Tempo/triathlon cykel

sijo82

Ny medlem
Tempo/triathlon cykel
lite funderingar kring tempo/tri cyklar.
jag tänkte beställa en cykel och undrar om det är några mått som man ska tänka på extra på en sådan cykel.

har för mig att jag hört ngt om att det gjorts regeländringar så vissa modeller får man inte köra tempo eller om det va tri på. (ngt med navets placering förhållande till sadel)??

Tempo/triathlon cykel
Mått du bör tänka lite extra på:

- effektiv reach, alltså topprör horisontellt från vevlagrets lodlinje till styrhuvudet.

- styrhuvudets höjd.

- sadelrörets vinkel.

- gaffelns vinkel och försprång.

- vevlagrets höjd.

- styrstammens längd.

- vevarmarnas längd.

...ja, det var väl det mest fundamentala, tänk på att ändrar du på vissa av dessa siffror eller vinklar så får det en kedjereaktion på många övriga mått. Resterande mått på en cykel skulle jag nog i mångt och mycket lämna åt slumpen och vara nöjd om ovanstående stämmer för min kropp...

Tempo/triathlon cykel
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Mått du bör tänka lite extra på:
>
> - effektiv reach, alltså topprör horisontellt
> från vevlagrets lodlinje till styrhuvudet.
>
> - styrhuvudets höjd.
>
> - sadelrörets vinkel.
>
> - gaffelns vinkel och försprång.
>
> - vevlagrets höjd.
>
> - styrstammens längd.
>
> - vevarmarnas längd.
>
> ...ja, det var väl det mest fundamentala, tänk
> på att ändrar du på vissa av dessa siffror
> eller vinklar så får det en kedjereaktion på
> många övriga mått. Resterande mått på en
> cykel skulle jag nog i mångt och mycket lämna
> åt slumpen och vara nöjd om ovanstående
> stämmer för min kropp...

tar ju 20 år att hitta de vinklarna så de passar just mig

Tempo/triathlon cykel
Njäh, gå på en bikefit för en grundinställning och sen kanske det tar ett par år därifrån att nå någon slags perfektion om du cyklar relativt mycket. Förutsatt att din fysiska form och flexibilitet inte ändras under åren, vilken den ju sannolikt gör, så då får man justera variablerna därefter.

Ingen har påstått att det är lätt att välja rätt ram. Faktum är att det kan vara jävligt svårt...

Modellen, "jag är 172-179cm och ska därför ha en storlek M", är lite väl grovhuggen för att fungera riktigt bra i praktiken, och inte minst dyr om man tänker pröva sig fram genom flera nyköp.

Tillbaka
Topp