tektro bromsar...förbluffad

Hyperkub

Ny medlem
Jag beställd hem ett par Tektro 539 bromsar specificerade som "pair, front and rear". Jag vill uppgradera bromsar på en cykeln som har "single pivot" till "dual pivot". Men vad finns i kartongen är två identiska bromsar. Inget problem att installera bak, men inte en chans fram. Gaffeln är ju mycket tjockare än monterings punkten för bakbromsen och det krävs en betydligt längre skruv. På alla av mina cyklar det ser ut som skruvan på frambromsen är längre.....

....Jag plockade av frambromsen från en annan cykel för att vara säker, den här gången en Tektro RX 40. Den har ju en längre skruv och skulle passa. (Med lite pussel, jag måste borra ut hålen i gaffeln lite för att anpassa diametern av insatsen, men jag förväntade göra det.) Jag kan borra ett djupt hål och placera insatsen långt in i gaffeln men det verkar konstig. Och som sagt, på mina andra cyklar är skruvan längre på frambromsen.

Jag misstänker att jag har fått hem två bakbromsar på misstag. Stämmer det? Eller är jag en idiot med tummen i handen som borde sluta på en gång att tänka borra ut gaffeln i cykeln?

På ett par bromsar jag har är skruvarna lika långa, men man skruvar i stället på olika långa invändigt gängade rör. De följer med separat i en påse. Man bara väljer det som passar bäst och skruvar. Du har ingen sån påse med i lådan?

Nix. Bara en insats rör av samma längd på båda bromsar. Ingenting extra i lådan. Men instruktioner som varna att man skall inte installera frambromsen bak eller tvärtom....men de är ju identiska!

Tillbaka
Topp