Tektro vs Shimano bromsok

pattwall

Medlem
Skaffat en Specialized vado SL för att försöka förlänga cykellivet/pendlandet en del.
Den är väldigt fin... men hakar upp mig på att bromsarna känns mycket sämre än min "föregångare"
(specialized sirrus expert carbon disc) jag köpte för 8 år sen (till halva priset av vad vado sl kostar).
Är det så att tillverkarna lägger krutet på motor/batteri och resten får så att säga stryka lite på foten
och kan det vara värt att uppgradera själv?
Kolfibercykeln har shimano br-m447 bromsok medan elcykeln har tektro r160 fm1.1.
Fästena ser inte heller ut korrelera.
Ta det lugnt i trafiken alla cyklister /mvh

har faktiskt inte gjort... och har inte märkt skillnad heller efter 60 mil. Även om jag inte "kört in" dom på rätt sätt så kanske bromsverkan borde förändrats något? För det är likadant, inte direkt dåligt bara från riktigt bra till... ok... hehe, (jämför kolfibercykeln med elbiken), tack för svar... (hur bromsar man in den?)

Leta upp en lätt nedförsbacke. Trampa upp till 25 km/h. Bromsa mjukt ner till 5 km/h utan att bromsen låser sig eller hjulet sladdar. Upprepa 5-10 ggr, du kommer känna att bromsen börjar ta bättre och bättre efter några inbromsningar. Upprepa sedan proceduren för den andra bromsen.

Detta gäller dock fabriksnya bromsar, inte när man redan kört på dem ett tag. Du kan återställa skivorna och bromsklossarna med rödsprit eller isopropanol och lite sandpapper. Viktigt dock att inte få fett från fingrarna på skivor eller klossar.

Tillbaka
Topp