Teknisk support önskas - Konvertering till singelklinga på en FSA Omega 9 speed

Hej
Hoppas på hjälp med mitt projekt att byta till singelklinga på min Merida Silex 200 med Shimano Sora 9 Speed.
Sitter idag ett FSA Omega 48/32T med 120/90 BCD på cykeln.
Jag har svårt att hitta lämpliga delar för konverteringen, tar tacksamt emot tips och idéer :-)

Har hittat denna, aningen dyr kan jag tycka (899 Kr) samt att den är lite för liten. Önskar helst 38-42 tänder.
Någon som har erfarenhet av detta drev på en 9 växlad?

Kan tänka mig att byta vevparti om det krävs, men frågan är till vad?

Tackar på förhand // Robert

I länken står det att det ska fungera på 9-delat med en kedja för 10-delat. Du kan också behöva andra klingbultar och ev distanser för att det ska fungera bra. Håller med om att 36T känns lite på en gravel.

Dock kan jag tycka att det är rätt dyrt för ett drev. Enklast hade kanske varit att köpa ett GRX600 1x11 vevparti för ungefär 1000kr plus nytt vevlager. Problemet är väl att hitta en butik som har det i lager just nu. Ditt gamla kan du nog sälja för uppåt 500kr.

E-bay eller amazon kan också vara ett alternativ för att hitta en billig klinga att testa.

Sedan kan man ju fundera ett varv till på varför du vill byta till 1x? Kommer du inte att sakna lättare växlar? Jag hade en gravel med 1x tidigare (40/11-42), tyckte det fungerade bra på grusväg men för mer aktiv cykling på asfalt hade jag velat ha tätare steg i övre delen av registret.

Jag har 34 fram, FSA Tempo vevparti med 2mm distanser bakom klingbultarna medSora 12-27 kasett. Gör 36km/timme på LVG (Transportsträckor till grus-röjen).

36 fram duger gott och väl till en grus hoj.

Jag skruvade av den stora centrummuttern som håller klingorna med spindel. Köpte sedan en ny klinga med splinemönster passande till Cannondale. Skruvade dit en 34t narrow wide klinga sedan var det klart. Kolla om du har samma lösning istället för att pilla med klingbultar och finn en lämplig offset för kedjelinjen.

Hej Daniel, tack för input.
Att sätta på ett GRX600 för väl med sig att jag behöver byta växel och växelförare också, eller hur...?
Kasett och kedja tänker jag byta i alla fall.
Jag har en Shimano 105 11-delad växel och en 11-delad Ultegra kasett som ligger, kan det vara så att de passar?

Jag har 34 fram, FSA Tempo vevparti med 2mm distanser bakom klingbultarna medSora 12-27 kasett. Gör 36km/timme på LVG (Transportsträckor till grus-röjen).

36 fram duger gott och väl till en grus hoj.
Kör 36 klinga på min MTB och där funkar det kanon.
Det kanske får bli 36 på Graveln också?!

Hej Daniel, tack för input.
Att sätta på ett GRX600 för väl med sig att jag behöver byta växel och växelförare också, eller hur...?
Kasett och kedja tänker jag byta i alla fall.
Jag har en Shimano 105 11-delad växel och en 11-delad Ultegra kasett som ligger, kan det vara så att de passar?
Näe tänkte bara GRX600 vevparti, bakväxeln kan du behålla. Det fungerar med Sora bakväxel.

Ska du byta till 11-delad bakväxl och kassett så måste du ha ett nytt reglage.

Även om man kan köra 36km/h med 36T fram så tycker jag det i praktiken blir lite lätt utväxling om man kör aktivt på asfalt. Du kanske inte gör det med din gravel men där jag bor blir det minst 10km asfalt på varje runda hur man än gör.

Tillbaka
Topp