup i Mjölbyskogarna sedan urminnes tider. Prova även skogsjön och södragården.

magnus skrev:
-------------------------------------------------------
> På Mera Leras bana fanns det en liten NS-sektion.
> Bettan stormtrivdes.

...a.k.a. Wallriden, byggd av bl.a. olle_edlund här på Happy. :)

Trevliga bilder, såg ut som en trevlig tur.

> Så Carl: Har du fått ordning på dämperiet än?
> Kanske är det dags för en guidning snart? :-)

Jadå, sen förra torsdagen sitter kalaset ihop igen, och är testat i Strautsabacken i Husqvarna. Men den måste även XC-testas.

> Trevlig RR... och världens längsta sadelstolpe?
Jo, jag är 190 cm med långa ben. Då blir det som det blir... Men det där är ju XC-inställningen.

> Magnus, du är hjärtligt välkommen att bli medlem i Sveriges trevligaste cykelklubb - Mera
> Lera MTB!
Tackar! Jag har tänkt bli medlem, har bara inte tagit tag i saken än. Faktum är att jag åkte till eran söndagsträning för några veckor sedan, men det var bara landsvägsrävar som dök upp. Men nu har väl skogssässongen kommit igång lite mer på allvar?

> Tag en tur till Mjölby. ...
Tack för tipset. Jag har varit både på MTB-banan och i Skogssjön ett antal gånger eftersom jag är uppväxt utanför Mjölby. Bitvis riktig kul. Jag får väl ta och testa Södragården också vid tillfälle.

> ...a.k.a. Wallriden, byggd av bl.a. olle_edlund här på Happy. :)
Tack Olle!

> Jadå, sen förra torsdagen sitter kalaset ihop igen, och är testat i Strautsabacken i Husqvarna.
> Men den måste även XC-testas.
Låter ju bra. när ger vi oss ut? :-)

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser ut som du har en för liten cykel. Fin skog
> annars

Det beror på vad man ska ha den till... Det är en hoj avsedd för lite mer trixande och då passar den bra. Men den funkar fint även till skogsstigseskapader. Den är således alldeles lagom stor :-)

>Faktum är att jag åkte
> till eran söndagsträning för några veckor
> sedan, men det var bara landsvägsrävar som dök
> upp. Men nu har väl skogssässongen kommit igång
> lite mer på allvar?

Ju närmare sommaren, desto mindre kan man lita på att få MTB-sällskap på söndagsturerna, tyvärr. Vi har ett gäng blandmissbrukare i klubben, som gärna rastar racern när solen börjar värma. Resten kör MTB-tävlingar eller vilar benen efter MTB-tävlingar. Det säkraste är att kolla på forumet några dagar innan vart och med vilken typ av hoj folk tänker köra. Sen går det ju även att göra ett eget inlägg och efterlysa MTB-sällskap. Så här års tror jag du får napp vilken dag i veckan du än önskar köra. Nästan vilken tid på dygnet som helst också...

Själv funderar jag på att köra Bjänleden ganska snart. Ingen superteknisk bana, förutom en ritigt brant och en stökig uppförsbacke, men dock väldigt mysig, kuperad och riktigt jobbig slinga om man försöker stå på.

/Amelie

Ja, Bjänleden står på listan över ställen som jag ska bege mig till. Min kondis är dock i botten... Det blir inte så mycket cyklat med två småbarn.

Hur ser det egentligen ut i krokarna av Norrköping? Jag tänker på Kolmården mm. Där är det ju rätt bergigt. Känns som om det finns bra förutsättningar för bråkig cykling där.

Carl: Även jag har konkat sten för "landningen" vid wallriden. Satans tungt jobb. Men det är Olle och Fegge som har byggt träkonstruktionen jao, fundererar på om inte herr Nolltid var med på den också men det jag ska nog låta det vara osagt.

Nåväl, mycket mer tekniskt än sådär blir det inte i Lkpg. Ska det bli knepigare får man bege sig in i stan istället och leta street-ställen.

Tillbaka
Topp