Tekniska problem Åre Bergbana

Tyvärr måste vi meddela att Åre Bergbanan kommer att vara stängd i helgen (lördag 9 juni och söndag 10 juni).

Orsaken är att det varma vädret har skapat en så kallad solkurva som vi inte kommer att kunna åtgärda innan det blir lite kallare väder, vilket det ska bli under kommande vecka.
Vi har givetvis försökt att öppna någon annan lift men har tyvärr inte möjlighet att göra det för tillfället.

Återstår därför bara att beklaga men vi kommer inte att ha någon lift igång under denna helg i Åre.

Vänligen
Ulf Olofsson
Åre Bike Park

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter ju som att vädret är bra i Åre
> också i alla fall!

Tjena!

Skämtar du? Jag tyckte det var svalt när jag kom hem precis och då är det 32 grader i lägenheten!! I solen ligger tempen på 49 grader och skuggan 28 grader.. Samt vindstilla..

Morfum skrev:
-------------------------------------------------------
> vad är en solkurva???

Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Solkurva

En solkurva är en krökning av järnvägsräls på grund av utvidgning vid värme. Ibland kan även en kraftig inbromsning av ett tåg orsaka en solkurva. Numera kan man undvika detta genom en helsvetsad räls. Då pressas rälsen ihop så starkt i syllarna att den inte kan kröka sig. Alternativt förankras rälsen så fast i ballasten att den inte kan deformeras.

En solkurva innebär att ett tåg lättare spårar ur.

/Johan

Jag är jätteglad att jag inte kollade forumet kl 16:55 och sen satte mig i bilen och körde 700 km upp till Åre...

Förresten; hur många % utvidgar sig (räls)stål när temperaturen går från 20-30 grader..? Det får man faktisikt inte lära sig om man läser Elektroteknik...

Ta längdutvidgningskoefficienten för järnväg gånger temperaturen.

Edit: Btw, hur funkar detta för spårvagnar där rälsen är nersänkt? Finns inte risken att den buktar upp om den inte kan böja sig i sidled? Var är bruse?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp