Tektro CR 720?

Markus F

Aktiv medlem
Tektro CR 720?
Är det någon som har en uppfattning om hur bra /dåliga Tektro CR 720 är?
Jag har funderat på en ny cykel, men OEM-bromsarna på den är Tektro Oryx, och jag har själv intensivt dåliga erfarenheter av dom sen nån gång i slutet av Pleistocenperioden,och av döma av omdömen på nätet har dom inte blivit ett dugg bättre med åren. Så ett byte av bromsar på den (i övrigt välspecade) cykel jag planerar att införskaffa verkar påkallat.
Tektro CR 720 verkar däremot vara kattens morrhår. Ett pris som ungefär motsvarar antalet ölburkar man kan lämna till pantning på någon månad och dom får beröm på nätet. Rivendell säger att dom är mest pang för pengarna nånsin.

Men är det någon på Happy som har en uppfattning, eller kan länka till ett tyskt test?
(brittiska test går också bra. Och eftersom frågan ställs här så inser jag ju naturligtvis att svaren inte behöver innehålla någon som helst relevans till frågan, så om du tycker att jag istället borde skaffa FR-bromsar med 250mm rotor så skriv för all del det)

Senast redigerad av en moderator:
Tektro CR 720?
Jag kan bara säga det som jag personligen märkt och det är att de bromsar betydligt bättre än bromsar som har den klassiska canti formen. Nu har jag aldrig kört med exakt den bromsen som sitter på cykeln som du ska köpa, men Shimanos canti broms är ruggit lik den tektron i formen så jag antar att prestandan är liknande.

Tektro CR 720?
Ska du börja tävla i cyclocross? Enda anledningen jag kan se till att ha cantibromsar, om det nu inte är så illa att ram/gaffel inte tar något annat. Har du möjlighet till skivor, så är det det du ska ha. Kom in i 2000-talet :)

Tektro CR 720?
Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du möjlighet till skivor,
> så är det det du ska ha. Kom in i 2000-talet :)

Vic ditt pucko... Ja, det är en ram för cantibromsar. Och hade du inte varit så jävla glömsk så hade du kommit ihåg att jag testade kombinationen bockstyre/touring/skivbromsar redan 2007.

Tektro CR 720?
Markus F skrev:
> Vic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du möjlighet till skivor,
> > så är det det du ska ha. Kom in i 2000-talet
> :)
>
> Vic ditt pucko... Ja, det är en ram för
> cantibromsar. Och hade du inte varit så jävla
> glömsk så hade du kommit ihåg att jag testade
> kombinationen bockstyre/touring/skivbromsar redan
> 2007.

Och du råkade ut för klåparmekare + klåparbromsar + ANNAT

Tektro CR 720?
Det var inte så mycket fel på dom bromsarna efter ett taag. Vad dom behövde var några rejäla alpnedfarter och bäckövergångar för att uppföra sig.

Tektro CR 720?
Nja, om du pratar om samma bromsar som satt på ramen när jag köpte den så var de inte anpassade för den kortare mängde vajer ett par landsvägsreglage drar, vid cykling i regn och lera fick man justera bromsarna flera gånger för att ligga på de ytterst små marginalerna som gjorde de användbara. Däremot funkade de utmärkt på en MTB med V-bromsreglage. Att köra med bromsar anpassade för de reglage man använder gör en enorm skillnad skulle jag nog säga.

Men nu hamnade vi kanske lite OT...

Tektro CR 720?
Jag har kört med dom bromsarna i kanske två år nu och tycker dom är betydligt bättre än alla andra cantibromsar jag testat. Bra pris, duger att bromsa med och går att justera skapligt.
Det är nog fjärde bromsparet på crossen, och skulle jag byta till nåt annat, så är det väl Avid Shorty Ultimtae som kan vara intressanta att testa.

Tektro CR 720?
Jag har dem på crossen oxå. Låser hjulen lätt om jag har händerna i bocken. Med händerna ovanpå reglagen får jag ta i lite, upplever dom minst lika bra som V-bromsar eller enklare STI på racer.

Tektro CR 720?
HåkanC skrev:
> PappaG skrev:
> -----
> > enklare STI på
> > racer.
>
> Vilken sorts bromsar är det?
> Länk?
>
>
> /Håkan

Jag tror att han syftar på vanliga "racer" bromsar som man använder med STI reglage. Vad tror du?

Bilagor

• STI_brakes.jpg
    STI_brakes.jpg
    59.5 KB · Besök: 13
Tektro CR 720?
Mini-V's är ju fulare men enligt många funkar dom ju bättre än cantis... Tyvärr har jag ingen erfarenhet av de du frågar efter men mina TRP som ser typ likadana ut funkar finfint. Tror dock att glitch har använt just dom du frågar efte.

Tektro CR 720?
Som Johan A säger hade jag CR720 på min gamla cross och tycker de var riktigt bra efter att man pillat lite (som med alla cantis). Körde standard racerbelägg, alltså inte canti bromsbelägg, och det gick mycket bra.
Bättre nyp än på mina frogglegs som jag har nu (av estetiska skäl).
Helt klart bäst bromsverkan av de cantis jag testat och jag skulle i alla fall rekommendera dem.

Tektro CR 720?
HåkanC skrev:
> PappaG skrev:
> -----
> > enklare STI på
> > racer.
>
> Vilken sorts bromsar är det?
> Länk?
>
>
> /Håkan

STI eller briftersreglage, alltså calliper. Jag hade ett par SORA som knappt gjorde någon skillnad på farten.

Tillbaka
Topp